مایکروسافت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های 64 بیتی را به ARM می‌آورد

سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس جدیدترین شایعه‌ها، مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از اپلیکیشن‌های x64 را به دستگاه‌های مبتنی‌بر پلتفرم ویندوز روی آرم بیاورد.
تبلیغات

به‌تازگی، رسانه‌ی Neowin گزارشی جدید منتشر کرده است که براساس آن، مایکروسافت خود را برای اضافه‌کردن پشتیبانی از اپلیکیشن‌های x86 و x64 به پلتفرم ویندوز روی آرم آماده می‌کند. این اتفاق در نوع خود بسیار عجیب و جالب است؛‌ زیرا میگل نانس، یکی از اعضای کوالکام، در سال ۲۰۱۶ هنگام معرفی ویندوز روی آرم اعلام کرده بود شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی قرار نیست به این پلتفرم بیاید.

دستگاه‌های مبتنی‌بر پلتفرم ویندوز روی آرم اساسا قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را در حالت شبیه‌سازی‌شده دارند؛ اما به‌دلیل ریزمعماری پردازنده‌های آرم پردازش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی بسیار کندتر از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی انجام می‌شود. دلیل اصلی این موضوع تا حد زیادی به معماری RISC آرم مربوط می‌شود. آرم برای طراحی پردازنده‌هایش توجه ویژه‌ای به پردازش‌های موبایلی کرده است؛ ازاین‌رو، این پردازنده‌ها مصرف برق کمی دارند و عملکردی بهینه از خودشان نشان می‌دهند. آرم برای دستیابی به این هدف سعی کرده است منابع تغذیه‌ای کمتری درون دستگاه جای دهد؛ موضوعی که به‌نوبه‌ی خود باعث می‌شود قدرت پردازشی نهایی کاهش یابد.

میگل نانس به‌تازگی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی Neowin، توضیحاتی درباره‌ی مشکلات موجود بر سر راه آرم برای پردازش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی ارائه کرده است. او می‌گوید:

این اتفاق هرگز قرار نیست رخ دهد؛ چراکه عملکرد نهایی درزمینه‌ی پردازش اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی پذیرفتنی نخواهد بود. ازلحاظ تئوری، امکان انجام این کار وجود دارد؛ اما کاربران از عملکرد اپلیکیشن‌ها رضایت نخواهند داشت. درباره‌ی این موضوع فکر کنید. این ماجرا از ابعاد مختلف غیرعقلانی به‌نظر می‌رسد. در حالت معمول، وقتی از اپلیکیشن ۶۴ بیتی سخن به‌میان می‌آید، انتظار دارید این اپلیکیشن در‌مقایسه‌با نسخه‌ی ۳۲ بیتی، عملکرد بهتری داشته باشد. دقیقا به‌همین‌دلیل است که به اپلیکیشن ۶۴ بیتی روی می‌آورید. ناگفته نماند گاهی اوقات این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ زیرا برخی افراد کد اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را بدون انجام کار اضافی و بهینه‌سازی می‌نویسند.هدف اصلی از نوشتن اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی نظیر اپلیکیشن‌های ادوبی، این است که برای اجرای درست آن‌ها به حافظه‌ی رم بیشتری نیاز پیدا می‌کنید و درعین نیاز به رم بیشتر، می‌خواهید اپلیکیشنتان عملکرد بهتری هم داشته باشد. با این اوصاف، اگر قرار است عملکرد اپلیکیشن در حالت شبیه‌سازی‌شده بدتر از حالت معمول باشد،‌ چرا باید آن را تولید کنیم؟ دلیلی منطقی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین، تصمیم گرفته‌ایم روی اپلیکیشن‌هایی متمرکز شویم که واقعا ۶۴ بیتی هستند. تلاش می‌کنیم این اپلیکیشن‌ها را بومی‌سازی کنیم؛ ولی روند انجام این کار واقعا سخت و طاقت‌فرسا است. موضوع مهم دیگر بحث شبیه‌سازی است. سؤالات زیادی دراین‌زمینه از من شده است. متأسفانه شبیه‌سازی اپلیکیشن‌‌ها تاریخچه‌ی درخشانی ندارد؛ از‌این‌رو، برخی افراد به آن بدبین هستند.بسیاری از کاربران اجرای اپلیکیشن‌ها را در حالت شبیه‌سازی‌شده آزمایش کرده‌اند و در اکثر اوقات، نتایج ناامید‌کننده‌ای به‌‌دست آمده است. شبیه‌سازی ما عملکرد بدی ندارد؛ زیرا در سیستم ما، تنها پردازنده‌ی مرکزی (CPU) شبیه‌سازی می‌شود. این یعنی از شبیه‌سازی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) خبری نیست و درضمن، سایر سیستم کاملا بومی‌سازی می‌شود؛ بنابراین، وقتی به حافظه‌ی دستگاه دسترسی پیدا می‌کنید، با حافظه‌ای کاملا بومی طرف هستید. به‌ بیان دیگر، هرچه می‌گذرد، اپلیکیشن‌های کمتری برای اجراشدن به عملکرد پردازنده‌ی مرکزی وابسته هستند. وقتی اپلیکیشنی را اجرا می‌کنید، مثل قبل از منابع پردازنده‌ی مرکزی استفاده نمی‌شود. بسیاری از موارد یادشده امروزه بیشتر روی پردازنده‌ی گرافیکی متمرکز هستند و پردازنده‌ی گرافیکی کاملا بومی است. تأکید می‌کنیم پردازنده‌ی گرافیکی شبیه‌سازی نمی‌شود.

به‌لطف شبیه‌سازی x86-64، اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی روی پردازنده‌های آرم اجرا خواهند شد؛ بااین‌حال، تضمینی وجود ندارد که عملکرد آن‌‌ها به‌خوبی اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی باشد. این موضوع به‌نوبه‌ی خود نکته‌ای منفی به‌شمار می‌آید و توجه به آن امری ضروری است. درواقع، حتی با وجود امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی، همچنان سرعت عملکرد اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی روی آرم بهتر خواهد بود. شبیه‌سازی ۳۲ بیتی در پلتفرم ویندوز روی آرم هم‌اکنون از WOW64 استفاده می‌کند. WOW64 همان چیزی است که در ویندوزهای ۶۴ بیتی باعث می‌شود اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی نیز اجرا شوند. برای پیاده‌سازی شبیه‌سازی ۶۴ بیتی، باید از روشی دیگر بهره گرفته شود. باوجوداین، ظاهرا در‌حال‌حاضر روش دقیقی برای شبیه‌سازی ۶۴ بیتی ابداع نشده است.

مایکروسافت و کوالکام با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را روی پردازنده‌های متنوع فراهم کنند. ظاهرا این دو شرکت در پی اضافه‌کردن امکان اجرای اپلیکیشن‌های یادشده به پردازنده‌های جدید و پردازنده‌هایی قدیمی‌تر نظیر اسنپدراگون ۸۳۵ هستند. بنابراین، قرار است به‌زودی امکان اجرای اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی از انحصار پردازنده‌هایی نظیر اسنپدراگون 8cx خارج شود. 

مایکروسافت به‌‌شدت تلاش می‌کند تا در اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی نیز عملکردی حداقل درحد اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را ارائه دهد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملی‌کردن این هدف کاری بسیار سخت است و به زمان نیاز دارد. در دو سال اخیر، بهبودهای عمده‌ای در پلتفرم ویندوز روی آرم را شاهد بوده‌ایم و احتمالا با گذر زمان پیشرفت‌های بیشتری را نیز حاصل خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات