از دست دادن بازار هند برای سامسونگ فاجعه‌بار خواهد بود

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ نسبت به بازار کلی جهانی، در بازار هند فعالیت کمتری دارد که احتمالا برای آینده‌ی این غول دنیای فناوری مشکلاتی را به‌همراه خواهد داشت.
تبلیغات

در سال‌های گذشته، اهمیت بازار گوشی‌های هوشمند هند برای بسیاری از کاربران و کارشناسان اثبات شد. هند در جایگاه دوم بزرگ‌ترین کشورهای استفاده‌کننده از گوشی‌های هوشمند قرار دارد که در فهرست مذکور بین چین و آمریکا قرار می‌گیرد. درحال حاضر نرخ نفوذ گوشی‌های هوشمند در بازار هند ۲۵ درصد بیان می‌شود که نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های بسیار زیاد رشد است. درواقع هند را می‌توان یکی از معدود فرصت‌هایی دانست که برای ورود فعالان بازار گوشی هوشمند و ایجاد تغییرات شدید در سهم بازار و فروش، هنوز جدیت دارد.

گزارش‌های شرکت IDC نشان می‌دهند که بازار گوشی‌های هوشمند هند در فصل سوم سال ۲۰۱۹ به رکورد ۴۶/۶ میلیون دستگاه رسید. آمار مذکور، رشد ۹/۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. رشد بازار هند، با وجود آمارهای ثابت فروش در مناطق دیگر جهان، نشان‌دهنده‌ی وضعیت مثبت و قابل‌توجه این کشور است.

سامسونگ با وجود حفظ جایگاه جهانی به‌عنون بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند، در بازار هند وضعیت کاهشی را تجربه می‌کند. آن‌ها در فصل سوم سال ۲۰۱۳ سهمی برابر با ۲۲/۶ درصد در بازار هند داشتند که طبق آمار کنونی به ۱۸/۹ درصد کاهش یافته است. فروش گوشی‌های سامسونگ نیز از ۹/۶ به ۸/۸ میلیون دستگاه رسید. سامسونگ امروز به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در هند شناخته می‌شود و پشت سر شیائومی حرکت می‌کند. البته رقبایی همچون ویوو، ریل‌می و اوپو درحال نزدیک‌شدن به غول کره‌ای هستند.

شکست سامسونگ در چین

شاید کاهش سهم کنونی سامسونگ در بازار هند، آن‌چنان بزرگ و مهم به‌نظر نرسد. ازطرفی با نگاه به شکست‌های متعدد آن‌ها در سال‌های گذشته در بازار چین، می‌توان نگران وضعیت آینده‌ی غول کره‌ای بود. سهم سامسونگ از بازار چین اکنون کمتر از یک درصد بیان می‌شود که آن‌ها را در گزارش‌هایی معتبری همچون ICD و Counterpoint در خارج از فهرست پنج شرکت بزرگ گوشی هوشمند قرار می‌دهد. سال ۲۰۱۵، شاهد بالاترین آمار سهم سامسونگ از بازار گوشی‌های هوشمند چین بودیم. آن‌ها زمانی با دراختیار داشتن ۲۰ درصد از سهم بازار، فرمانروا محسوب می‌شدند. درنتیجه‌ی همین شکست‌ها می‌توان ادعا کرد که جایگاه دوم کنونی کره‌ای‌ها در بازار هند، به‌هیچ‌وجه تضمین‌شده نخواهد بود.

ردمی K20 پرو / Redmi K20 Pro

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند جهان، طی چهار سال از بزرگ‌ترین بازار گوشی هوشمند جهان حذف شد. سهم سامسونگ، اکنون در دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند نیز در مسیر سقوط قرار دارد. به‌علاوه سومین بازار بزرگ یعنی آمریکا نیز در سال‌های اخیر وضعیت راکدی را تجربه کرد. اگر سهم سامسونگ در هند هم کم‌رنگ شود، یعنی آن‌ها از دو بازار بزرگ و روبه‌رشد گوشی هوشمند حذف شده‌اند.

حذف از بازار هند پس از چین، تأثیر مستقیمی روی حضور جهانی و عملکرد مالی سامسونگ خواهد داشت. گزارش‌‌ مالی کره‌ای‌ها از فصل سوم سال جاری میلادی، نشان می‌دهد که وضعیت کنونی اصلا برای این شرکت مناسب نیست.

رقابت با برندهای ارزان‌قیمت چینی

مقایسه‌ی بازار هند و چین برای سامسونگ، از یک جهت کاملا متناسب به‌نظر می‌رسد: رقبای چینی سامسونگ. سهم عمده‌ای از بازار چین امروز دراختیار هواوی (۴۲ درصد) و ویوو (۱۸/۳ درصد) و اوپو (۱۶/۶ درصد) قرار دارد. شیائومی نیز با ۹/۸ درصد سهم بازار، جایگاه چهارم را دراختیار دارد. همین برندها در هند نیز به‌نوعی در جایگاه‌های برتر قرار دارند. شیائومی (۲۷/۱ درصد)، سامسونگ (۱۸/۹ درصد)، ویوو (۱۵/۲ درصد)، ریل‌می (۱۴/۳ درصد و اوپو (۱۱/۸ درصد)، برندهای برتر بازار هند هستند. به‌علاوه برندهای چینی رشد سریعی در بازار مذکور تجربه می‌کنند که از ۸/۵ تا ۴۰۰ درصد رشد را در سال گذشته نشان می‌دهد.

سامسونگ در میان پنج برند برتر بازار گوشی هوشمند در چین جایی ندارد

کارشناسان بازار گوشی‌های هوشمند، پیروزی برندهای چینی بر سامسونگ را عجیب نمی‌دانند. آن‌ها محصولاتی زیبا را با مشخصات سخت‌افزاری عالی (خصوصا دوربین) به کاربران عرضه می‌کنند که برچسب‌های قیمتی مناسبی هم دارند. برندهای چینی سالانه تعداد زیادی دستگاه به بازار عرضه کرده و گستره‌ی وسیعی از مشتریان با توانایی‌های خرید متنوع را هدف قرار می‌دهند.

سامسونگ در عرضه‌ی مدل‌های M و A در بازار هند رویکردی قوی ندارد. کره‌ای‌ها در نسخه‌ی ۲۰۱۹ از مدل‌های مذکور، بهبودهای قابل‌توجهی در مشخصات سخت‌افزاری لحاظ کردند، اما هنوز نمونه‌های چینی برای مشتریان جذاب‌تر هستند. برندهای چینی علاوه بر تنوع بالا، در فروشگاه‌های آفلاین نیز حضوری جدی دارند و هزینه‌های بی‌شماری را برای تبلیغات در این حوزه در نظر داشته‌اند. به‌هرحال آن‌‌ها امروز همه‌ی تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا جایگاهی ویژه در بازار روبه‌رشد هند داشته باشند.

oppo reno

سال سرنوشت‌ساز ۲۰۲۰

سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان، برای حفظ جایگاه و سرعت خود تحت فشار شدید قرار دارد. ازطرفی بازار جهانی دوران رکود را سپری می‌کند و حفظ سرعت پیشرفت برای کره‌ای‌ها وظیفه‌ای بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. شکست دیگر در بازار هند، مشکلات زیادی را بر سر راه رشد آتی سامسونگ ایجاد می‌کند. با وجود فرمانروایی ادامه‌دار برند کره‌ای در اروپا و کره‌ی جنوبی و حفظ سهم در بازار آمریکا، این بازارها امروز مناطقی اشباع محسوب می‌شوند.

کاربران امروزی، مدت بیشتری از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند که درنتیجه، کاهش فروش را برای همه‌ی برندها به‌همراه خواهد داشت. چنین خبری نه‌تنها برای کسب‌وکار فروش گوشی‌های سامسونگ، بلکه برای کسب‌وکارهای دیگر زنجیره‌ی تأمین همچون پردازنده، نمایشگر و دیگر قطعات هم نگران‌کننده خواهد بود.

با وجود چالش‌هایی که در بالا ذکر شد، سامسونگ نقاط مثبتی هم در بازار کنونی دارد. آن‌ها برند اول در بازار برزیل هستند که ۴۰ درصد از سهم آن را دراختیار دارند. برزیل به‌عنوان چهارمین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان شناخته می‌شود. برزیل هم هنوز فضای رشدی برای گوشی‌های هوشمند دارد. بازار دیگر، روسیه است که با وجود کاهش سهم سامسونگ، از مناطق پرظرفیت برای رشد فروش و افزایش سهم گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

Samsung Galaxy M30 / گلکسی ام ۳۰ سامسونگ

سال ۲۰۲۰ را می‌توان سالی سرنوشت‌ساز برای سامسونگ در بازارهای باقی‌مانده دانست. وقتی بازارهای روبه‌رشد به اشباع برسند، تغییر سهم در آن‌ها دشوار خواهد شد و درواقع بازیگران بزرگ به فرمانروایی خود ادامه می‌دهند. کره‌ای‌ها برای بازگشت جدی در بازارهای مذکور، باید هرچه سریع‌تر با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، فعالیت خود را بهبود ببخشند؛ فعالیتی که محدود به عرضه‌ی گوشی‌های رقابتی نیست و برنامه‌های بازاریابی و توزیع را هم پوشش می‌دهد.

برند سامسونگ گلکسی قطعا در آینده‌ی نزدیک از بازارهای غربی حذف نخواهد شد. ازطرفی درصورت ادامه‌دار شدن وضعیت کنونی، برندهای چینی در آینده همه‌ی بازارهای بزرگ جهان را تحت سلطه در خواهند آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات