تلسکوپ eROSITA موفق به ثبت اولین تصویر خود از جهان شد

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
تلسکوپ eROSITA که چند ماه پیش پرتاب شده بود، به‌‌تازگی موفق به ارسال اولین تصاویر از جهان با دقت بسیار بالای شده است.
تبلیغات

بالاخره اولین تصاویر تماشایی از تلسکوپ eROSITA معروف به شکارچی ماده‌ی تاریک منتشر شدند. در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ تصاویر اولیه‌ی تلسکوپ آلمانی اشعه‌ی ایکس eROSITA در مؤسسه‌ی فیزیک فرازمینی مکس پلنک (MPE) در باواریای آلمان در معرض نمایش عمومی قرار گرفتند. این تصاویر نوری، ترکیبی از تصاویر هفت ماژول آینه‌ای Wolter-1 تلسکوپ هستند که با دوربین‌های CCD به بررسی آسمان شب پرداخته‌اند.

ماژول هفت آینه ای

این تصویر از eROSITA ابر بزرگ ماژلانی، همسایه‌ی کهکشانی راه شیری را نمایش می‌دهد. این تصویر با نورپردازی هفت ماژول آینه‌ای این تلسکوپ ثبت شده است؛ تصاویر بین ۱۸ و ۱۹ اکتبر ثبت شده‌اند.

تلسکوپ eROSITA از سازمان فضایی آلمان (DLR) از تاریخ ۱۳ اکتبر موفق به رصد و ثبت تصاویر ترکیبی اشعه‌ی ایکس از بخش‌های مختلف آسمان شب شده است. این تصاویر شامل تصاویر ابر بزرگ ماژلانی (LMC) و زوج خوشه‌ی کهکشانی A3391/3395 است که ۸۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. به‌گفته‌ی پیتر پردل، پژوهشگر اصلی eROSITA:

اولین تصاویر این تلسکوپ واقعیت زیبا و مخفی جهان را نشان می‌دهند. برای رسیدن به اهداف علمی و کشف دورترین خوشه‌های کهکشانی موجود در جهان در کل آسمان شب نیاز به حساسیت بالا و دقیقی داریم. اولین تصاویر نوری نشان می‌دهند که می‌توانیم به این هدف برسیم و حتی گام را فراتر از آن بگذاریم.

رصدخانه‌ی بین دوربین‌های CCD و هفت ماژول آینه‌ای بسیار حساس و دقیق است. پردل اضافه می‌کند: «پتانسیل اکتشافات جدید بالا است. حالا می‌توانیم ثمره‌ی بیشتر از ده سال کار خود را ببینیم.» یکی از شواهد برای دقت بالای eROSITA، قابلیت ثبت جزئیات بالایی مثل بقایای سوپرنوای SN 1987A در LMC و تعدادی از ستاره‌های پیش‌زمینه و سحابی‌های کهکشانی فعال در دوردست بود. تلسکوپ فوق دقیق eROSITA نه‌تنها به دانشمندان در ثبت تصاویر دقیق از اجرام کیهانی مثل ستاره‌ها و گازها کمک می‌کند بلکه از اثبات ماده‌ی تاریک هم پشتیبانی خواهد کرد.

زوج خوشه کهکشانی

تصویر eROSITA دو خوشه‌ی کهکشانی دوقلوی A3391/3395 را نشان می‌دهد که ۸۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. این تصویر با نور هفت ماژول آینه‌ی تلسکوپ برداشته شده است

به‌گفته‌ی آندریا مرلونی، دانشمند پروژه‌ی eROSITA:

این رویایی است که به واقعیت تبدیل شده است. حالا eROSITA می‌تواند به وعده‌ی خود عمل کند و نقشه‌ی اشعه‌ی ایکس کامل و دقیق جهان با جزئیات بی‌سابقه را ایجاد کند. میراث این تلسکوپ بسیار ارزشمند است. علاوه بر تصاویر زیبا مثل آنچه اخیرا دریافت کرده‌ایم، ستاره‌شناسان‌ می‌توانند در سال‌های آینده از مجموعه‌های عظیم این تلسکوپ شامل میلیون‌ها سیاهچاله، خوشه‌ی کهکشانی، ستاره‌ی نوترونی، سوپرنوا و ستاره‌های فعال استفاده کنند.

eROSITA که با ماهواره‌ی Spektre RG (طیف گاما رونتگن) و موشک پروتون در تاریخ ۱۳ ژوئیه‌ی ۲۰۱۹ از ایستگاه بایکانور قزاقستان پرتاب شد، بخشی از مأموریت مشارکتی SRG (طیف گاما رونتگن) آلمان و روسیه است که تلسکوپ ART-XC روسیه را هم حمل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات