نبرد حقوقی بین اپل و RED با شکست اپل خاتمه یافت

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل در نبرد برسر مالکیت معنوی فرمت ProRes Raw از شرکت RED شکست خورد. این دعوای حقوقی که از ابتدای سال جاری با امتناع اپل از پرداخت حق پتنت یکی از محصولات شرکت RED شروع شده بود، در نهایت با شکست اپل خاتمه یافت.
تبلیغات

دادگاه دفاع از حقوق معنوی در آمریکا پس از گذشت نزدیک به یک سال از اختلاف بین شرکت اپل و RED مبنی بر حق مالیکت استفاده از پتنت فرمت ویدیویی RAW، در نهایت به نفع شرکت RED رای داد. این اختلاف از اوایل سال جاری میلادی شروع شده بود در زمانی‌که اپل برای برای نپرداختن حق مالکیت معنوی محصول ProRes Raw به شرکت RED، علیه این پتنت اقامه‌ی دعوی کرد.

به اعتقاد اپل این ثبت اختراع جدید نیست و تنها براساس تلفیق دو پتنت قدیمی بنا شده‌ است؛ یکی از این موارد مربوط به ضبط فیلم‌های RAW باوضوح HD ،2K ،4K است و دیگری روشی برای پردازش داده‌های RAW که اجازه می‌دهد حجم فیلم‌ها در این فرمت تا حد زیادی کاهش‌ یابد. اپل ادعا می‌کرد که این دو پتنت در سال ۲۰۰۷ ثبت شده‌اند و ثبت دوباره‌ی آن غیرمنطقی است.

اما شرکت RED در خصوص این ادعا اظهار داشت که اگرچه این روش برپایه‌ی دو پتنت قبلی بنا شده‌ است اما مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی برای توسعه‌ی آن انجام گرفته‌ است.

درنهایت دادگاه در دفاع از حق مالکیت شرکت RED رای داد و این شرکت توانست یکبار دیگر در نبردی برسر حقوق مالکیت محصولات خود پیروز بیرون بیاید. در نمونه‌ای مشابه، سال ۲۰۱۳ سونی علیه یکی دیگر از پتنت‌های این شرکت اقامه‌ی دعوی کرده بود که باز هم شرکت RED توانست به خوبی از حقوق خود دفاع کند.

جارد لند مدیرعامل RED در مصاحبه‌ای ضمن ابراز خوشحالی از این موفقیت گفت:

همکاری ما با شرکت اپل تحت تأثیر این قضایا قرار نمی‌گیرد. این دعاوی باعث نمی‌شود که تصور کنیم اپل و RED در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. ما همچنان به همکاری با شرکت اپل در محصولات جدیدش ادامه خواهیم داد.

با ظهور گوشی‌های هوشمند، عکاسی و فیلم‌برداری طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و این اتفاق باعث نوآوری‌های گسترده‌ای در این صنعت شده‌ است. یکی از جدیدترین امکاناتی که گوشی‌های هوشمند در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند، امکان ذخیره‌سازی تصاویر با فرمت RAW است. این فرمت به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند ویرایش حرفه‌ای‌تری روی عکس‌های خود انجام دهند.

فرمت JPEG که نمونه‌ی قالب در اکثر دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند است، با دستکاری‌هایی در تصویر خام، داده‌های اضافی آن را حذف و بعد از فیلتر کردن و فشرده‌سازی، تصویر نهایی را ارائه می‌دهد؛ اما فرمت RAW تنها داده‌ی خامی را که توسط دوربین گرفته شده‌ است، در اختیار کاربر می‌گذارد تا تصویر را به میل خود ویرایش کند. تصاویری که با این فرمت گرفته می‌شود سه تا ۶ برابر حجیم‌تر از تصاویر معمولی هستند و همچنین ذخیره‌سازی آن بسیار زمان‌بر است اما درعوض امکان تجربه‌ی یک عکاسی حرفه‌ای را در اختیار شما می‌گذارد بعلاوه وضوح بالاتری از تصویر به شما ارائه می‌دهد.

با این همه کار روی تکنولوژی ذخیره‌سازی و تصاویر با فرمت RAW مسیری طولانی در پیش دارد. با وجود پیشرفت‌های بسیار زیادی که صورت گرفته است. استفاده از این فرمت در گوشی‌های هوشمند همچنان محدود به عکس‌برداری است و فیلم‌برداری با این فرمت تنها توسط فیلم‌برداران حرفه‌ای و با با ابزار مخصوص انجام می‌شود. یکی از دلایل این امر حجم فوق‌العاده بالای این فرمت است. به طوری که یک دقیقه فیلم RedCode با وضوح 4K و فشرده سازی ۵:۱ بیش از ۵ گیگابایت فضا نیاز دارد. دلیل دیگر آن ذخیره‌سازی دشوار این فرمت است که می‌تواند حرارت زیادی در گوشی‌های هوشمند ایجاد کند. در مجموع به‌نظر میرسد که بهره‌برداری از این تکنولوژی تنها با محدودیت حق مالکیت مواجه نیست و محدودیت‌های کاربردی بسیار زیادی بر سر راه اپل وجود دارد تا بتوانند به‌طور کامل قابلیت فیلم‌برداری RAW را به کاربران خود ارائه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات