آلفابت، شرکت مادر گوگل، احتمالا در پی تصاحب فیت بیت است

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
رویترز به‌نقل از منبعی موثق، مدعی شده‌ است آلفابت، شرکت مادر گوگل، در حال مذاکره برای تصاحب شرکت فیت‌بیت است تا به‌طور جدی‌تر در بازار پوشیدنی‌ها حضور پیدا کند.
تبلیغات

براساس جدیدترین ادعای رویترز، آلفابت از مدتی پیش مذاکرات ویژه‌ای برای تصاحب فیت‌بیت، شرکت سهامی عام، آغاز کرده است که در حوزه‌ی سلامتی و تناسب‌اندام فعالیت می‌کند. منابع رویترز گفته‌اند شرکت مادر گوگل حتی رقم خاصی نیز برای تصاحب فیت‌بیت پیشنهاد داده و منتظر جواب سران این شرکت است. 

تاکنون، جزئیات بیشتری از فروخته‌شدن احتمالی فیت‌بیت به آلفابت منتشر نشده است. درضمن، تضمینی وجود ندارد که مذاکرات اخیر به‌نتیجه برسد و آلفابت بتواند فیت‌بیت را وارد زیرمجموعه‌ی شرکت‌های تحت‌مالکیت خود کند. منبع رویترز که به‌دلیل محرمانه‌بودن مذاکره‌ی فیت‌بیت و آلفابت نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید مذاکرات بین این دو شرکت همچنان در جریان است و هر لحظه امکان برهم‌خوردن آن وجود دارد. افزون‌بر‌این، فعلا رقم پیشنهادی آلفابت به فیت‌بیت مشخص نشده است.

فیت بیت

اگر آلفابت و فیت‌بیت با یکدیگر به‌توافق برسند و مذاکراتشان نتیجه‌بخش باشد، می‌تواند هر دو طرف را منتفع کند. درواقع فروخته‌شدن فیت‌بیت به آلفابت، رابطه‌ی برد‌برد محسوب می‌شود. گرچه گوگل از مدت‌ها پیش پا جای پای رقبایی نظیر اپل و سامسونگ گذاشته و به تولید گوشی‌های هوشمند اختصاصی روی آورده، هرگز در بازار گجت‌های پوشیدنی حضور پیدا نکرده است. ناگفته نماند بارهاوبارها شایعاتی درباره‌ی محصولات پوشیدنی این شرکت نظیر ساعت هوشمند پیکسل‌واچ شنیده‌ایم که هرگز رنگ حقیقت به‌خود نگرفتند.

فیت‌بیت فعالیت قدرتمندی در حوزه‌ی دستبند‌های تناسب‌اندام دارد؛‌ اما سهم این شرکت از بازار در سال‌های اخیر با عرضه‌ی محصولات مقرون‌به‌صرفه‌ی شرکت‌های چینی نظیر هواوی و شیائومی، تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. دستبند‌های تناسب‌اندام فیت‌بیت می‌توانند معیارهای جالبی پیش روی کاربر قرار دهند تا آن‌ها را پایش کند. برای مثال، دستبند‌های مذکور قابلیت‌هایی همچون شمارش تعداد قدم‌ها، محاسبه‌ی میزان کالری‌های سوزانده‌شده، مسافت طی‌شده و طبقاتی که کاربر بالا رفته دارد. افزون‌بر آنچه گفته شد، دستبند‌های سلامتی فیت‌بیت توانایی پایش خواب کاربر را دارند و ضربان قلب را نیز ازطریق حسگری خاص ثبت می‌کنند.

فیت‌بیت که در سال‌های اخیر نقش بسیار مهمی در رشد گجت‌های پوشیدنی حوزه‌ی سلامت ایفا کرده، مدت‌ها است برای تولید محصولاتش با سازمان‌های مختلف آمریکاییِ فعال در حوزه‌ی سلامت و بهداشت همکاری می‌کند. درضمن، بارها شاهد بوده‌ایم که فیت‌بیت برخی شرکت‌های از این حوزه را تصاحب کرده است. فیت‌بیت با انجام این کارها همواره سعی کرده است محصولاتش را نسل‌به‌نسل بهبود دهد و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کند. 

ساعت هوشمند گوگل

گوگل قصد دارد با جدیت بیشتری در بازار گجت‌های پوشیدنی ورود کند

در ژوئیه‌ی گذشته، فیت‌بیت اعلام کرد تغییراتی در پیش‌بینی میزان درآمدش از سال ۲۰۱۹ اعمال کرده و آن را کاهش داده است. ظاهرا فروش ناموفق ساعت هوشمند ارزان‌قیمت جدید فیت‌بیت، ورسا لایت، تأثیر زیادی روی این موضوع گذاشته است. فیت‌بیت ورسا لایت با هدف تصاحب بازار ساعت‌های هوشمند ارزان‌قیمت روانه‌ی بازار شد؛ اما افراد کمی از آن استقبال کردند. نسخه‌ی لایت ساعت ورسا ۱۶۰ دلار قیمت دارد؛ یعنی ۴۰ دلار ارزان‌تر از قیمت نسخه‌ی معمولی. ورسا لایت می‌تواند فعالیت‌های ورزشی کاربر را به‌خوبی پایش و ضربان قلب او را ثبت کند. بااین‌حال، این ساعت هوشمند از برخی ویژگی‌های نسخه‌ی معمولی نظیر امکان ذخیره‌ی موسیقی بی‌بهره است.

در اوت گذشته، فیت‌بیت از عقد قراردادی مهم با دولت سنگاپور خبر داد تا ازطریق آن، برنامه‌ی سلامتی ویژه‌ای در این کشور راه‌اندازی کند و دستبند‌ و سرویس‌های سلامتی‌‌اش را برای حدودا یک‌میلیون نفر دردسترس قرار دهد و فعالیت‌های آن‌ها را پایش کند و به آماری جدید دست یابد. 

سیستم‌عامل ویژه‌ی گوگل برای محصولات پوشیدنی، وِر OS، جایگاه چندان مناسبی در بازار ندارد. گوگل درصورت تولید و عرضه‌ی احتمالی ساعت هوشمند اختصاصی می‌تواند میزان محبوبیت ور OS را بسیار افزایش دهد. با‌این‌حال، تاکنون این شرکت پیکسل‌واچ را معرفی نکرده است و نمی‌دانیم این ساعت سرانجام معرفی خواهد شد یا خیر. انتشار خبر فروخته‌شدن احتمالی فیت‌بیت به گوگل نشان می‌دهد اهالی مانتین‌ویو قصد دارند ازطریق محصولات محبوب فیت‌بیت، جایگاه ور OS را در بازار پوشیدنی‌ها محکم‌تر از قبل کنند. 

فیت بیت / فیتبیت / Fitbit

فیت‌بیت حضور فعالی در بازار گجت‌های پوشیدنی، به‌ویژه دستبند‌های تناسب‌اندام دارد

گوگل با سیستم‌عامل ور OS، تنها روی بازار ساعت‌های هوشمند متمرکز است. گرچه ساعت‌های هوشمندی که امروزه روانه‌ی بازار شده‌اند، غالبا ابزاری خاص برای پایش فعالیت‌های سلامتی کاربر دارند، هنوزهم شمار درخورتوجهی از مردم به خرید دستبند‌های سلامتی تمایل زیادی نشان می‌دهند.

درمقابل، فیت‌بیت به‌طور ویژه در حوزه‌ی دستبند تناسب‌اندام و ساعت‌ هوشمند فعالیت می‌کند و تاکنون محصولات کاربردی زیادی روانه‌ی بازار کرده است. این شرکت پیش‌تر جاه‌طلبی‌های زیادی از خود برای بازار ساعت‌های هوشمند نشان داده و به‌طور جدی در آن ورود کرده است. فیت‌بیت از زمان تولدش تاکنون، تنها سه ساعت هوشمند عرضه کرده است: Ionic و Versa و Versa ۲. هریک از این ساعت‌های هوشمند ویژگی‌های خاصی دارند؛ اما به سیستم‌عامل گوگل، یعنی ور OS، مجهز نشده‌اند. البته کارشناسان از آخرین ساعت هوشمند فیت‌بیت انتقادات زیادی کردند و همین موضوع به‌نوبه‌ی خود روی فروش نه‌چندان درخورتوجه آن تأثیرگذار بوده است. ورسا ۲ ساعت هوشمند مناسبی به‌شمار می‌آید و ضمن پشتیبانی از دستیار صوتی آمازون الکسا، می‌تواند موسیقی را نیز ذخیره کند و پرداخت‌های آنلاین را انجام دهد.

گوگل با تصاحب فیت‌بیت تا حد زیادی با استراتژی‌های این غول دنیای جست‌وجو در حوزه‌ی سخت‌افزار جور درمی‌آید. گوگل که امروزه مشغول ساختن گوشی و دستگاه‌های دیگری است، پیش‌تر نیز چنین رویکردهایی برای این محصولات اتخاذ کرده بود. برای مثال، این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۸ بخشی از HTC را تصاحب کرد تا از تیم طراحی گوشی‌های این شرکت در تیم سازنده‌ی گوشی‌های سری پیکسل استفاده کند. 

فیت بیت / فیتبیت / Fitbit

شایعات تصاحب فیت‌بیت مدت‌ها است که به‌گوش می‌رسند

این نخستین‌بار نیست که انتشار شایعاتی درباره‌ی احتمال فروخته‌شدن فیت‌بیت به شرکتی بزرگ‌تر را می‌شنویم. برای مثال، در اواسط سپتامبر ۲۰۱۹ خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد این شرکت فعال در حوزه‌ی تناسب‌اندام احتمالا در حال انجام مذاکره برای واردشدن به زیرمجموعه‌ی یکی از شرکت‌های بزرگ است. با‌این‌حال، در آن زمان جزئیاتی از شرکت مذکور دردسترس قرار نگرفته بود.

در پی انتشار خبر تصاحب احتمالی فیت‌بیت،‌ سهام این شرکت در بازار با رشدی تقریبا ۳۰ درصدی مواجه شد. تا پیش‌از‌این، سهام این شرکت در بازار با قیمتی کمتر از سه دلار مبادله می‌شد؛‌ اما به‌دنبال انتشار نخستین شایعات، سهام فیت‌بیت حدودا به ۵/۲ دلار افزایش یافت. همچنین، این اخبار باعث افزایش ۲ درصدی سهام آلفابت نیز شد. فیت‌بیت اعلام کرده است قصد دارد ۶ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۵ آبان ۱۳۹۸) گزارشی مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی را منتشر کند. آلفابت نیز گزارش مالی سه‌ماهه‌ی یادشده را به‌زودی به‌صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

تلاش گوگل برای عقد قرارداد با آلفابت،‌ نخستین تلاش این شرکت برای تمرکز بهتر روی بازار پوشیدنی‌ها نیست. شایان ذکر است شرکت فسیل در ژانویه اعلام کرد حاضر است در ازای مبلغ ۴۰ میلیون دلار، حق مالکیت معنوی فناوری‌های مربوط به ساعت‌های هوشمندش را به گوگل بفروشد. البته گوگل تاکنون به این پیشنهاد واکنش نشان نداده است.

درپایان، باید اشاره کنیم تا وقتی فیت‌بیت یا آلفابت به‌صورت رسمی به ادعاهای رویترز واکنش نشان ندهند، این خبر تنها در حد یک شایعه باقی می‌ماند. درصورت انتشار بیانیه‌ی شرکت‌های مذکور، حتما آن را با شما در میان خواهیم گذاشت. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات