شمار حشرات ناپدیدشده در دهه گذشته فراتر از حد تصور است

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شواهد زیادی نشان می‌دهند تعداد زیادی از حشرات در حال ناپدیدشدن از روی زمین هستند و انسان‌ها مقیاس این مسئله را کمتر از حد برآورد کرده‌اند.
تبلیغات

در مطالعه‌ی گسترده‌ای درزمینه‌ی تنوع زیستی حشرات، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی دریافتند گونه‌های حشرات در جنگل‌ها و علفزارهای آلمان یک‌سوم کاهش پیدا کرده است و این اتفاق فقط در دهه‌ی گذشته رخ داده است. ولفگانگ ویسر، از دانشگاه فنی مونیخ می‌گوید:

کاهشی با این مقیاس فقط در ۱۰ سال موجب شگفتی ما شد. این مسئله ترسناک است؛ اما با تصویر ارائه‌شده در مطالعات دیگر سازگار است.

بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، گروهی بین‌المللی از پژوهشگران بیش از یک‌میلیون حشره را از ۳۰۰ مکان در اطراف آلمان جمع‌آوری کردند که از حدود ۲۷۰۰ گونه‌ی بررسی‌شده بسیاری در حال کاهش بودند. درواقع، پژوهشگران می‌گویند در سال‌های اخیر، برخی از حشرات نادر اصلا دیده نشده‌اند.

مهم نبود پژوهشگران کدام مناطق را بررسی کنند؛ چراکه نتیجه همان بود. از مراتع گوسفند گرفته تا چمنزاها و جنگل‌ها، کاهش چشمگیری در تنوع زیستی دیده می‌شد و بیشترین کاهش‌ها به علفزاهایی مربوط بود که در اطراف آن‌ها مزارع کشاورزی قرار داشت. در این محیط‌ها، فراوانی حشرات ۷۸ درصد و میزان زیست‌توده ۶۷ درصد کم شده بود.

کاهش حشرات در چمنزارهای آلمان قبلا نیز نشان داده شده بود؛ اما نه با چنین جزئیاتی. سباستین سیبولد، یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید:

این واقعیت که بخش بزرگی از تمامی گروه‌های حشرات تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، تاکنون آشکار نبوده است. قبل از بررسی ما، مشخص نبود کاهش حشرات در جنگل‌ها نیز دیده می‌شود و این کاهش چقدر است.مقاله‌های مرتبط:آیا آخرالزمان حشرات فرا رسیده است؟آلودگی موجود در شهرها به حشرات و اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساندنابودی سریع حشرات موجب وحشت دانشمندان شده است

در مناطق جنگلی، زیست‌توده ۴۰ درصد و تعداد گونه‌ها حدود یک‌سوم کاهش یافته بود. پژوهشگران می‌گویند حشراتی که بیش از همه دچار کاهش شده‌اند، حشراتی هستند که مسافت‌های طولانی را پوشش می‌دادند. در‌حالی‌که دلیل این امر ممکن است قطعه‌قطعه‌شدن جنگل‌ها باشد، برای مشخص‌شدن دلیل اصلی، پژوهش‌های بیشتری باید انجام شود. پژوهشگران در مقاله‌ی خود می‌نویسند:

نتایج ما نشان می‌دهد کاهش گسترده‌ای در زیست‌توده‌ی بندپایان و فراوانی و تعداد گونه‌ها در همه‌ی سطوح غذایی دیده می‌شود. کاهش بندپایان در جنگل‌ها نشان می‌دهد این کاهش به زیستگاه‌های باز محدود نیست.

برای به‌دست‌آوردن تصویر جامعی از تغییرات در زیست‌توده و فراوانی و تنوع به پژوهش‌های بیشتری نیاز است؛ اما در این داده‌ها سرنخ‌هایی وجود دارد. بیشترین کاهش در مراتع آلمان مربوط به حشرات کمیاب بود؛ درحالی‌که در جنگل‌ها داستان دیگری وجود دارد. در اینجا، زیست‌توده‌ی حشرات در طول ۱۰ سال نسبتا ثابت مانده است و حتی برخی از حشرات فراوان‌تر شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد وقتی برخی از حشرات در محیط‌های جنگلی ناپدید می‌شوند، گونه‌های فرصت‌طلب به‌سرعت جای آن‌ها را می‌گیرند.

مورچه دایناسور

برخی از دانشمندان هشدار داده‌اند در فاجعه‌بارترین سناریو، ممکن است حشرات پس از یک قرن از بین بروند. این در حالی است که دیگران فکر می‌کنند شاید تعدادی کمی از گونه‌ها به‌دلیل از‌بین‌رفتن رقبا زنده بمانند. درحالی‌که در مطالعه‌ی جدید تغییرات هوایی در نظر گرفته شد، مسئله‌ی تغییرات اقلیمی فراتر از محدوده‌ی این مطالعه بود. همه این موضوع را قبول ندارند که تغییرات اقلیمی عامل اصلی کاهش حشرات در جهان باشد؛ اما دلایلی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این عامل ممکن است مؤثر باشد. اگر تغییرات اقلیمی در این کاهش تأثیر داشته باشد، در آینده موجب آشفتگی بیشتری خواهد شد. پژوهشگران توضیح می‌دهند:

اگرچه عوامل مؤثر در کاهش بندپایان در جنگل‌ها مشخص نیست، این عامل در علفزارها با نسبت زمین‌های کشاورزی ایجاد‌شده در آن منطقه ارتباط دارد.

براین‌اساس، پژوهشگران خواستار تغییر در سیاست‌های استفاده از زمین در سطح ملی و بین‌المللی شدند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند استراتژی‌هایی با هدف ارتقای کیفیت زیستگاه‌ها و کاهش اثرهای منفی ناشی از کشاورزی مانند آفت‌کش‌ها و جداکردن زیستگاه‌ها به‌وسیله‌ی مزارع اجرا شود. احتمالا نجات این موجودات ریز به تغییرات بزرگی نیاز داشته باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Nature منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات