گوگل تصادفا عملکرد مرورگر کروم را مختل کرد

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل به‌تازگی به‌روزرسانی جدیدی را در سکوت خبری برای کروم منتشر کرده؛ ظاهرا این به‌روزرسانی باعث بروز برخی مشکلات در عملکرد این مرورگر وب شده است.
تبلیغات

گوگل از چند روز پیش تغییراتی خاص را در کروم (Google Chrome) اعمال کرده که به‌صورت ناخواسته باعث شده است این مرورگر وب روی بسیاری از رایانه‌های فعال در کسب‌و‌کارها دچار مشکل شود. گفته می‌شود تغییرات یادشده در راستای نوعی آزمایش خاص از سوی گوگل صورت پذیرفته‌اند. طی چند روز اخیر، کاربران کسب‌و‌کارها که از طریق ماشین‌های مجازی نظیر سیتریکس (Citrix) به مرورگر کروم دسترسی داشتند، هنگام باز کردن تب جدید با صفحه‌ای سفید و کاملا خالی مواجه می‌شدند. ظهور صفحات سفید باعث می‌شد عملا امکان استفاده از گوگل کروم از کاربران سلب شود و این مرورگر هیچ‌گونه پاسخی به درخواست‌‌های آنان ندهد. همین موضوع باعث شد بسیاری از ادمین‌های حوزه‌ی IT سردرگم شوند؛ زیرا کسب‌و‌کارها به‌طور معمول خودشان به‌روزرسانی‌های کروم را مدیریت و کنترل می‌کنند.

پس از شکایت شمار زیادی از کاربران، گوگل در نهایت اطلاعیه‌ای را منتشر و در آن اعلام کرد که آزمایش خاصی را در نسخه‌‌های پایدار گوگل کروم اجرا کرده که باعث شده است رفتار مرورگر تغییر کند و تصادفا دچار مشکل شود. ظاهرا آزمایش موردبحث در سکوت خبری انجام گرفته و هیچ‌یک از کاربران معمولی و تجاری کروم از آن باخبر نشده‌اند. گوگل در این آزمایش، قابلیت خاصی را با نام WebContents Occlusion فعال کرده بود. این قابلیت به‌گونه‌ای طراحی شده است که باعث می‌شود هنگامی که اپلیکیشن‌های دیگر را روی تب‌های کروم می‌بَرید،‌ این تب‌ها به‌حالت تعلیق دربیایند تا هنگامی که در حال استفاده از مرورگر نیستید، میزان استفاده‌ی کروم از منابع دستگاه کاهش یابد.

کروم

دیوید بیِنوِنو، از مهندسان نرم‌افزار شاغل در گوگل، در ترد مربوط به باگ‌های کرومیوم گفته است: «ما تقریبا به‌مدت ۵ ماه است که در حال آزمایش این قابلیت جدید هستیم؛ قابلیت موردبحث از طریق آزمایشی خاص در صبح روز سه‌شنبه‌ی گذشته برای نسخه‌ی پایدار کروم فعال شد. تا پیش از تاریخ یادشده، قابلیت WebContents Occlusion به‌مدت حدودا یک ماه روی دستگاه تقریبا یک درصد از کاربران M77 و M78 فعال بوده است؛ هیچ‌یک از این کاربران مشکلی را در رابطه با قابلیت یادشده گزارش نکرده بودند». 

مشکل گوگل کروم به‌دلیل قابلیت جدید WebContents Occlusion ایجاد شده است

به‌دنبال انتشار گزارش‌ها مربوط به مشکلات کروم، گوگل تغییرات اعمال‌شده را در شب سه‌شنبه غیرفعال کرد تا مشکلات یادشده رفع شوند. روز سه‌شنبه، کسب‌و‌کارهای زیادی با گوگل تماس گرفته و هزاران کاربر از این مشکل متأثر شده بودند. مهندس نرم‌افزار گوگل در ادامه‌ی اطلاعیه‌اش نوشته است که آن‌ها تغییرات جدید را از روی کروم برمی‌دارند تا بعدا بفهمند که چگونه باید مشکل یادشده را در سیتریکس رفع کنند. 

یکی از ادمین‌های وب‌سایت خرده‌فروشی Costco می‌گوید: «مشکل کروم در شرکت ما اثر بسیار مهمی روی عملکرد کارمندان شاغل در بخش جواب‌گویی به تماس کاربران داشته است. به‌دلیل این مشکل، کارمندان ما نمی‌توانستند با کاربران چت کنند و به سؤالات آنان پاسخ دهند. ما در حال تلاش بودیم تا بفهمیم مشکل از کجا است و چگونه می‌توانیم آن را رفع کنیم». 

شمار زیادی از ادمین‌های IT به‌خاطر این موضوع از گوگل شاکی هستند؛ زیرا آنان به‌دنبال بروز مشکل کروم منابع خاص‌ و زمان‌شان را صرف کردند تا بفهمند مشکل از کجا نشئت می‌گیرد تا بتوانند خودشان آن را رفع کنند؛ در واقع آنان خبر نداشتند که این مشکل از طرف خود گوگل ایجاد شده است. مهم‌ترین سؤالی که آن‌ها می‌پرسند، این است که گوگل چرا تصمیم گرفته است چنین تغییری را در سکوت خبری روی مرورگرش اعمال کند. 

کروم بوک

گوگل اطلاعیه‌ی جدیدی را در ارتباط با این موضوع منتشر کرده است؛ این شرکت در اطلاعیه‌اش می‌گوید: «پس از انتشار به‌روزرسانی جدید، گزارش‌هایی را دریافت کردیم که بر اساس آن‌ها در برخی از ماشین‌های مجازی، نسخه‌ی ویندوز کروم صفحه‌ای سفیدرنگ را به‌نمایش در می‌آورد. احتمالا مشکل یادشده به‌ این دلیل ایجاد شده است که کروم به‌اشتباه فکر می‌کند تب بازشده‌اش در زیر پنجره‌ای دیگر قرار دارد. به‌محض این‌که به صحت گزارش‌ها پی بردیم، قابلیت جدید کروم را غیرفعال کردیم. اگر هم‌اکنون نسخه‌ی ویندوز کروم صفحه‌ای سفید را نشان می‌دهد، مرورگر را ببندید و مجددا باز کنید؛ پس از باز کردن مجدد کروم، این قابلیت غیرفعال خواهد شد و دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد. افزون بر این‌ها، می‌خواهیم توضیحاتی را درمورد نحوه‌ی انتشار به‌روزرسانی جدید ارائه دهیم. در برخی شرایط خاص، کروم به‌روشی ویژه و به‌شکلی تدریجی برخی از به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کند؛ این روش، کندتر از روش معمولی است. این موضوع باعث می‌شود ما بتوانیم درصورت بروز باگ، به‌سرعت تغییرات حاصل‌شده را غیرفعال کنیم. در همین راستا، وقتی که گزارش‌ها جدید را دریافت کردیم، توانستیم تغییرات را به‌سرعت غیرفعال کنیم. به‌دلیل بروز این مشکل عذرخواهی می‌کنیم».

گوگل تاکنون تغییرات حاصل‌شده در کروم را غیرفعال کرده و احتمالا مشکل یادشده رفع شده است. با این‌حال اگر هنوز برای استفاده از کروم دچار مشکل هستید، می‌توانید خودتان به‌صورت دستی قابلیت جدید را غیرفعال کنید. به این منظور به آدرس chrome://flags مراجعه و پرچم‌های chrome://flags/#web-contents-occlusion و chrome://flags/#calculate-native-win-occlusion را غیرفعال کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات