آیفون 2020 احتمالا به نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز می‌شود

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
رسانه‌ی دیجی‌تایمز در گزارشی به‌نقل از منابعی مؤثق مدعی شده است که اپل قصد دارد در آیفون‌های سال ۲۰۲۰ از نمایشگری ۱۲۰ هرتز استفاده کند.
تبلیغات

زمان زیادی از عرضه‌ی رسمی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ به بازار نمی‌گذرد؛ اما شایعات مربوط به مدل‌های ۲۰۲۰ گوشی‌های اپل از همین حالا آغاز شده‌اند و شاهد افشای مشخصات فنی منتسب به آن‌ها هستیم. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقد هستند که اپل می‌خواهد طراحی آیفون‌هایش را پس از سه سال (از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۰)، در سال ۲۰۲۰ به‌شکل درخورتوجهی مورد بازنگری قرار دهد. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که در طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰ از آیفون ۴ الهام گرفته خواهد شد.

دیجی‌تایمز ساعاتی پیش گزارشی جدید درمورد آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل منتشر کرد. این رسانه مدعی است که اپل می‌خواهد در آیفون‌های سال آینده از نمایشگری ۱۲۰ هرتز شبیه به نمایشگر ProMotion آیپد پروهای جدید استفاده کند؛ با این تفاوت که نمایشگر ۱۲۰ هرتز آیپد پرو دارای پنل LCD است، اما آیفون‌های جدید قرار است به نمایشگر ۱۲۰ هرتز OLED مجهز شوند. تمامی آیفون‌هایی که تا‌به‌امروز روانه‌ی بازار شده‌اند، از نمایشگری بهره می‌برند که حداکثر نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهند.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

اپل نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی با عرضه‌ی آیپد پرو ۱۰/۵ اینچ و آیپد پرو ۱۲/۹ اینچ، از نمایشگر ۱۲۰ هرتز برای iOS پرده‌برداری کرد. دو برابر شدن نرخ نوسازی نمایشگر آیپد پروها باعث شد تا آن‌ها بتوانند محتوای بصری را به‌شکلی بسیار روان‌تر نشان دهند. در ضمن سرعت پاسخ‌گویی نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز به ژست‌های حرکتی که کاربر با انگشتش اعمال می‌کند، بالاتر است تا تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری به او منتقل شود.

به‌ عبارت دیگر، فرآیندهایی نظیر اسکرول و سوایپ کردن در نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز بسیار روان‌تر صورت می‌پذیرند و جذابیت بیشتری دارند. افزون بر موارد یادشده، نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز می‌توانند به‌شکلی کاملا دقیق ویدئوهای دارای نرخ‌های فریم ۲۴، ۴۸ و ۶۰ فریم‌برثانیه را به‌تصویر بکشند. در توضیحی کاملا ساده و ابتدایی باید بگوییم که باید نرخ نوسازی نمایشگر را به نرخ فریم ویدئو تقسیم کنید؛ اکر عدد به‌دست‌آمده عددی صحیح باشد (اعشاری نباشد)، نمایشگر موردبحث می‌تواند تک‌تک فریم‌های ویدئو را به‌تصویر بکشد.

در گوشی‌های فعلی اپل از نمایشگر ۶۰ هرتز استفاده شده است؛ چنین نمایشگری نمی‌تواند به‌طور مساوی تک‌تک فریم‌های یک ویدئوی ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه را به‌تصویر بکشد؛ زیرا حاصل تقسیم ۶۰ بر ۲۴، عددی اعشاری است. این یعنی گوشی برای نمایش تک‌تک فریم‌های چنین ویدئویی باید برخی فریم‌ها را تکرار کند یا به‌ عبارت دیگر به استفاده از تکنیک درون‌یابی روی بیاورد تا از این طریق، تعداد فریم‌ها به حد نصاب برسد.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

از آنجایی که حاصل تقسیم ۱۲۰ بر ۲۴ عددی غیراعشاری (۵) است، تک‌تک فریم‌های یک ویدئوی دارای نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه در نمایشگر ۱۲۰ هرتز ProMotion به‌نمایش درمی‌آیند؛ موضوعی که باعث می‌شود نهایتا تماشای چنین ویدئویی در نمایشگر ۱۲۰ هرتز نسبت به نمایشگر ۶۰ هرتز، جذابیت بیشتری داشته باشد؛ زیرا ویدئوی ۲۴fps در نمایشگر ۱۲۰ هرتز به‌شکلی روان‌تر به‌نمایش درمی‌آید.

در حال حاضر چندین گوشی اندرویدی در بازار حضور دارند که به نمایشگر ۹۰ هرتز مجهز شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به جدیدترین پرچمداران گوگل یعنی پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال و همچنین گوشی‌های جدید وان‌پلاس اشاره کرد. به‌علاوه، Asus ROG نخستین گوشی هوشمند دنیا است که برای نمایش محتوای بصری از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

نمایشگر ۱۲۰ هرتز با تمامی خوبی‌هایی که دارد، انرژی به‌نسبت زیادی از باتری سلب می‌کند؛ بنابراین شرکت‌های گوشی‌ساز پیش از قراردادن چنین نمایشگری در محصولات‌شان لازم است آن‌ها را به باتری پرظرفیتی مجهز کنند تا به تجربه‌ی کاربری لطمه وارد نشود و امکان استفاده‌ی بلندمدت از گوشی وجود داشته باشد.

انتشار این اخبار نشان می‌دهد که شرکت‌های مختلف با گذر زمان تمایل بیشتری به استفاده از چنین نمایشگرهایی روی می‌آورند. اگر ادعاهای دیجی‌تایمز رنگ حقیقت به‌ خود بگیرند، اپل پرچمداران سال آینده‌اش را با نمایشگری فوق‌العاده عرضه خواهد کرد. دیجی‌تایمز پیش‌تر به دفعات مشخصات مربوط به محصولات اپل را فاش کرده است که گاهی اوقات این شایعه‌ها رنگ حقیقت به خود گرفته‌اند و گاهی اوقات اشتباه از آب درآمده‌اند.

دیدگاه شما کاربران زومیت دراین‌زمینه چیست؟ تا چه حد شایعه‌ی منتشرشده از سوی دیجی‌تایمز را حقیقی می‌دانید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون در کنار گالری تصاویر رسمی همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات