اپل اپلیکیشن‌های مرتبط با سیگار الکترونیکی را ممنوع کرد

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کاربران iOS از این به بعد امکان نصب اپلیکیشن‌هایی که به هر شکل با سیگار الکترونیکی مرتبط باشند را نخواهند داشت.
تبلیغات

اپل تمام ۱۸۱ اپلیکیشنی که به شکل‌های مختلف به سیگار الکترونیکی مرتبط بودند را از روی اپ استور حذف کرد. این تصمیم بعد از آن گرفته شده که نگرانی‌ها درباره‌ی احتمال تأثیر این دستگاه‌ روی سلامتی افراد بیشتر شد.

تعدادی از اپلیکیشن‌های حذف شده، آخرین اخبار مربوط به سیگارهای الکترونیکی را منتشر می‌کردند و بعضی از آن‌ها اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از این وسیله را در اختیار کاربران قرار می‌دادند. تعدادی از این اپلیکیشن‌ها بازی‌های مبتنی بر سیگار الکترونیکی بودند. همچنین در بین اپلیکیشن‌های حذف شده اپلیکیشن‌هایی برای تنظیم سیگار الکترونیکی هم وجود داشته است.

البته اپل همچنان به کاربرانی که اپلیکیشن‌های مرتبط با سیگار الکترونیکی روی گوشی خود دارند، اجازه می‌دهد از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند و آن‌ها را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند اما کاربران iOS از این به بعد امکان نصب آن‌ها را نخواهند داشت. همچنین اپلیکیشن‌هایی که به هر شکل به سیگار الکترونیکی مرتبط باشند، اجازه‌ی انتشار روی اپ استور را نخواهند داشت.

سیگارهای الکترونیکی از زمان ظهورشان، با تردیدهایی درباره‌ی امنیت سلامتی کاربران این وسایل رو‌به‌رو بوده‌اند. کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، می‌گویند سیگار الکترونیکی ضرر کم‌تری نسبت به سیگار دارد؛ اما منتقدان این وسیله از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گویند شرکت‌های تولیدکننده هنوز از نظر علمی این ادعا را ثابت نکرده‌اند. فناوری که در سیگارهای الکترونیکی به کار می‌رود هنوز بسیار جوان است و تأثیر آن روی سلامت انسان هنوز روشن نشده است.

نگرانی‌ها دراین‌زمینه بیشتر متوجه افزایش میزان استفاده از سیگارهای الکترونیکی بین نوجوانان است. درحالی‌که دهه‌هاست نگرانی‌های زیادی درباره‌ی مصرف دخانیات توسط نوجوان‌ها وجود دارد، این نگرانی‌ها اخیرا شامل استفاده از سیگارهای الکترونیکی توسط دانش آموزان دبیرستانی هم می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌خواهد محصولات مرتبط با سیگارهای الکترونیکی را برای کودکان و نوجوان‌ها ممنوع کند.

سیگار الکترونیکی

در ماه‌های اخیر مدیران بخش سلامت آمریکا نگرانی‌های جدیدی پیدا کرده‌اند. گزارش‌هایی مبنی بر گسترش بیماری بین افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند منتشر شده است. بسیاری از مقامات این بیماری‌ها را با مایعات بی‌نامی که در سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌شود مرتبط می‌دانند. این ارتباط درباره‌ی مایعاتی که ترکیباتی از مخدر THC دارند، قوی‌تر هم قلمداد می‌شود. THC ماده‌ی اصلی موجود در مخدر ماری‌جوانا به شمار می‌رود.

یکی از موارد مشکوکی در این محصولات وجود دارد، فرمی از ویتامین E است که بیشتر در کرِم‌های پوست به کار می‌رود. این فرم از ویتامین E که در بعضی از مواد مایع مصرفی سیگارهای الکترونیکی وجود دارد بعد از حرارت دیدن، برای ریه‌ها مضر خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ها بیشتر متوجه کاربرانی است که از محصولات بی‌نام و نشان در سیگارهای الکترونیکی خود استفاده می‌کنند. کاربرانی که مواد مصرفی سیگار الکترونیکی خود را از مراکز رسمی تهیه می‌کنند، احتمالا نباید نگرانی جدی داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات