نمایشگاه تراکنش، فرصتی برای استارتاپ‌های فین‌تک

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امروزه استارتاپ‌ها نویدبخش تغییرات و بهبود خدمات در حوزه‌های مختلف هستند. بخش مالی و بیمه از جمله‌ی این بخش‌ها بوده که ورود به آن‌ها به‌واسطه‌ی شناسایی مشکلات و خلا‌ها امکان‌پذیر است.
تبلیغات

امروزه استارتاپ‌ها در بسیاری از حوزه‌ها نویدبخش تغییرات گسترده و بهبود خدمات هستند. شاید بارزترین مثال در خصوص ورود موفق استارتاپ‌ها، ظهور سرویس‌های درخواست محور (On Demand) باشد که از جمله‌ی این استارتاپ‌های موفق که برگرفته از ایده‌های پرطرفدار نیز هستند باید به سرویس‌های سفارش آنلاین غذا یا تاکسی‌های آنلاین اینترنتی اشاره کرد که نمونه‌های بسیار موفقی از آن‌ها در اقصی نقاط جهان فعالیت می‌کنند. به جرات می‌توان گفت که دلیل اصلی موفقیت این شرکت‌ها و تعدد ایده‌ها در این مورد به این دلیل است که اغلب مردم تاحدودی با مشکلاتی که این استارتاپ‌ها در پی حل آن‌ هستند، دست به گریبان بوده‌اند. اما نباید فعالیت استارتاپ‌ها را محدود به این سرویس‌ها خواند و باتوجه به تعریف استارتاپ می‌توان چنین تصور کرد که هر استارتاپی می‌تواند با ورود به هر حوزه‌ای، راهکارهای نوین ارائه کند. یکی از حوزه‌های مهجور استارتاپی در کشور ما، حوزه‌ی فین‌تک و اینشور تک است. استارتاپ‌های این حوزه در تلاشند تا با ارائه‌ی راهکارهای نوین و ساده، استفاده از خدمات مالی و بیمه‌ای را برای کاربران تسهیل کنند.

برای درک بهتر فعالیت در این حوزه بهتر است نگاهی به استارتاپ‌های موفق فین‌تک در غرب داشته باشیم که به نوعی خاستگاه استارتاپ‌ها است. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با حوزه‌ی تکنولوژی آشنا بوده، اما نام پی‌پل را نشنیده باشد. پی‌پل از جمله‌ی موفق‌ترین استارتاپ‌های حوزه‌ی فین‌تک است که با تکیه بر پتانسیل بستر اینترنت، موفق به تحول در حوزه‌ی پرداخت و انتقال پول شد. ایلان ماسک امروز به‌عنوان یک کارآفرین موفق شناخته می‌شود به واسطه‌ی پی‌پل و فروش سهام خود توانست به جرگه‌ی میلیاردهای خودخواسته وارد شود.

اما نکته‌ای که باید در مورد استارتاپ‌های فین‌تک اشاره کرد، لازمه‌ی آشنایی با این حوزه به‌منظور ارائه‌ی راهکارهای خلاقانه است. باتوجه به اینکه حوزه‌ی پولی-مالی و بیمه، صنعتی تخصصی با اصطلاحات و قوانین نه‌چندان شناخته شده است، بسیاری از ایده‌پردازان آشنایی چندانی با این حوزه ندارند و از این‌رو مخصوصا در کشور خودمان کمتر شاهد حضور متعدد استارتاپ‌ها برای ارائه‌ی راهکارهای پولی-مالی هستیم؛ هرچند با وجود مقاومت‌های موجود از جانب رگولاتوری، استارتاپ‌های محدودی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

انتظار می‌رود با معرفی و شکوفاشدن فناوری‌های جدید نظیر بلاک‌چین و رمزارزها یا ارزهای دیجیتال و همچنین استقبال از بازار بورس یا کیف‌های الکترونیک که این روزها در حوزه‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاده‌اند، بتوان طعم نوآوری استارتاپی را در حوزه‌ی مالی چشید. بهتر است در این بین هوش مصنوعی را از یاد نبریم. امروزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل به فاکتوری مهم در شناسایی رفتارهای ناهنجار و تقلب شده که از اهمیت بسیار زیادی در حوزه‌ی بانکی برخوردار است.

به‌طور حتم برگزاری رویداد، همایش و انواع جشنواره‌ها با هدف آشناکردن بیش‌ازپیش استارتاپ‌ها و علاقمندان به حوزه‌ی استارتاپی می‌تواند خلاهای موجود را نمایان کند و راه را برای ایده‌های جدید هموارتر سازد. همچنین تیم‌های جوان و تازه‌کار با حضور در رویدادهای تخصصی، از امکان شبکه‌سازی، تعامل با کسب و کارهای بزرگ و دیدار با نمایندگان نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بهره‌مند می‌شوند.

در چند سال اخیر، رویدادها و جشنواره‌های مختلفی در اکوسیستم استارتاپی کشور شکل گرفته است. از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره بزرگ فین‌تک ایران اشاره کرد. مرکز فابا متولی برگزاری این جشنواره بوده و تاکنون دو دوره آن را در حاشیه نمایشگاه تراکنش ایران برگزار کرده است. پنجمین دوره‌ی این نمایشگاه تراکنش از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در محل نمایشگاه گفتگوی شهرداری تهران برگزار می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت فابا مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات