معرفی کتاب «شدن» زندگینامه میشل اوباما، بانوی اول آمریکا

پنج‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
انسان پیوسته در مسیر رشد و شکل‌گیری است؛ مسیری که انتها ندارد و هیچ‌گاه کامل نمی‌شود. اگر این مسیر پایان داشته باشد و انسان از «شدن» بازایستد، دیگر چه چیزی باقی می‌ماند؟
تبلیغات

زندگی در کاخ‌سفید به‌عنوان بانوی اول آمریکا و همسر رئیس‌جمهور آن کشور، زمانی ورای تصور میشل و خانواده‌اش بوده است. او به‌عنوان زن سیاه‌پوست آمریکایی به نمادی از روشنگری و آزادی و قدرت درون برای دیگر زنان سیاه‌پوست تبدیل شده که به تبعیض مبتلا هستند. میشل اوباما می‌گوید:

اگر تنها یک چیز در زندگی آموخته باشم، قدرت استفاده از کلام است. نهایت تلاشم را کردم که حقیقت را بگویم و مسائلی را مطرح کنم که عموم افراد آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

در زندگینامه‌ی میشل اوباما در کتاب «شدن»، این‌طور می‌خوانیم که والدین میشل همواره با او و برادرش، کریگ، درباره‌ی هر مسئله‌ی کوچک‌و‌بزرگی همچون بزرگ‌سالان صحبت کرده‌اند؛ از مسائل پیش‌پا‌افتاده‌ی مربوط به نوجوانی (مثل ایرادگرفتن به صبحانه) گرفته تا موضوعات جدی‌تر همچون اعتیاد و مسائل جنسی و نژادپرستی. سپس، به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه استراتژی فریزر و ماریان رابینسون در زندگی شخصی میشل تأثیر گذاشته است. آیا بهتر است والدین به تمام سؤالات فرزندانشان صادقانه پاسخ دهند یا از آن‌ها دربرابر رذالت‌های زندگی بزرگ‌سالی محافظت کنند؟

becoming book michelle obama/کتاب شدن میشل اوباما زندگی نامه

خلاصه‌ی کتاب

میشل اوباما در کتاب «شدن» ما را با سفر زندگی‌اش از کودکی تا پایان زندگی در کاخ‌سفید، در سه بخش اصلی همراه می‌کند: ۱. من شدن؛ ۲. ما شدن؛ ۳. بیشتر شدن. در بخش «من شدن»، میشل اوباما از کودکی‌اش و در بخش «ما شدن» درباره‌ی آشنایی و ازدواجش با باراک اوباما و در قسمت «بیشتر شدن»، از تجربیات و اتفاقات در کاخ‌سفید سخن گفته است. او تمام بخش‌های زندگی‌اش را مرحله‌ای از شدن چیزی می‌داند؛ شدنی که تا انتهای عمر پایانی ندارد و همواره اتفاق می‌افتد. میشل اوباما معتقد است مهندس و وکیل و مادر شدن هیچ‌کدام پایان آرزوهای انسان نیست و در طول مسیر زندگی، همواره در حال تبدیل به چیزی هستیم. او ماهیت زندگی را در شدن می‌بیند.

کتاب «شدن» با داستان‌پردازی مسحورکننده و تأمل عمیق در زندگی، خواننده را درگیر می‌کند و تجربیاتی که میشل در طول زندگی داشته، با صداقت و صمیمیت توصیف می‌کند. میشل اوباما برخلاف گذشته‌اش و جایی که از آن آمده (در همسایگی کسانی که صحبت با سفیدپوستان را نوعی خیانت تلقی می‌کنند)، از نگاه سفیدپوست نزدیک به او، مانند سفیدپوستان و نه سیاه‌پوستان همجوارش صحبت می‌کند. آنچه او را از فرهنگ پایه‌اش جدا می‌کند، پناه‌بردن به کسانی است که بیشتر دوستشان دارد و دنبال‌کردن رؤیاهایی است که جاه‌طلبانه در سر می‌پروراند.

میشل اوباما احساس ارزشمندی که در نوجوانی به‌دست آورده، به‌دلیل تأثیر مدرسه‌ی باامکانات و معلمانش می‌داند. همچنین حمایت گرمی که از خانواده‌اش دریافت کرده، باعث شده بتواند قدم‌های محکمی به‌سمت خواسته‌هایش بردارد. زمانی‌که او تصمیم گرفت مسیر شغلی‌اش را از وکالت به‌سمت خدمت‌رسانی به جامعه و کمک به مردم تغییر دهد، باعث شگفتی افرادی شد که به او نزدیک بودند؛ چون او تصور می‌کرد بعضی نشانه‌ها را نادیده گرفته و آن صدای ضعیف درونی‌اش را به‌خاطر تأیید بلند اطرافیان به‌‌دلیل موفقیت در کار وکالت نشنیده است. پس از آن بود که تلاش کرد مسیر شخصی خودش را پی بگیرد و آن را بسازد.

بخش‌هایی از کتاب

قسمت‌هایی از صحبت‌های میشل اوباما را از متن کتاب «شدن» انتخاب کرده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

داستان شما آن چیزی است که هستید و خواهید بود.هرچه بیشتر از داستانم گفتم، صدایم با آن هم‌نواتر شد. من داستان خودم را دوست داشتم. داستان شما چیست؟موفق‌ترین انسان‌هایی که می‌شناسم، آموخته‌اند چطور دربرابر انتقادها و عیب‌جویی‌ها با تکیه بر کسانی که آن‌ها را باور دارند، به‌سوی اهدافشان پیش روند.من انسانی عادی هستم که خودم را در سفری فوق‌العاده و شگفت‌انگیز پیدا کردم. امیدوارم بیان داستان سفرم مسیر چرایی و تعلقات را برای داستان‌های دیگر و صداهای دیگر بگشاید.من به‌گونه‌ای بزرگ شدم که اعتمادبه‌نفس داشته باشم و محدودیت‌ها مانع آنچه می‌خواهم باشم، نشود. سرانجام به چیزهایی که می‌خواستم رسیدم. همه‌چیز می‌خواستم. شما چه می‌خواهید؟آیا به‌اندازه‌ی کافی خوب هستم؟ بله.آموزش اصلی‌ترین ابزار تغییر در زندگی من و حرکت به‌سمت مقصد بوده است. 
becoming book michelle obama/کتاب شدن میشل اوباما زندگی نامه

درباره‌ی کتاب و نویسنده‌اش

کتاب «شدن» (becoming) شرح‌حال و زندگینامه‌ی میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بانوی اول کاخ‌سفید است که در سال ۲۰۱۸، در ۴۴۸ صفحه به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر شد. این کتاب در همان اولین ماه انتشار در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار گرفت و به پرفروش‌ترین کتاب سال و جزو پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز و منتخب باشگاه اپرا تبدیل شد. این کتاب در کتابخانه‌ی ملی در دسته‌بندی سرگذشت‌نامه‌ها و موضوعات رؤسای جمهور ایالات متحده و همسران قرار گرفته است. نسخه‌ی انگلیسی و PDF این کتاب را نشر نوین برای دانلود رایگان روی سایت خود قرار داده است. همچنین، نسخه‌ی انگلیسی را از انتشارات جنگل می‌توانید بخرید.

میشل رابینسون اوباما فرزندی از طبقه‌ی کارگر در شیکاگو بود که به دانشگاه پرینستون راه پیدا کرد و سپس، در رشته‌ی حقوق از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. این مسیر پیشرفت برای خانواده‌اش خارج از تصور نبود. او که به‌عنوان وکیل مشغول به‌ کار شده بود، در جریان آشنایی و ازدواج با باراک اوباما قرار گرفت و درنهایت، به‌دلیل بلندپروازی‌های همسرش به کاخ‌سفید راه پیدا کرد.

اگرچه انتشار کتاب «شدن» به‌دور از حاشیه و حرف‌و‌حدیث نبوده، میشل اوباما به‌صراحت اعلام کرده است با انتشار این کتاب قصد ندارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و این کتاب، کتاب سیاسی و در جهت اهداف سیاسی نبوده است.

becoming book michelle obama/کتاب شدن میشل اوباما زندگی نامه

ترجمه‌های کتاب

در ایران، انتشارات زیادی به‌سراغ کتاب پرخواننده و پرفروش «شدن» رفته‌اند؛ بنابراین، ترجمه‌های فارسی متعددی از آن در بازار موجود است. برخی از این ترجمه‌ها با عنوان «شدن/میشل اوباما» عبارت‌اند از:

  • مؤسسه نگارش الکترونیک کتاب، ترجمه‌ی سپیده حبیبی، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات کتاب کوله‌پشتی، ترجمه‌ی فرزانه فیروزکوهی، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات مهراندیش‏، ترجمه‌ی علی اسلامی، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات نحل، ترجمه‌ی کیوان سپهری، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات آسو، ترجمه‌ی مهراب حسنوند، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات اسحاق، ترجمه‌ی کابک خبیری، سال ۱۳۹۷
  • انتشارات گنجینه‌ی عطوفت، ترجمه‌ی منصوره علی‌زاده، سال ۱۳۹۸
  • انتشارات علوم آریا دانشیار، ترجمه‌ی حمیدرضا بلوچ، سال ۱۳۹۸
  • انتشارات آتیسا، ترجمه‌ی سیمین تاجدینی، سال ۱۳۹۸
  • انتشارات بدرقه‌ی جاویدان، ترجمه‌ی هاشم بناپور، سال ۱۳۹۸
  • انتشارات هورمزد‏، ترجمه‌ی مهری مدآبادی، سال ۱۳۹۸

شایان ذکر است انتشارات گویا این کتاب را در سال جاری با عنوان «بانوی اول شدن؛ خاطرات میشل اوباما، همسر باراک اوباما، چهل‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا» و ترجمه‌ی خدیجه صفایی منتشر کرده است. چندی پیش نشست «زیر چتر نقد» به‌همت کانون کشوری انجمن‌های صنفی مترجمان و با همکاری خانه‌ی کتاب برگزار شد که در آن، درباره‌ی کتاب «شدن» و ترجمه‌های مختلفش و در انتقاد از شتاب‌زدگی ترجمه‌ی کتاب‌های پرفروش خارجی در ایران صحبت شد. گزارش این نشست را می‌توانید از اینجا بخوانید.

دیدگاه خوانندگان

کتاب حاضر امتیاز بیش از ۴/۵ را از ۳۰۰ هزار کاربر گودریدز دریافت کرده است. همچنین، خوانندگان بیش از ۳۰۰ هزار نظر و مرور برای آن ثبت کرده‌اند. بسیاری از خوانندگان گفته‌اند این کتاب در‌عین‌حال که احساساتشان را اعم از غم و شادی برمی‌انگیزد، به‌دلایل درست بسیاری اشک را بر گونه‌هایشان جاری کرده است. برخی از آن‌ها نوشته‌های میشل اوباما را بسیار الهام‌بخش توصیف می‌کنند و آن را هدیه‌ای فوق‌العاده و شگفت‌انگیز برای خود می‌دانند.

شما فکر می‌کنید چرا میشل اوباما نام کتابش را «شدن» (Becoming) گذاشته است؟ درباره‌ی این کتاب و نام آن چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگران کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات