دادگاه عالی به مناقشه‌ی قضایی گوگل و اوراکل رسیدگی می‌کند

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دادگاه عالی آمریکا صبح روز جمعه اعلام کرد که به مناقشه‌ی کپی‌رایت بین دو شرکت اوراکل و گوگل رسیدگی می‌کند. این پرونده به اندازی بزرگ و تأثیرگذار است که می‌تواند چارچوب قوانین کپی‌رایت در عصر اینترنت را تغییر دهد.
تبلیغات

دادگاه عالی آمریکا صبح روز جمعه اعلام کرد که به پرونده‌ی حقوقی موجود بین دو شرکت گوگل و اوراکل رسیدگی می‌کند. پرونده‌ی حقوقی که بین گوگل و اوراکل در جریان است، به اندازه‌ای قدیمی و بزرگ شده که می‌تواند منجر به پرداخت جریمه‌ای چند میلیارد دلاری شده و همچنین چارچوب‌ قوانین کپی‌رایت در عصر اینترنت را نیز دستخوش تغییرات کند. 

اوراکل طی سال‌های گذشته بارها این موضوع را مطرح کرده که سیستم‌عامل اندروید گوگل مبتنی بر کدهایی توسعه یافته که در پلتفرم جاوا بوده و به نوعی توسط گوگل به سرقت رفته است. براساس اطلاعات این پرونده‌ی قضایی، گوگل متهم شده که برای توسعه‌ی اندروید بیش از ۱۱٫۵۰۰ خط کد را بدون رعایت قوانین کپی‌رایت مورد استفاده قرار داده است. در حال حاضر اندروید به‌عنوان محبوب‌ترین و در عین حال پرکاربردترین سیستم‌عامل موبایل در دنیا شناخته می‌شود. اوراکل شکایت خود را در سال ۲۰۱۰ تسلیم دادگاه کرده که براساس آن گوگل متهم شده که کدهای متعلق به جاوا و این شرکت را به‌صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار داده است.

گوگل در جریان برگزاری جلسات دادگاه‌های مختلفی که به این پرونده رسیدگی می‌کردند موفق شده بود تا رای موافق دو دادگاه را به خود اختصاص دهد، تا اینکه رای دادگاه تجدیدنظر پیش از رسیدن پرونده به دست دادگاه عالی آمریکا به نفع اوراکل گرفته شد.هرچند دادگاه‌های پیشین رای به نفع گوگل صادر کرده بودند، اما بنابر رای دادگاه تجدیدنظر، شرکت‌ها باید برای استفاده از API‌های توسعه یافته توسط سایر شرکت‌ها نیز از طرق قانونی کسب مجوز کنند. همین موضوع باعث شده تا گوگل به سراغ دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا برود. هرچند اوراکل در دادخواست خود درخواست دریافت غرامت ۹ میلیارد دلاری را مطرح کرده، اما دادگاه تصمیم خاصی در این خصوص اتخاذ نکرده است. جاوا پلتفرمی برای توسعه‌ی کد است که توسط شرکت سان‌مایکروسیستمز توسعه یافته، حال انکه اوراکل با پرداخت ۷.۴ میلیارد دلار طی توافقی که در سال ۲۰۱۰ نهایی شد، سان‌مایکروسیستمز را تصاحب کرد. اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال، هنوز دو غول بزرگ دنیای فناوری برسر این پرونده در حال مناقشه هستند. 

شرکت‌هایی چون مایکروسافت، موزیلا و مدیوم نیز با انتشار نامه‌هایی از مواضع گوگل حمایت کرده‌اند. به اعتقاد این شرکت‌ها، رای دادگاه برعلیه گوگل می‌تواند منجر به تضعیف جایگاه توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف مبتنی بر پلتفرم‌های موجود شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات