بیت کوین، راه نجات آرژانتین در دوران بحران اقتصادی

پنج‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آرژانتین بحران اقتصادی شدیدی را پشت سر می‌گذارد و بیت‌کوین می‌تواند بسیاری از چالش‌های کنونی دولت و ملت آن منطقه را حل کند.
تبلیغات

آرژانتین یکی از زیباترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود که تاریخ و فرهنگی غنی هم دارد؛ بااین‌حال مردم آن کشور در سال‌های اخیر با فشارهای اقتصادی متعدد دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. آن‌ها برای هشتمین سال در تاریخ ۲۰۹ ساله‌ و دومین سال در ۱۳ سال گذشته، فشار بدهی‌های سنگین میلیارد دلاری را حس می‌کنند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که اقتصاد آرژانتین اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند. رویترز پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم کشور تا دسامبر سال ۲۰۱۹ به ۵۳ درصد برسد. همچنین ظاهرا سیاست‌های دولت پیشین (به رهبری مائوریسیو ماکری) نیز تأثیری روی وضعیت اقتصادی مردم نخواهد داشت.

پیامدهای وابستگی به دلار

از نگاه بیرونی، یکی از چالش‌های اصلی مالی در آرژانتین را می‌توان در وابستگی شدید آن کشور به دلار آمریکا دانست. واشنگتن پست سال ۲۰۱۴ در گزارشی گفت که بیش از ۵۰ میلیارد دلار به‌صورت پول نقد یا حساب‌های دلاری در بانک‌های آرژانتین ذخیره شده است. دلیل پس‌انداز پول به‌صورت دلار نیز کاملا روشن بود؛ وقتی کشوری در بحران اقتصادی به سر می‌برد، مردم سرمایه‌های خود را با هدف حفظ ارزش، پس‌انداز می‌‌کنند.

واحد پول ملی آرژانتین، پزو، در وضعیت مناسبی قرار ندارد. شهروندان برای جلوگیری از چالش‌های نوسان قیمت و افت ارزش پول، رویکرد بسیاری از شهروندان مقیم کشورهای تحت بحران را پیش گرفتند. آن‌ها دارایی‌های نقدی خود را به دلار تبدیل کردند تا کمی ثبات در ارزش دارایی داشته باشند.

بیت کوین

ادواردو گومز، مدیر پشتیبانی پلتفرم پس‌انداز مبتنی بر بیت‌ کوین Purse.io می‌گوید مردم به‌ دلایل گوناگون، سرمایه‌ی خود را به‌صورت بیت‌کوین ذخیره می‌کنند. او دراین‌باره می‌گوید:

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، شاهد افزایش تبادل بیت‌کوین در میان مردم بودیم؛ تبادلی که در پلتفرم‌هایی همچون LocalBitcois و Ripio و دیگران انجام می‌شد. بخش عمده‌ای از آن به‌خاطر افزایش تمایل مردم به رمزارزها و انتظار رشد قیمت بود. بخشی از مردم نیز بیت‌کوین را به‌عنوان ابزاری برای مخفی‌کردن دارایی از نظارت دولت می‌دیدند.

احتکار دلار از سوی مردم باعث شد تا بانک مرکزی آرژانتین نتواند حساب‌های ذخیره دلاری مناسب داشته باشد. درنتیجه ذخیره‌های برون‌مرزی دولت نیز کاهش یافت. همین مشکل باعث شد تا بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی کالاهای خود را احتکار کنند. آن‌ها فروش کالا را غیرعاقلانه می‌دانند. به‌علاوه همیشه احتمال سقوط ارزش پزو وجود دارد.

بیت کوین

محدودیت‌های ارزی و شانس افزایش ورود بیت‌کوین

اولین دور انتخابات جدید آرژانتین در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ انجام شد. آلبرتو فرناندز، رئیس سابق و ۶۰ ساله‌ی کابینه‌ی وزرا در انتخابات اخیر به پیروزی رسید. فرناندز زمان زیادی برای جشن پیروزی نداشت و به‌سرعت عملی‌کردن رویکردهای اقتصادی خود را شروع کرد. او ابتدا سیاست‌های اقتصاد خرد را به اجرا گذاشت و محدودیت‌های ارزی را شدیدتر کرد.

خرید بیت‌کوین به‌عنوان راهکاری برای حفظ ارزش دارایی مطرح می‌شود

بانک مرکزی آمریکا، خرید دلار را تا ماه دسامبر ۲۰۱۹ از سوی شهروندان به ۲۰۰ دلار در ماه از طریق تبادل بانکی ۱۰۰ دلار از طریق پول نقد، کاهش داد. محدودیت قبلی که از سپتامبر سال جاری وضع شده بود، خرید را به ۱۰ هزار دلار برای هر فرد محدود می‌کرد.

درنتیجه‌ی اجرای سیاست‌های جدید، شرکت‌های مبتنی بر بلاک‌چین فرصت بهره‌برداری از شرایط اقتصادی را پیدا کرده‌اند. دیگو گوتیرز زالدیوار از شرکت IOV Labs (شرکت مادر شبکه‌ی اجتماعی Taringa در آمریکای لاتین و مدیر اکوسیستم RSK) می‌گوید، شرایط کنونی برای بیت‌کوین مفید خواهد بود. او دراین‌باره گفت:

محدودیت‌های جدید فارکس در آرژانتین، اهمیت بالایی برای بیت‌کوین دارد. هربار که فشار سیستم اقتصادی سنتی به‌صورت‌هایی همچون محدودیت‌های فارکس یا کسب و حفظ دارایی افزایش می‌یابد، آرژانتینی‌ها به‌دنبال راه‌های جایگزین می‌روند. طبقه‌ی متوسط، همیشه خرید و فروش دلار و صرافی‌های میان‌رده را انتخاب می‌کردند، اما با گذشت زمان، بیت‌کوین هم خود را به‌صورت راهکاری جایگزین ثابت کرد.
بیت کوین

اگرچه آرژانتینی‌ها تاحدودی اعتقاد خود را نسبت به ارز سنتی خود از دست داده‌اند،‌ فشارهای مذکور به آن‌ها امکان می‌دهد تا ارزش دارایی‌های خود را ذخیره کنند. در کشوری که برخی از مردم آن به‌خاطر ترس از افزایش قیمت‌ها، مایحتاج روزانه‌ی خود را انبار می‌کنند، بیت‌کوین می‌تواند نقشی حیاتی در ذخیره‌سازی دارایی داشته باشد.

رشد آرژانتین به‌کمک بیت‌کوین

بیت‌کوین در شرایط بحران‌های اقتصادی ظرفیت‌های بالایی از خود نشان می‌دهد

مناطق گوناگون آمریکای لاتین، حوزه‌ای برای پیاده‌سازی رمزارزها به‌عنوان پناهگاهی امن در بحران‌های اقتصادی بوده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به ونزوئلا اشاره کرد که با وجود شکست‌های متعدد در پروژه‌های دولتی، رمزارزها را به‌عنوان بخشی اصلی در اقتصاد پذیرفت. همین رویکرد در آرژانتین هم دیده می‌شود. این کشور اکنون شاهد فعالیت صرافی‌های محلی متعدد و استارتاپ‌های بلاک‌‌چینی است که به‌دنبال کاربرانی با هدف استفاده از بیت‌کوین هستند.

سانتیاگو مولینز، متخصص آرژانتینی رمزارز و کارآفرین اقتصادی می‌گوید:

آرژانتینی‌ها به پزوس اعتماد ندارند. تورم ما ممکن است در یک روز رشد ۳۰ درصدی داشته باشد. اکثر مردم، غذا و نیاز روزمره‌ی خود را از ترس افزایش قیمت‌ها انبار می‌کنند.

عدم اطمینان از آینده‌ی اقتصادی، آرژانتینی‌ها را به‌سمت نقاط متعددی هدایت می‌کند که دسترسی به بیت‌کوین را ممکن می‌کنند. فرصت‌های گوناگون از صرافی‌های متمرکز تا پلتفرم‌های نقطه به نقطه تا ATMهای بیت‌کوین، همگی راهکارهای متعدد و متنوعی را برای دسترسی به بیت‌کوین در اختیار مردم قرار می‌دهند.

بیت کوین

شرکت CoinATMRadar گزارش می‌دهد که ۱۱ دستگاه ATM بیت‌کوین در پایتخت آرژانتین، بوینس آیرس، وجود دارد. طبق گزارش‌های مشابه، در هفته‌ی پس از پیروزی فرناندز در انتخابات، حجم تبادل بیت‌کوین در LocalBitcoins از مرز ۱۴/۵ میلیون (حدود ۲۴۰ هزار دلار) گذشت که لقب سومین هفته‌‌ی پرتبادل بیت‌کوین در تاریخ را به خود اختصاص داد. حتی فروش بیت‌کوین با نرخ کارمزد بیش‌ازحد توسط برخی از فروشنده‌ها، مانع از افزایش خرید توسط مردم نشد.

فرصت‌های بیت‌کوین در آرژانتین

با وجود محدودیت‌های اخیر تبادل دلار در آرژانتین، صرافی‌ها نگران خدمات‌رسانی به مشتریان نیستند. مانوئل بودرو، مدیر بازاریابی صرافی Bitex در آمریکای لاتین می‌گوید، به‌خاطر استفاده از پزوس در تبادل بیت‌کوین صرافی‌های محلی، محدودیت‌ها تأثیری روی آن‌ها ندارد. آن‌ها حتی از اوت سال جاری شاهد افزایش تبادلات هم بوده‌اند.

بودرو درباره‌ی وضعیت استارتا‌پ‌های رمزارزی و بلاک‌چینی می‌‌گوید:

بحران‌های پی‌درپی اقتصادی و اجتماعی باعث شد تا شرایطی عالی برای رشد و توسعه‌ی استارتاپ‌های اکوسیستم رمزارز ایجاد شود. رویکرد کنونی نشان‌دهنده‌ی تمایل طبیعی ما برای حل مشکلات بومی با استفاده از فناوری بلاک‌چین است. امیدوارم ما نسلی باشیم که این مشکل را حل می‌کنیم.
بیت کوین

ترکیب رمزارز با شبکه‌های اجتماعی، اکوسیستمی کاربردی برای مردم ایجاد می‌کند

بیتکس نقش زیادی در تبلیغ و گسترش بیت‌کوین در آرژانتین داشت. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ با بانک آرژانتینی Banco Masventas همکاری کردند تا پرداخت‌های مالی بین‌المللی مردم را از طریق بلاک‌چین بیت‌کوین سرعت ببخشند. بودرو می‌گوید، سرویس مذکور اکنون در چهار کشور آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و اروگوئه خدمت‌رسانی می‌کند.

زالدیوار می‌گوید، محدودیت‌های فارکس، دوران مناسبی را برای شبکه‌ی اجتماعی Taringa ایجاد می‌کند. او می‌گوید شبکه‌ی اجتماعی مذکور، کاربران زیادی در آرژانتین دارد که روز‌به‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. به‌علاوه اکثر آن‌ها نیز یک بی‌اعتمادی کلی نسبت به دولت فدرال دارند. زالدیوار در ادامه‌ی صحبت‌ها می‌گوید:

بخشی از برنامه‌ی ما برای شبکه‌ی اجتماعی، ارائه‌ی کیف پول رمزارز به هر کاربر خواهد بود که از بیت‌کوین و همه‌ی ارزهای پایدار در شبکه‌ی RSK پشتیبانی می‌کند. وقتی این راهکار پیاده‌سازی شود، یک مکانیزم اشتراک درآمد با جامعه‌ی کاربران ایجاد می‌کنیم که در نهایت منجر به تبدیل شدن شبکه‌ی اجتماعی به اقتصادی اشتراکی می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات