نسل جدید کیا اپتیما 2020 معرفی شد

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
طراحی سدان خانوادگی کیا برای تولید در سال ۲۰۲۰ متحول شده است. نسل جدید اپتیما تأکید بیشتری بر ظاهر اسپرت و مدرن خواهد داشت.
تبلیغات

حدود یک سال پس از تغییر نسل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما هم با چهره‌ی جدید رونمایی شده است. با حضور هیوندای در راس سهام‌‌داران خودروسازی کیا موتورز، محصولاتی مثل سوناتا و اپتیما با پلتفرم و امکانات فنی مشابه در سال‌های اخیر تولید شدند. با این اوصاف، تحول در اپتیما ۲۰۲۰ پس از تغییرات انقلابی هیوندای در سوناتا قابل پیش‌بینی بود. حدود ۲۰ سال از تولید نسل اول اپتیما می‌گذرد. این خودرو با هدف افزایش فروش کیا موتورز در بازار جهانی، جایگزین مدل کردوس (Credos) شد که عرضه‌ی محدود به کره‌جنوبی و استرالیا داشت. نسل دوم اپتیما سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به تولید رسید و با فیس‌لیفت سال ۲۰۰۸ وارد ایران شد.

نسل جدید کیا اپتیما برای تولید در سال ۲۰۲۰، یک دهه پس از معرفی مدل قبلی رونمایی شده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، تغییر چشم‌گیر ظاهری و فنی در اپتیما دیده نشده بود. این محصول، حالا با نسل جدید و کد K5 در کره‌جنوبی پیش‌فروش می‌شود تا عرضه‌ی جهانی خود را طی ماه‌های آینده آغاز کند.

KIA OPTIMA 2020

اپتیما برای نسل جدید از جلوپنجره و چراغ‌های باریک همراه‌با سبک دماغه‌ی ببر (Tiger Nose) استفاده می‌کند تا علاوه‌بر ایجاد تحول در طراحی رو‌به‌رو، تاحدودی  وفادار به گذشته و دیگر محصولات مدرن کیا باشد. برآمدگی سپر و کاپوت جلو، چراغ‌ها را عقب‌تر از بدنه با حالت تهاجمی و اسپرت نشان می‌دهد. ابتکار جاسازی نوار روشنایی روز در امتداد لبه‌ی کاپوت که پیش‌تر در سوناتا دیده بودیم، حالا در اپتیما به شیوه‌ای متفاوت اجرا شده است. این ترفند احتمالا در محصولات بعدی کیا نیز استفاده خواهد شد.

KIA OPTIMA 2020

نسل قبل اپتیما با کشیدگی سقف به سمت لبه‌ی کاپوت عقب، تأکید زیادی بر ویژگی‌های اسپرت داشت؛ اما یک خودروی فست‌بک محسوب نمی‌شد. مدل ۲۰۲۰ با افزایش اندازه‌ی شیشه‌ی عقب و کوتاه‌کردن بخش فلزی درپوش صندوق، بیش از گذشته نمای خودروهای فست‌بک، مثل آئودی A5 را تداعی می‌کند؛ اما هنگام گشودن قسمت بار، تمام شیشه بالا نمی‌رود و همچنان یک فست‌بک کامل نیست. نمای عقب اپتیما ۲۰۲۰ با پیروی از سوناتا ۲۰۲۰، چراغ باریک و سرتاسری دارد که البته المان‌هایی هماهنگ با نوار LED چراغ‌های جلو ارائه می‌کند. از دیگر نکات جالب در طراحی بدنه‌ی نسل جدید اپتیما می‌توان به خطی نقره‌ای رنگ اشاره کرد که از لبه‌ی شیشه‌ی سرنشین جلو و نزدیک آینه بغل تا صندوق عقب و سمت دیگر خودرو را پوشش می‌دهد.

KIA OPTIMA 2020

هنوز تصاویر رسمی از فضای کابین اپتیما ۲۰۲۰ منتشر نشده است؛ اما از پیش‌نمایش‌های گرافیکی می‌توان حدس زد که سبکی الهام‌گرفته از محصولات مدرن بی‌ام‌و داشته باشد. با این شرایط، نمایشگر عریض با چیدمان افقی، مثل یک تبلت جدا از سطح، روی داشبورد نصب می‌شود و خروجی‌های تهویه‌ مطبوع هم به‌صورت یک مستطیل باریک، زیر آن قرار می‌گیرند. نسخه‌های آپشنال اپتیما، احتمالا مجهز به جوی‌استیک (به‌جای دسته‌دنده) و نمایشگر رنگی در جایگاه پنل پشت فرمان خواهند بود.

KIA OPTIMA 2020

اپتیما، فعلا از پیشرانه‌های مرسوم در محصولات کیا و هیوندای پیروی می‌کند که شامل نمونه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۲/۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت‌های ۱۸۰ و ۱۹۰ اسب‌بخار است. به احتمال فراوان، نسخه‌ی هیبریدی همراه‌با پیشرانه‌ی ۲ لیتری و موتور برقی ۴۰ کیلوواتی نیز عرضه خواهد شد که مجموع قدرت ۱۹۵ اسب‌بخار با گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر، میانگین مصرف سوخت ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۹.۵ ثانیه فراهم خواهد کرد.

کیا در تلاش است تا آستانه قیمت اپتیما را در محدوده‌ی کم‌تر از ۲۵ هزار دلار حفظ کند. روی کاغذ، تویوتا کمری و هوندا آکورد به دلیل قدمت تاریخی و هوادارن وفادار خود، شانس بیشتری برای فروش در بازار جهانی دارند؛ اما مسلما اپتیما ۲۰۲۰ با گارانتی ویژه و امکانات اضافی نسبت به رقبا، مشتریان تازه‌ای خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات