اپل قصد دارد حضور جدی‌تری در بازار خانه‌های هوشمند داشته باشد

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بلومبرگ مدعی شده است که اپل به‌طور ویژه به حضور جدی‌تر در بازار خانه‌های هوشمند فکر می‌کند و حتی احتمال دارد به‌زودی به تولید لوازم خانگی هوشمند نیز روی بیاورد.
تبلیغات

طبق گزارش جدید منتشرشده از سوی رسانه‌ی بلومبرگ، اپل قصد دارد مبلغ زیادی را در حوزه‌ی خانه‌ی هوشمند سرمایه‌گذاری کند تا از این طریق میزان حضورش در بازار لوازم مربوط به خانه های هوشمند را افزایش دهد. گرچه هوم‌کیت (پلتفرم خانه‌ی هوشمند اپل برای کنترل لوازم خانگی هوشمند) طی چند سال اخیر با رشد درخوتوجهی روبه‌رو شده است، اما هنوز با دستگاه‌های متعددی سازگاری ندارد و از این حیث در پشت پلتفرم‌های گوگل هوم (Google Home) و آمازون الکسا (Amazon Alexa) جای می‌گیرد.

اپل با آگاهی از این موضوع قصد دارد از طریق روش‌هایی جدید، شرکت‌های بیشتری را به تولید لوازم جانبی سازگار با هوم‌کیت ترغیب کند. در ضمن بلومبرگ در گزارشش مدعی شده است که احتمال دارد اپل حتی به فکر تولید لوازم خانگی اختصاصی خودش باشد تا آن‌ها را به بهترین شکل ممکن با هوم‌کیت سازگار کند. 

گزارش جدید بلومبرگ نشان می‌دهد که اپل به‌طور ویژه به حضور پررنگ‌تر در بازار لوازم مربوط به خانه‌های هوشمند فکر می‌کند و قصد دارد تدابیری ویژه در این زمینه بیاندیشد. گفته می‌شود که آندریاس گَل طرح اصلی اقدامات جدید را ریخته و خود او نیز رهبری پروژه را پذیرفته است. او پیش‌تر در Silk Labs شاغل بود، اما به‌دنبال تصاحب آن توسط اپل در سال ۲۰۱۸، به استخدام این شرکت درآمد. ظاهرا اپل به‌دنبال خلق روش‌های مهندسی جدیدی است تا شرکت‌های مختلف با اتکا به آن‌ها بتوانند لوازم‌شان را به‌شکلی ساده‌تر با پلتفرم هوم‌کیت سازگار کنند.

HomeKit Home Sensors Routing

بلومبرگ افزون بر موارد یادشده، مدعی شده، گروهی که آندریاس گل رهبری آن را برعهده دارد، هم‌اکنون در حال بررسی این سؤال هستند که آیا خود اپل نیز لازم است به تولید لوازم خانه‌ی هوشمند روی بیاورد یا خیر؛ بنابراین احتمال دارد اهالی کوپرتینو نیز به حوزه‌ی ساخت لوازمی نظیر لامپ هوشمند یا قفل در هوشمند وارد شوند. پیش‌تر در گزارشاتی شنیده بودیم که اپل روی یک محصول جدید سازگار با هوم‌کیت برای عرضه در سال ۲۰۲۰ کار می‌کند؛ در آن زمان گفته شده بود که محصول موردبحث، مدل کوچک‌تر اسپیکر هوم‌پاد با قیمتی پایین‌ است.

یکی از حوزه‌های مهمی که احتمال می‌دهیم تیم تولید محصول اپل بخواهد در آن ورود کند، حوزه‌ی دوربین‌های امنیتی است؛ محصولاتی که احتمالا به‌طور ویژه با قابلیت موردانتظار iOS 13 با نام HomeKit Secure Recording سازگاری خواهند داشت. در واقع دوربین‌های سازگار با هوم‌کیت خواهند توانست از طریق ویژگی موردبحث، ویدئوهای ضبط‌شده را به‌صورت مستقیم در حساب آی‌کلاد کاربر آپلود کنند؛ روند آپلود ویدئوهای یادشده در آی‌کلاد در فضایی صورت خواهد گرفت که دارای رمزنگاری سرتاسر (End-to-end Encryption) است. بلومبرگ می‌گوید، اپل چند سال پیش قصد داشته محصولات خانگی متنوعی را تولید و روانه‌ی بازار کند؛ اما این پروژه بنابه‌دلایلی لغو شده است.

تیم کوک

اپل طی سال گذشته با اعمال تغییراتی مهم در هوم‌کیت، کاری کرده است که تولید دستگاه‌های سازگار با این پلتفرم برای شرکت‌های متفرقه کار ساده‌تری شود؛ در ابتدا برای سازگاری دستگاه‌ها با هوم‌کیت به برخی ماژول‌های سخت‌افزاری نیاز بود، اما اپل آن‌ها را حذف کرد و کل پلتفرم را به حالت نرم‌افزاری درآورد. با این حال برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته‌اند که سازگار کردن محصولات‌شان با پلتفرم هوم‌کیت برای آن‌ها هزینه‌بر است؛ در ضمن آنان مدعی هستند که روند اعطای گواهی هوم‌کیت از سوی اپل به محصولات این شرکت‌ها با سرعتی کند انجام می‌شود.

اپل تاکنون تنها یک محصول را برای خانه‌های هوشمند عرضه کرده که آن هم اسپیکری هوشمند با نام هوم‌پاد است. کارشناسان حوزه‌ی فناوری به‌دفعات از هوم‌پاد تجلیل کرده و مدعی‌ شده‌اند که این اسپیکر کیفیت صدای بسیار خوبی دارد. با این حال هوم‌پاد به‌دلیل داشتن قیمت بالا نتوانسته است فروش چندان خوبی را در بازار تجربه کند. کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت هزینه‌ای زیاد برای تهیه‌ی هوم‌پاد، محصولات مشابه تولیدشده توسط گوگل یا آمازون را با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات