اختصاص سهیمه سوخت به خودروهای فرسوده

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گفته مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، نحوه‌ی اختصاص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده در کارگروهی در حال بررسی است و نتایج آن به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تبلیغات

طرح مدیریت مصرف سوخت کشور از نخستین دقایق جمعه ۲۴ آبان‌ در کشور اجرایی شد و طبق آن، توزیع سوخت بنزین در کشور برای انواع وسایل نقلیه ازطریق کارت سوخت شخصی خودرو و براساس سهمیه‌ی تعیین‌شده انجام می‌شود. هدف از اجرای این طرح، کنترل مصرف سوخت باتوجه‌به میانگین درخورتوجه مصرف سوخت در کشور، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف سوخت به مردم، به‌ویژه قشر ضعیف و کم‌درآمد، به‌صورت مستقیم و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها و شهرها عنوان شده است.

کارت سوخت هوشمند خودرو

امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اختصاص سوخت به خودروهای فرسوده اظهار کرد:‌

برخی قوانین ازجمله قانون هوای پاک محدودیت‌هایی برای این خودروها ایجاد کرده است؛ اما درصدد‌یم کارت سوخت برای این خودروها نیز صادر شود. هم‌اکنون، حدود ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که اختصاص سوخت به این خودروها در کارگروهی در حال بررسی است.

وکیل‌زاده همچنین درباره‌ی تعداد ثبت‌نام‌های انجام‌شده برای دریافت کارت هوشمند سوخت گفت:

با وجود اطلاع‌رسانی شرکت ملی پخش از مدت‌ها قبل در‌این‌باره، ثبت‌نام در روزهای اخیر افزایش یافته است و اگر ثبت‌نام‌های قبلی را نیز به این تعداد اضافه کنیم، هم‌اکنون ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار ثبت‌نام کارت سوخت انجام شده که از این تعداد، برای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارت صادر شده و صدور کارت‌های باقی‌مانده نیز در دست اجرا است.
بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز تأکید کرد:

سهمیه‌ی افرادی که کارت سوخت ندارند، برای ۶ ماه قابل‌ذخیره است و این افراد به‌محض دریافت کارت سوخت، می‌توانند از سهمیه‌ی خود استفاده کنند.

شایان ذکر است سخن‌گوی دولت هم تأکید کرده است بارها درباره‌ی ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت شده و این درست نیست بگوییم یک‌شبه این موضوع اعلام شد. علی ربیعی گفت:

تجربه به ما نشان داده بود اعلام این موضوع قبل از زمان اصلاح قیمت هم تبعاتی دارد و این تصمیم با نیت خیرخواهانه برای دهک‌های پایین جامعه اتخاذ شد. ادامه‌ی روند توزیع ناعادلانه‌ی یارانه بنزین امکان‌پذیر نبود و هر زمان دیگری این طرح اجرا می‌شد، بازهم ابهام‌هایی مطرح بود. البته همه‌ی گروه‌های هدف در این طرح به‌خوبی شناسایی شده‌اند و اگر کسی جا بماند، قابل‌اصلاح است.

سخن‌گوی دولت با بیان اینکه همیشه در این موارد سوءاستفاده‌کنندگانی وجود دارند، تصریح کرد:

هر وقت تصمیمی گرفتیم، عده‌ای از وضع موجود سوءاستفاده می‌کنند. ما چند روز است این تصمیم را گرفته‌ایم و با نظام کنترلی خود با هرگونه افزایش قیمت مقابله خواهیم کرد. اگر پیوست این تصمیم کنترل قیمت‌ها نباشد، شکست می‌خوریم. درضمن، برای اجرای این تصمیم قانون برنامه‌ی ششم توسعه را داشتیم که به دولت این اجازه را داده بود. همچنین، تصمیم افزایش قیمت بنزین مصوبه سران سه قوه بوده و از‌این‌پس در قانون بودجه نیز پایدار است.
علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

طبق اعلام وزارت نفت و براساس پنج اطلاعیه‌ی صادرشده‌ی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در قالب طرح مدیریت مصرف سوخت برای انواع سواری شخصی، موتورسیکلت، وانت، تاکسی‌ها (شهری، بین‌شهری، ون، تلفنی و اینترنتی)، آمبولانس‌ها و سرویس مدارس سهمیه‌‌ی سوخت ماهانه (بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است.

در این طرح، به انواع خودرو سواری شخصی بنزین‌سوز ۶۰ لیتر و به انواع سواری دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به نرخ ۱۵۰۰ تومان به‌صورت ماهانه اختصاص می‌یابد. براساس این طرح، سهمیه‌ی بنزین انواع موتورسیکلت ۲۵ لیتر و سهمیه‌ی بنزین وانت‌های کم‌مصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر و سهمیه‌ی بنزین وانت‌های کم‌مصرف دوگانه‌سوز ۶۰ لیتر در ماه است. همچنین، سهمیه‌ی ماهانه‌ی انواع وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر و وانت دوگانه‌سوز ۱۲۰ لیتر در ماه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات