ادوبی با مسئله بازخوردهای منفی اولیه دربرابر فتوشاپ آیپد روبه‌رو است

یک‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ادوبی فتوشاپ را برای آیپد عرضه کرد و بازخوردهای اولیه دشواری‌های متعددی برای تیم‌های توسعه‌ی فنی این شرکت ایجاد کرده‌اند.
تبلیغات

ادوبی در رویداد Adobe Max، بزرگ‌ترین رویداد سالانه‌ی شرکت با موضوع خلاقیت، خبر عرضه‌ی فتوشاپ برای تبلت اپل آیپد را در حضور بیش از ۱۵ هزار طراح اعلام کرد. حاضران در رویداد پس از شنیدن خبر با شگفت‌زدگی دربرابر آن واکنش دادند. از مدت‌ها پیش و هنگام انتشار خبر اولیه در سال گذشته، کاربران و طراحان دیجیتال منتظر اپلیکیشن ادوبی بودند. پس از عرضه‌ی نهایی، اولین بازخوردها در اینترنت منتشر شدند و کاربران و کارشناسان متعدد در توییتر و یوتیوب، دیدگاه‌های مثبتی به اپلیکیشن ادوبی نداشتند و آن را فاقد قابلیت‌های کاربردی و تا حدودی ناتمام می‌دانستند.

اگر در یوتیوب عبارت Photosop on iPad را جست‌وجو کنید، با تعداد زیادی ویدئو بررسی مواجه می‌شوید که محصول جدید ادوبی را «ناامیدکننده» یا «نامناسب برای رنگ‌آمیزی دیجیتال» می‌خوانند. بازخوردهای تندتر عملکرد اپلیکیشن را افتضاح عنوان می‌کنند و به‌نوعی آن را غیرکاربردی می‌دانند. در توییتر نیز، همین رویکرد دیده می‌شود و هنرمندان دیجیتال از کمبود قابلیت‌های کاربردی شکایت می‌کنند؛ قابلیت‌هایی که در رقبایی همچون Procreate و Affinity Suite و با پرداخت یک‌بار هزینه دردسترس کاربران آیپد قرار دارند. 

واکنش‌های تند کاربران تا حد زیادی به‌‌دلیل بازاریابی‌های اولیه‌ی ادوبی و ادعای آن‌ها مبنی‌بر کامل‌بودن فتوشاپ آیپد مطرح شد. درواقع ادوبی در شعارهای بازاریابی، اپلیکیشن مذکور را «فتوشاپ واقعی» خوانده بود و محصول کنونی شباهتی به فتوشاپ کامل ندارد. به‌هرحال، اصطلاح تبلیغاتی شرکت این تصور را ایجاد می‌کرد که فتوشاپ روی آیپد تجربه‌ای برابر با فتوشاپ دسکتاپ به‌همراه دارد.

از دیدگاه ادوبی، فتوشاپ آیپد اپلیکیشن «واقعی» محسوب می‌شود که برای توسعه‌ی آن از همان کدهای فتوشاپ دسکتاپ استفاده شده است و فایل‌ها به‌راحتی بین نسخه‌های آیپد و دسکتاپ جابه‌جا می‌شوند تا کاربر توانایی تکمیل وظایف را در دستگاه‌های متعدد داشته باشد. با وجود برنامه‌های اولیه‌ی ادوبی، کاربران اعتقاد دارند با نسخه‌ای کامل از فتوشاپ روبه‌رو نیستند و همه‌ی قابلیت‌ها و ابزارها به آیپد منتقل نشده است. درحقیقت، فعلا تنها ابزارهای پایه‌ای در اپلیکیشن دردسترس هستند.

فتوشاپ آیپد / iPad Photoshop

اسکات بلسکی، مدیر محصول ادوبی، در هفته‌های اخیر به اشتباه شرکتش در معرفی فتوشاپ آیپد اعتراف کرد. او می‌گوید ادوبی دقت کافی در پیام‌رسانی درباره‌ی فتوشاپ آیپد و بیان این حقیقت را نداشته است که اپلیکیشن، به‌ویژه در روزهای اول عرضه، نسخه‌ی کامل نخواهد بود. بلسکی یک روز پس از عرضه‌ی فتوشاپ آیپد، در توییتی درباره‌ی امتیازهای ضعیف آن سخن گفت و تصویری از امتیاز ۲/۳ اپلیکیشن مذکور در اپ‌استور را منتشر کرد. او ایموجی ناراحت را نیز به توییت خود افزود و بازخوردهای اولیه را «دردناک» خواند.

مدیر محصول ادوبی اعلام کرد نسخه‌ی اول فتوشاپ تبلت آیپد به‌نوعی فقط محصولی اولیه‌ بوده است؛ نمونه‌ای اولیه که فقط پایه‌ای‌ترین قابلیت‌ها را در آن وجود دارند. او می‌گوید تمرکز اولیه‌ی ادوبی روی پشتیبانی ابری از فایل‌های PSD معطوف بود تا کاربران بتوانند در آیپد و دسکتاپ، با فایل‌های خود کار کنند. به‌علاوه، بازطراحی رابط کاربری و جریان‌های کاری نیز در دستورکار نمونه‌ی اولیه بود.

شعارهای بازاریابی ادوبی، عامل اصلی ناراحتی کاربران فتوشاپ آیپد شد

ادوبی در نسخه‌ی اولیه‌ی فتوشاپ آیپد، ترکیب دیجیتالی را در اولویت اول قرار داد؛ تصمیمی که موجب دورشدن دسته‌‌های دیگر کاربران، به‌ویژه طراحان دیجیتال از نسخه‌ی اول فتوشاپ آیپد شد. به‌عنوان مثال، یکی از کاربران توییتر از کمبود قابلیت‌های تصویرسازی در ادوبی گلایه کرده بود که بلسکی استفاده از Adobe Fresco را به او پیشنهاد داد.

کمبودهای نسخه‌ی اولیه‌ی فتوشاپ آیپد زمانی بیشتر به‌چشم می‌آیند که به دوره‌ی طولانی‌مدت توسعه‌ی این اپلیکیشن دقت کنیم. به‌علاوه طولانی‌شدن زمان توسعه، به ایجاد رقابت شدیدتر در بازار طراحی دیجیتال هم منجر شد که شرایط را برای ادوبی دشوارتر می‌کند. تنها در یک سال گذشته، اپلیکیشن تصویرسازی دیجیتال Procreate با قیمت ۱۰ دلاری، قابلیت‌هایی همچون انیمیشن که در فتوشاپ آیپد وجود ندارد و ابزارهای متنی و پشتیبانی آتی از قلم‌موهای PSD را به‌ سرویس خود افزود.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

از رقبای دیگر ادوبی در طراحی دیجیتال می‌توان به Serif اشاره کرد که شهرت زیادی دارد و با اپلیکیشن‌های جایگزینش برای فتوشاپ و ایلاستریتور به‌نام‌های Affinity Photo و Designer، خود را به‌عنوان جایگزینی اقتصادی برای ادوبی به کاربران شناسانده است. اپلیکیشن‌های مذکور هرکدام برچسب قیمتی ۲۰ دلاری دارند. اشلی هیوسون، مدیر کل Serif، در زمان معرفی فتوشاپ آیپد گفته بود:

قطعا ادوبی سهم عمده‌ای از بازار کاربران خلاق حرفه‌ای را دراختیار دارد. معرفی اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های جدید این‌‌چنینی‌، نشان می‌دهد با Affinity در مسیر صحیحی حرکت کرده‌ایم.

مدیر محصول فتوشاپ، جنی لیل، در مصاحبه‌ای با ورج از دشواری‌های توسعه‌ی فتوشاپ با کد مشترک میان دسکتاپ و آیپد گفته بود. او می‌گوید با چنین رویکردی، توسعه‌ی برخی از قابلیت‌ها به زمان بیشتر نیاز پیدا می‌کند:

نمی‌خواهیم طرحی در آیپد آماده کنید و خروجی آن، متفاوت با هدف اصلی‌تان باشد. این اصلیکی از اصول طراحی معماری ما است.

جنی درادامه به قابلیتی همچون Liquify در فتوشاپ دسکتاپ اشاره می‌کند که به‌عنوان افزونه در آن نسخه وجود دارد. انتقال چنین ابزاری به آیپد دشواری‌های بسیاری دارد؛ چون نسخه‌ی آیپد از افزونه پشتیبانی نمی‌کند.

فتوشاپ آیپد / Adobe Photoshop for iPad

ادوبی به‌روزرسانی‌های فتوشاپ آیپد را سریع‌تر منتشر می‌کند

کاربران اولیه‌ی فتوشابپ آیپد باید در هفته‌های آتی منتظر رخدادهای جدید درباره‌ی این اپلیکیشن باشند. ادوبی تصمیم گرفته است سریع‌تر اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی کند. لیل می‌گوید در سریع‌ترین زمان ممکن به‌روزرسانی‌های ماهانه قطعا برای فتوشاپ آیپد منتشر می‌شوند. مدیر زیرمجموعه‌ی فتوشاپ در ادوبی هم تأکید می‌کند نسخه‌ی کنونی فقط شروعی بر اپلیکیشن آیپد محسوب می‌شود. او همچنین کاربران را تشویق می‌کند بازخوردهای خود درباره‌ی قابلیت‌های موردنیاز را منتشر کنند.

امیلی بوگ، مهندس فتوشاپ، در رویداد ادوبی مکس نسخه‌ای بتا از فتوشاپ آیپد را به‌نمایش گذاشت که ابزار انتخاب سوژه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی داشت؛ ابزاری که در به‌روزرسانی‌های آتی به اپلیکیشن افزوده خواهد شد. همین بخش از رویداد، هیجان زیادی در میان حضار ایجاد کرد. بوگ با استفاده از ابزار مذکور، بخش‌های دشواری از تصویر همچون موهای سوژه را انتخاب کرد و مخاطبان از قابلیت‌های فتوشاپ آیپد به‌وجد آمدند. به‌هرحال در به‌روزرسانی‌های آتی، کاربران به قابلیت‌های بیشتری دسترسی خواهند داشت که مدت‌ها انتظارشان را می‌کشیدند. درنهایت، موفقیت فتوشاپ به صبر کردن یا نکردن همین کاربران وابسته خواهد بود؛ آن‌هم در وضعیتی که رقبا هم‌اکنون بسیاری از نیازهایشان را برطرف می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات