از اینستاگرام تا یوتیوب، بهترین اپلیکیشن‌‌های موبایل در دهه‌ای که گذشت

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
اپلیکیشن‌های موبایلی بخش اجتناب ناپذیری از سبک نوین زندگی ما هستند. با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اپلیکیشن‌های موبایلی در دهه‌ای که گذشت.
تبلیغات

در دهه‌ای که گذشت، به دلیل همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها به بخشی مهم از زندگی ما تبدیل شده‌اند. از سال ۲۰۰۸ و با رونمایی از دو پدیده نوظهور به‌نام‌های اپ استور و گوگل پلی، میلیون‌ها اپلیکیشن جدید ایجاد شده‌اند؛ از اپلیکیشن‌های ارتباطی و دوست‌یابی گرفته تا بازی و شنیدن موسیقی. این برنامه‌ها آنقدر کاربردی شده‌اند که گاهی فراموش می‌کنیم روزی تلفن همراه فقط برای تماس تلفنی بوده است و جالب اینجا است که حتی اپلیکیشن‌هایی هم برای مدیریت زمان طراحی شده‌اند تا بتوانیم بفهمیم روزانه چقدر زمان صرف اپلیکیشن‌ها می‌کنیم.

حالا که در آستانه پایان دهه‌ دوم قرن بیست و یک قرار داریم، در این مقاله مروری کرده‌ایم بر تأثیر‌گذارترین اپلیکیشن‌های ده سال گذشته تا به امروز.

اینستاگرام

بهترین اپلیکیشن‌ها

اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو

اینستاگرام نگرش ما را به مقوله عکاسی متحول کرد. حتی عادات غذایی خیلی از افراد را تغییر داد. همه‌ ما افرادی را می‌شناسیم که تا یک عکس عالی و زیبا از بشقاب غذایشان نگیرند، دست به غذا نمی‌زنند. همچنین طی سال‌های اخیر، این اپلیکیشن به ابزاری بی‌اندازه مفید و کاربردی برای بازاریابی و فروش تبدیل شده است و این روند، روز به روز در حال گسترش است؛ چراکه اینستاگرام در حال حاضر یک میلیارد کاربر فعال دارد. افزودن قابلیت‌های جدید مانند بومرنگ و استوری باعث شد تا این برنامه دچار روزمرگی نشود و جذابیت این امکانات، هر روز به تعداد کاربران اینستاگرام افزود. هرچند خیلی از اینفلوئنسرهای مشهور برای اینکه محصولات تبلیغی آن‌ها را بخریم ما را وادار کردند که باور کنیم چه زندگی‌های عجیب و غریبی دارند و از بعضی کاربران، برای اینکه یک عکس عالی اینستاگرامی داشته باشند، کارهای دیوانه‌واری سر می‌زند؛ هنوز هم اینستاگرام یکی از ساده‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین شبکه‌های اجتماعی موجود است.

توییتر

بهترین اپلیکیشن‌ها

رسانه‌ای اجتماعی برای انتشار متن و تصویر و ویدئو

سیزده سال بعد از ظهور اولیه این اپلیکیشن، هیچ شکی وجود ندارد که توییتر، شیوه ارتباطی مردم جهان را متحول کرده است. از معترضان بهار عربی گرفته که در آن، نه‌تنها از توییتر برای هماهنگی اجتماعات استفاده کردند؛ بلکه با کمک این اپلیکیشن صدای اعتراضشان را به گوش جهانیان رساندند تا رهبران کشورهای مختلف جهان مانند دونالد ترامپ، امروزه با کمک توییتر، هرکسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند پیامش را به تمامی افراد جهان که با او در ارتباط هستند برساند. واضح است که در طول تاریخ،هیچ زمانی رساندن پیام به این آسانی نبوده‌است. گرچه توییتر ثابت کرده‌ که در ریشه‌کن کردن نفرت‌پراکنی ناکام مانده است، با این وجود هنوز هم یکی از بهترین و مفید‌ترین شبکه‌های اجتماعی است.

فیسبوک

یک شبکه و رسانه اجتماعی

همانند توییتر، ظهور فیسبوک نیز به پیش از این دهه بر می‌گردد اما فیسبوک در همین دوره زمانی ده ساله، با داشتن ۲/۵ میلیارد کاربر فعال، به اصلی‌ترین رسانه اجتماعی جهان تبدیل شده است. فیسبوک از یک سو امکان برقراری ارتباط شما را با دوستان قدیمی و اعضای فامیل در سراسر جهان مهیا می‌کند و از سوی دیگر کاربرانش را در انبوهی از تبلیغات و بازی‌ها و عکس حیوانات خانگی، غرق می‌سازد. در برهه‌ای از زمان و پس از خیز برداشتن مای اسپیس، فیسبوک تلاش کرد تا مفهوم شبکه‌ اجتماعی را نزد مردم محبوب و فراگیرتر کند اما مواردی مانند رسوایی نقض حریم خصوصی، انبوه اخبار جعلی و شائبه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، موجب بدبینی شدید مردم و رسانه‌ها به این رسانه اجتماعی شده است.

گوگل مپس و سرویس نقشه اپل

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی

این اپلیکیشن‌ها نیاز ما را به نقشه‌های سنتی از بین برده‌اند و حالا می توانیم بدون اینکه بدانیم مقصد ما دقیقاً در کجا قرار دارد، بار سفر را ببندیم و به جاده بزنیم. هرچند سرویس نقشه اپل پس از یک شروع نا امید کننده، موجب اقبال گوگل مپس نزد اکثر کاربران شد، به نظر می‌رسد طی چند سال اخیر، اپل به‌خوبی اعتبار از دست رفته خود را بازیافته است.

اسپاتیفای

سرویس استریمینگ موزیک

اسپاتیفای به یکباره در بازار موسیقی سربرآورد و این صنعت همواره درحال پیشرفت را متحول ساخت. برخی اسپاتیفای را تقلیدی از Napster می‌دانند با این تفاوت که هم رایگان است و هم قانونی. این سرویس در هنگام معرفی با یک مجموعه‌ شامل ۵۰ میلیون موزیک و ترانه، تمام رقبای خود را از میدان به در کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۵ اپل ناچار شد تا برای رقابت با اسپاتیفای، سرویس موسیقی اختصاصی خود با عنوان اپل موزیک را راه اندازی کند.

اسلک

بهترین اپلیکیشن‌ها

سرویسی برای ارسال پیام فوری

ممکن است بپرسید وجه تمایز اسلک نسبت به صدها اپلیکیشن دیگر ارسال پیام فوری چیست. اسلک به‌خوبی با سایر اپلیکیشن‌ها سازگار است و به‌راحتی به مرکز تمام فعالیت‌های شغلی شما تبدیل می‌شود و این توانایی را دارد که در محیط‌های کاری جایگزین مناسبی برای ایمیل باشد. اسلک نه‌تنها در کار بلکه برای اعضای خانواده هم ابزار ارتباطی مناسبی است. همانند تمامی ابزارها، بسته به نوع استفاده ، اسلک هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد و بحث بر سر اینکه این اپلیکیشن باعث افزایش کاربری است یا کاهش آن، همیشه جاری بوده و کماکان ادامه دارد.

اوبر / لیفت

بهترین اپلیکیشن‌ها

خدمات حمل مسافر با ناکسی‌های آنلاین

تا همین چند سال قبل خیلی‌ها با مفهوم تاکسی اینترنتی بیگانه بودند اما امروزه حتی تصور رفت‌و‌آمد درون شهری، بدون آن‌ها دشوار است. البته این دو اپلیکیشن برای رسیدن به این رشد متحمل مشکلاتی نیز شده‌اند. موارد متعددی از شکایات در مورد تجاوز جنسی رانندگان، هم از اوبر و هم لیفت وجود داشته است که موجب وضع قوانین مختلفی در نقاط مختلف جهان در خصوص به‌کارگیری این دو اپلیکیشن شده است. در مقاطعی نیز، اعتراض رانندگان برای دریافت حقوق بیشتر مزید بر علت شد. اما در مجموع تأثیر مثبت تاکسی‎های آنلاین بر شیوه رفت‌و‌آمد ما قابل انکار نیست .

Venmo

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن پرداخت دیجیتالی وجه به افراد دیگر

این روزها معمولا کسی پول نقد با خود حمل نمی‌کند. حالا تصور کنید با دوستانتان به رستوران رفته‌اید و هرکس باید دنگ خود را بپردازد. Venmo و نرم‌افزارهایی از این دست اینطور مواقع به‌کار می‌آیند تا شما به‌راحتی سهم خود را بپردازید یا اینکه از دوستان بدحسابتان بخواهید بدهی شما را بدون عذر و بهانه تسویه کنند.

پرندگان خشمگین

بهترین اپلیکیشن‌ها

بازی موبایلی

شاید اینروزها پرندگان خشمگین مانند روزهای اوج نخستین همه‌گیر و محبوب نباشد اما هیچکس نمی تواند منکر تأثیر این بازی بر مقبولیت عامه بازی‌های موبایلی باشد و باید پذیرفت که سطح توقع کاربران را از این بازی‌ها به‌شدت بالا برد. تا به امروز دو فیلم انیمیشن سینمایی و ده‌ها نسخه مختلف از این بازی منتشر شده است و پرندگان خشمگین کماکان با زمانه سازگار است و به روند رشد خود را ادامه می‌دهد.

کندی کراش ساگا

بهترین اپلیکیشن‌ها

بازی پازل موبایلی

Candy Crush Saga نه‌تنها خیلی‌ها را که اصلا بازی موبایلی دوست ندارند به خود معتاد کرد بلکه مجبورشان کرد پول هم برایش خرج کنند. این بازی بدون تردید محبوب‌ترین پازل چینش موزاییکی تاریخ است. یادگرفتن آن بسیار ساده و مزیتش این است که می‌توانید هم‌زمان با سایر کارها مثل گوش دادن به موسیقی یا کتاب صوتی، Candy Crush بازی کنید. با گذشت سال‌ها از معرفی این بازی، هنوز هم از محبوبیت کلی آن کاسته نشده است.

پوکمن گو

بهترین اپلیکیشن‌ها

اولین بازی واقعیت مجازی بر مبنای دنیای پوکمن‌ها

این بازی، پدیده بی‌چون و چرای سال ۲۰۱۶ بود. هرچند در نهایت بسیاری از کاربرانش را از دست داد، با این وجود هنوز هم به طرز باورنکردنی محبوب است و اوایل امسال، تعداد دانلودهایش از مرز یک میلیارد گذشت. رمز موفقیت پوکمن گو ساده است : ترکیب محبوبیت پوکمن‌ها با یک فناوری جدید همراه با چاشنی یک شبکه گسترده اجتماعی و همین دلیلی بود تا نتیجه کار، موفق از آب درآید.

Vine

بهترین اپلیکیشن‌ها

سرویسی برای تولید و اشتراک‌گذاری ویدیوهای ۶ ثانیه‌ای

پس از یک آغاز هیجان انگیز در سال ۲۰۱۲، توییتر، مالک این اپلیکیشن، پس از ۴ سال به فعالیت آن پایان داد تا Vine در رقابت با حریفانش، به‌ویژه اینستاگرام قافیه را باخته باشد اما این اپلیکیشن در زمان حیات کوتاهش، به برنامه‌های ویدیوی کوتاه، محبوبیتی بسیار بخشید. کاربران می‌توانستند ویدیوهای ۶ ثانیه‌ای بسازند و بلافاصله ارسال کنند و این در زمان خود، قابلیت جذابی محسوب می‌شد. برخی اپلیکیشن تیک تاک را برگرفته از Vine می‌دانند.

Flappy Bird

بهترین اپلیکیشن‌ها

یک بازی موبایلی بسیار دشوار که نسخه اصلی آن دیگر وجود ندارد

در سال ۲۰۱۴ این بازی به مدت یک ماه، در رده اول بیشترین دانلود اپ استور قرار داشت تا اینکه سازنده، به‌یکباره آن را حذف کرد. او گفته بود که این بازی به‌شدت اعتیادآور است و باعث بی‌خوابی او شده و خیلی از کاربران نیز شدیدا درگیر آن شده‌اند. Flappy Bird بازی شدیدا مشکلی بود و هیچکس نمی‌توانست بیشتر از چند دقیقه با آن بازی کند. شهرت منفی این بازی وقتی ادامه پیدا کرد که برخی تلاش کردند تلفن‌های قدیمی که هنوز Flappy Bird روی آن نصب بود با قیمتی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار در سایت eBay به فروش برسانند.

مسنجر فیسبوک و واتساپ

محبوب‌ترین سرویس‌های پیام‌رسان

هر دو پیام‌رسان متعلق به فیسبوک هستند و اصولا کار یکسانی دارند اما با هم تفاوت دارند. در سال ۲۰۱۱ فیسبوک، اپلیکیشن مسنجر را منفک کرد و به آن هویتی مستقل بخشید. مسنجر اپلیکیشنی بسیار محبوب به‌خصوص نزد کاربران فیسبوک است و ابزاری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود، چراکه نیازی به دانستن شماره تلفن یکدیگر ندارند و امکاناتی فراتر از ارسال پیام‌های متنی دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. واتساپ اپلیکیشنی سبک‌تر است و حجم اینترنت کمتری مصرف می‌کند و در مقایسه با مسنجر فیسبوک که پیام‌ها را ابتدا به سرور مخصوصی می‌ فرستد و سپس به مخاطب می‌رساند، کاربران واتساپ امکان رمزگذاری پیام‌های یک‌به‌یک را دارند که از نظر امنیتی، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. واتساپ مخصوصا در کشورهای آسیایی بسیار محبوب و پرکاربرد است.

نتفلیکس

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن استریمینگ ویدئو با تمرکز بر اصالت محتوا

نتفلیکس مهم‌ترین اپلیکیشن استریمینگ ویدئو است و کاربران با عضویت در آن می‌توانند به نسخه اصلی فیلم‌ها و سریال‌های آن که تعدادشان دائما در حال افزایش است، دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن به گوشی‌های هر دو سیستم عامل اندروید و iOS اجازه دانلود فیلم می‌دهد. با وجود رقابت سخت و رو‌به رشد در بازار استریمینگ ویدئو، حداقل تا امروز، نتفلیکس معتبرترین اپلیکیشن موجود است و موفقیت تمامی رقبا با آن مقایسه می‌شود.

اسنپ چت

بهترین اپلیکیشن‌ها

یک شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسان که ویدیوها و پیام‌های ارسالی در آن، پس از مدتی پاک می‌شوند

اسنپ چت در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد اما محبوبیت آن بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و با افزودن ویژگی‌هایی مانند، امکان به اشتراک‌گذاری ویدئو، استوری و ارسال متن موقت، به یکباره به اوج رسید. اسنپ چت به کاربرانش اجازه می‌دهد تا برای هم ویدیوهایی بفرستند که پس از زمان مقرر شده برای همیشه پاک می‌شوند.

Google Pay / Apple Pay

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های پرداخت با استفاده از تلفن هوشمند

ایده پرداخت تنها با گوشی تلفن همراه شاید تا چند سال قبل مفهومی متعلق به داستان‌های تخیلی بود ولی امروزه عملی و کاربردی شده است و خوشبختانه هم Google Pay و هم Apple Pay معمولا بدون ایراد کار می‌کنند.

Google Assistant / Siri /Alexa

بهترین اپلیکیشن‌ها

معتبرترین دستیارهای صوتی موجود در بازار

Siri در ابتدا پیشتاز عرصه دستیاران صوتی محسوب می‌شد اما به‌تدریج رقبایی مثل گوگل اسیستنت از آن پیشی گرفتند. نکته قابل توجه این است که دستیاران صوتی مانند گوگل اسیستنت، Siri و الکسا (متعلق به آمازون) هرچند فناوری‌هایی جذاب و کاربردی هستند اما باید در نظر گرفت که این اپلیکیشن‌ها به‌طور پیش‌فرض، صدای کاربران را ضبط می‌کنند. با وجود اینکه این اپلیکیشن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که در انتخاب فعال یا غیر‌فعال بودن این قابلیت صاحب اختیار باشند، هنوز هم نگرانی‌هایی بسیار جدی در خصوص حفظ حریم شخصی کاربران هنگام استفاده از دستیارهای صوتی وجود دارد.

آمازون

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشنی متعلق به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان

خرید از آمازون با کمک این اپلیکیشن بسیار ساده و سریع است و هرچیزی که نیاز داشته باشید از کتاب و دی‌وی‌دی و موسیقی گرفته تا قرص ویتامین و ابزار را می‌توانید با چند کلیک ساده خریداری کنید.

اسکایپ / فیس تایم / زوم

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های تماس تصویری

این اپلیکیشن‌ها کیفیت تصویر بهتری نسبت به تمام فیلم‌های علمی و تخیلی قدیمی که دیده‌ایم به ما ارائه می‌دهند؛ چراکه رشد و پیشرفت گوشی‌های هوشمند بسیار فراتر از تخیل ما بوده است. هرچند هیچ چیز، خلاء ارتباط رو در رو با دیگران را پر نمی‌کند، بدون شک دیدن چهره عزیزانتان وقتی در سفر یا محل کار هستید یا صحبت چهره به چهره با دوست یا همکاری که در شهری دیگر مشغول به کار است، خالی از لطف نیست و به تماس تلفنی ارجحیت دارد.

Fortnite

فورتنایت / Fortnite

یک بازی سرگرم کننده

تأثیر فرهنگی این بازی چنان وسیع بوده است که شاید هیچ بازی دیگری هم‌تراز آن نباشد. فقط در نظر داشته باشید که برنده جام جهانی آن در سال ۲۰۱۹ جایزه‌ای سه میلیون دلاری از آن خود کرده است. Fortnite یک بازی عظیم و توقف‌ناپذیر است و نمی‌توان پایانی بر تأثیر شگفت‌انگیز آن بر فرهنگ عامه متصور بود و تمام این نشانه‌ها حاکی از آن است که به این زودی‌ها شاهد افول محبوبیت آن نخواهیم بود.

Uber Eats/Postmates/Grubhub/DoorDash

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های سفارش و تحویل غذا

با کمک این اپلیکیشن‌ها حتی سفارش غذا از رستوران‌هایی که غذای بیرون‌بر ندارند هم امکان‌پذیر است. صدالبته غذای بیرون از خانه نه ارزان است و نه شاید برای سلامتی مفید باشد اما همیشه به‌عنوان یک گزینه آسان و دردسترس مورد توجه قرار دارد. مهم نیست هوس غذایی کرده‌اید اما فرصت پختنش را ندارید. این اپلیکیشن‌ها شما را به افرادی مرتبط می‌کنند که در قبال دریافت وجه، غذای محبوبتان را سریعا روی میز غذاخوری ظاهر خواهند کرد.

سرویس عکس گوگل

بهترین اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن ذخیره‌سازی عکس

این اپلیکیشن در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های ذخیره‌سازی تصویر، فضای ابری بیشتری دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد و با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS سازگار است. ضمن اینکه سرویس عکس گوگل، فرایند جستجوی بسیار کاربردی و قدرتمندی دارد.

یوتیوب

بهترین اپلیکیشن‌ها

امکان ارسال و تماشای رایگان ویدئو برای همه کاربران این اپلیکیشن وجود دارد

از افرادی که ویدیوهای وایرال شده را بازنشر می‌کنند گرفته تا کاربرانی که ویدیوهای ساده ولی دست اول می‌سازند، تفاوتی ندارد؛ چراکه یوتیوب تعریف رسانه را برای کاربرانش متحول کرده است و اگر دیر زمانی رویای فیلمسازی داشته‌اید، امروزه دیگر یوتیوب بهانه‌ای برایتان باقی نمی‌گذارد. یوتیوب یک سرویس رایگان است اما با عضویت در آن و پرداخت آبونمان هم می‌توان از شر تبلیغات آن رها شد و هم امکان پخش ویدئو در پس‌زمینه (برای کاربر عادی با قرار گرفتن ویدئو در پس‌زمینه، موزیک قطع می‌شود) و لذت بردن، تنها از صدا یا موسیقی وجود دارد. طی سال‌های گذشته به دلیل وجود ویدیوهایی با اطلاعات نادرست و همینطور محتواهای نژادپرستانه، یوتیوب شدیدا زیر تیغ نقد مردم و رسانه‌ها قرار گرفت اما افزایش روزافزون تعداد کاربران آن ( بیش از یک میلیارد نفر) نشان می‌دهد این موارد، تأثیری منفی چندانی در اقبال عمومی نسبت به یوتیوب نداشته است.

برای انتخاب اپلیکیشن‌های این مقاله، ترتیب خاصی در نظر گرفته نشده‌است و تلاش کردیم که بهترین و معتبرترین‌اپلیکیشن در هر رده را انتخاب و ثبت کنیم. اگر اپلیکیشن محبوبی هست که از قلم انداخته‌ایم در بخش نظرات به ما یادآوری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات