پیام‌رسانی RCS چیست و چه اهمیتی برای گوشی‌های اندرویدی دارد؟

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پیام‌رسانی RCS به دسته‌ای از استانداردهای ارتباطی گفته می‌شود که با هدف ارتباط آسا‌ن‌تر میان دستگاه‌های موبایل تنظیم شده است.
تبلیغات

همه‌ی کاربران امروز دنیای فناوری به‌دنبال راه‌هایی بهینه برای پیام‌رسانی و برقراری تماس هستند. آن‌ها از شبکه‌های گوناگون مخابراتی و اینترنت بی‌سیم و اینترنت داده برای برقراری ارتباط آسان‌تر استفاده می‌‌کنند. دراین‌میان، پیام‌رسانی هنوز به‌عنوان رویکردی پرکاربرد در میان کاربران شناخته می‌شود و شرکت‌ها و اپراتورهای گوناگون، سعی می‌کنند رویکردهای آن را بهینه‌سازی کنند.

از نگاه بسیاری از کارشناسان، پیام‌رسانی RCS یا Rich Communication Service به‌عنوان جدیدترین ناجی چالش پیام‌رسانی بین دستگاه‌های متنوع شناخته می‌شود. گوگل با شدت زیادی برای توسعه‌ی RCS تلاش می‌کند؛ اما تعداد اپراتورهای پشتیبان این استاندارد هنوز زیاد نیست.

اطلاع از کلیات RCS مانند هر فناوری دیگر در درک کلی از رخدادها و اصطلاح‌های دنیای پیرامون به شما کمک می‌کند. اطلاعات زیادی درباره‌ی RCS در سطح اینترنت وجود دارد و هرکدام بخش‌هایی از آن را پوشش داده‌اند. در این مطلب زومیت، RCS و کاربردهای آن در دنیای فناوری را عمیق‌تر بررسی می‌کنیم که به‌ویژه برای کاربران سیستم‌عامل اندروید مفید خواهد بود.

RCS چیست؟

به‌‌طور خلاصه، RCS را می‌توان مجموعه‌ای از استانداردهای ارتباطی دانست که SMS و MMS و تماس را به‌صورت یکپارچه پوشش می‌دهد. چنین سبکی از پیام‌رسانی، ارسال و دریافت پیام در گوشی‌های هوشمند را بیش‌ازپیش به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان همچون واتساپ، تلگرام، فیسبوک مسنجر، گوگل هنگ‌آوتس و بسیاری دیگر شبیه می‌کند. درواقع، RCS تلاش می‌کند پیام‌رسانی سنتی پیامکی را به استانداردهای مدرن نزدیک کند؛ استانداردهایی که شامل قابلیت‌های مرسوم در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌شود.

sms

در سال ۲۰۰۷، گروهی از شرکت‌های صنعت مخابرات بنیادی به‌نام Rich Communication Suite تأسیس کردند تا سرویس ارتباط میان کاربران با اپراتورهای متفاوت را مبتنی‌بر فناوری IMS یا IP Multimedia Subsystem توسعه دهند. کارشناسان و متخصصان می‌دانند پیامک‌های متنی و تماس‌های صوتی کاربری مناسبی به مصرف‌کننده می‌دهند؛ اما قطعا از تمامی ظرفیت‌های شبکه‌ی زیرساخت خود استفاده نمی‌کنند. به‌همین‌دلیل، آن‌ها سه هدف را در برنامه‌ی جدید دنبال می‌کردند:

  • استفاده از فهرست مخاطبان با رویکرد بهینه‌تر که اطلاعات بیشتری درباره‌ی افراد را شامل شود. به‌عنوان مثال، در‌دسترس‌بودن آن‌ها یا خوانده‌شدن پیام‌ها در فهرست بهینه مدنظر بود؛
  • توسعه‌ی سیستم پیام‌رسانی بهینه که قابلیت‌های اضافه همچون چت زنده و ارسال و دریافت ایموجی و اشتراک داده را بین افراد ممکن می‌کرد؛
  • پشتیبانی از تماس‌های بهینه که قابلیت‌هایی همچون تماس ویدئویی و اشتراک داده را در لحظه ممکن می‌کرد.

RCS با هدف پیام‌رسانی حرفه‌ای بدون نیاز به اپلیکیشن‌های متفرقه تدوین شد

با نگاهی به برنامه‌های بالا، متوجه می‌شوید گوشی هوشمند شما امروزه با استفاده از اپلیکیشن‌های متفرقه قابلیت انجام همه‌ی آن‌ها را دارد. در این مطلب، نکته‌ی مهم آن است که چنین خدماتی جزو قابلیت‌های پیش‌فرض گوشی کاربر هستند و در هر گوشی با قابلیت پیام‌رسانی و برقراری تماس، می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد. درواقع، اگر اپراتورها به‌درستی سرویس‌دهی کنند، بدون نیاز به دریافت برنامه‌های متفرقه و ثبت‌نام در سرویس‌های اضافی، می‌توان قابلیت‌های گفته‌شده را از گوشی هوشمند دریافت کرد.

انجمن GSM، برگزارکننده‌ی کنگره‌ی سالانه‌ی Mobile World، باتوجه‌به برنامه‌های بنیاد Rich Communication Suite، آن‌ها را برای آینده‌ی صنعت مناسب دید و یک سال بعد، کمیته‌ی RCS Steering را تأسیس کرد. هدف از تأسیس کمیته‌ی مذکور، پشتیبانی از ایده‌ی پیاده‌سازی خدمات بالا و تشویق اپراتورهای متعدد در سرتاسر جهان به پیاده‌سازی آن‌ها بود. آن‌ها از آن زمان، بهینه‌سازی و گسترش استانداردها را انجام دادند و همگی را زیر چتر RCS مطرح کردند.

GSM و CDMA

بخش‌های فنی استاندارد مذکور، برای کاربردهای متنوع بهینه‌سازی شدند و تغییر کردند. دراین‌میان، اهداف اصلی، یعنی ارائه‌ی راهکاری بهینه به خدمات تلفنی با هدف ایجاد ارتباط بدون نیاز به افزونه‌هایی همچون اپلیکیشن‌های متفرقه یا دانلود اضافی، برای همه فعالان ثابت ماند. متأسفانه رویکرد و پاسخ اپراتورها و شرکت‌های گوناگون سازنده‌ی تجهیزات ارتباطی همچون گوشی و تبلت و کامپیوتر به استاندارد با یکدیگر تفاوت داشت.

اپراتورها و اپلیکیشن‌هایی که از RCS پشتیبانی می‌‌کنند

اپراتورهای متعددی در سرتاسر جهان از RCS پشتیبانی می‌کنند. البته همه‌ی آن‌ها از همه‌ی ظرفیت‌های استاندارد مذکور بهره نمی‌برند و به‌نوعی راهکار جامع ارتباطی آسان با دیگران را به کاربران عرضه نمی‌کنند. برای بهره‌برداری کامل از RCS و قابلیت‌های آن، همه‌ی اپراتورها و شرکت‌های درگیر باید از تمامی بخش‌های استاندارد پشتیبانی کنند. البته شرکت‌ها معمولا فقط از بخش‌هایی پشتیبانی می‌کنند که سوددهی بیشتری داشته باشند و درصورت الزام، از قابلیت‌های جدید نیز پشتیبانی می‌کنند. به‌هرحال، RCS هم نوعی استاندارد نه‌چندان الزامی و نه‌چندان درآمدزا محسوب می‌شود؛ درنتیجه، شرکت‌ها هنوز تمایل زیادی به پیاده‌سازی جامع آن نشان نداده‌اند.

برای بهره‌برداری بهینه، همه‌ی شرکت‌ها و اپراتورها باید از RCS پشتیبانی کنند

وب‌سایت GSMA فهرستی از اپراتورهای پشتیبان استاندارد RCS دارد. با نگاهی به فهرست، نام تعدادی از اپراتورهای بزرگ جهان به‌چشم می‌خورد که خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کاربران آن‌ها خواهد بود. با‌این‌حال و باتوجه‌به ابعاد عظیم سرویس‌های مخابراتی در سرتاسر جهان، فهرست مذکور بسیار کوچک به‌نظر می‌رسد. فهرست GSMA‌ با این هدف منتشر می‌شود که دیگران را به پشتیبانی از RCS تشویق کند؛ البته جزئیات بسیار بیشتری درباره‌ی پشتیبانی کردن یا نکردن از استاندارد وجود دارد که درادامه، به آن‌ها می‌پردازیم.

از اپراتورهای مشهور بین‌المللی می‌توان به Verizon ،‌AT&T ،‌T-Mobile ،Sprint و Google Fi اشاره کرد که پشتیبانی از RCS را به خدمات خود افزوده‌اند. در میان اپراتورهای داخلی، با وجود انتشار اخبار معدود درباره‌ی رونمایی طرح‌های RCS، هنوز از پیاده‌سازی نهایی آن خبری نیست.

verizon

اپراتورهای بین‌المللی برای نام‌گذاری خدمات RCS از برندهای متنوعی استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها همان برند RCS را به‌کار می‌برند و برخی دیگر نام‌هایی همچون Universal Profule یا Advanced Messaging یا Chat را برای سرویس‌ها انتخاب کرده‌اند. به‌هرحال، نام‌گذاری سرویس‌ها با وجود مشکلات اولیه اهمیت زیادی برای کاربر نهایی نخواهد داشت.

در بخش سیستم‌عامل‌ها، اندروید و ویندوز و iOS درصورت استفاده از اپلیکیشن سازگار، توانایی پشتیبانی از RCS را دارند. ناگفته نماند سیستم‌عامل‌های کروم و مک هنوز پشتیبانی از این استاندارد را به خدمات خود اضافه نکرده‌اند که خود به‌عنوان مشکلی بر سر راه پیاده‌سازی جامع استاندارد به‌نظر می‌رسد. دراین‌میان، به‌نظر می‌رسد اپل پشتیبانی از iMessage را ترجیح دهد؛ چون در مک‌بوک‌ها به‌راحتی استفاده‌کردنی است.

با وجود مشکلات مذکور، پشتیبانی دستگاه‌ها از RCS را نمی‌توان به‌عنوان مانعی جدی در نظر گرفت؛ چراکه پشتیبانی و هماهنگی اپراتورها در لایه‌ای بنیاد‌ی‌تر قرار می‌گیرد. درواقع، وقتی اپراتورها سرویس موردنیاز را به کاربران عرضه کنند و مصرف‌کننده‌ی نهایی قابلیت‌های مذکور را طلب کند، حتی شرکت‌هایی همچون اپل هم به ارائه‌ی راهکارهای هماهنگ و حتی جایگزین iMessage ترغیب می‌شوند.

Android Messages

کاربران اندروید می‌توانند برای بهره‌برداری از خدمات RCS، اپلیکیشن Messages گوگل را نصب و استفاده از خدمات RCS را در آن الزامی کنند. مشتریان بین‌المللی که گوشی‌های هوشمند را به‌صورت مستقیم از اپراتورهای ذکرشده می‌خرند، احتمالا در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پیش‌فرض، امکان استفاده از RCS را خواهند داشت. البته هنوز اپلیکیشن‌های پیش‌فرض به‌عنوان راهکارهای کاربردی و مناسب شناخته نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، اپلیکیشن پیش‌فرض سامسونگ برای پیام‌رسانی در گوشی‌های هوشمند از RCS پشتیبانی می‌کند. فراموش نکنید پشتیبانی نهایی منوط به ارائه‌ی سرویس به‌وسیله‌ی اپراتور است.

هنوز بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان به خدمات RCS دسترسی ندارند

باتوجه‌به توضیحات گفته‌شده، می‌توان ادعا کرد افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان به خدمات RCS دسترسی دارند و البته تعداد بسیار زیادی نیز از آن‌ها محروم هستند. برای رسیدن به هدف نهایی بنیاد Rich Communication Suite، همه‌ی کاربران در سرتاسر جهان باید قابلیت استفاده از خدمات را داشته باشند.

اهمیت RCS برای اندروید

اهمیت پشتیبانی از RCS برای اندروید و گوگل کاملا روشن است. اپل خدمات کامل مذکور را در iMessage به کاربرانش عرضه می‌کند؛ درنتیجه، اکوسیستم رقیب هم باید به چنین خدماتی دسترسی داشته باشد. اگر تجربه‌ی کار با iMeesage و ترکیب آن با سرویس دیگر کوپرتینویی‌ها، یعنی FaceTime را داشته باشید، به ارائه‌ی تمام قابلیت‌های RCS در آن پی‌ می‌برید. تماس‌های صوتی و تصویری به‌راحتی دردسترس کاربر هستند و چت‌های گروهی بزرگ به‌آسانی ایجاد می‌شوند و با استفاده از قابلیت‌های اشتراک محتوای رسانه‌ای، گزارش تحویل و خواندن پیام و حتی گزارش وضعیت «در حال نوشتن» مخاطب مواجه هستیم. به‌علاوه، قابلیت استفاده از SMS به‌عنوان راهکار جایگزین در اپلیکیشن اپل عرضه می‌شود. درمجموع، تا زمان همه‌گیرشدن RCS، می‌توان سرویس iMessage را بهترین اپلیکیشن پیامکی نامید.

رفع مشکل iMessage

RCS بهترین ابزار رقابتی اندروید در برابر iMessage اپل خواهد بود

گوگل از قوت‌های رقیب خود اطلاع دارد؛ به‌همین‌دلیل، همه‌ی تلاش خود را می‌کند تا اپراتورها از RCS پشتیبانی کنند. این غول دنیای جست‌وجو در فوریه‌ی ۲۰۱۶ شرکتی به‌نام Jibe را خرید. شرکت مذکور سرویسی عرضه می‌کرد که اپراتورها و تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند و همه‌ی بازیگران دخیل در اکوسیستم می‌توانستند با استفاده از آن، همه‌ی قابلیت‌های RCS را در مجموعه‌ای مناسب دریافت کنند؛ درنتیجه، اپراتورهایی همچون AT&T می‌توانند با استفاده از Jibe در گوشی‌های خود، امکان ارسال و دریافت پیام و برقراری تماس را شبیه به سرویس iMessage به کاربر عرضه کنند. البته مخاطب کاربر نیز باید در اپراتوری با قابلیت پشتیبانی از RCS عضو باشد. ازآنجاکه ۸۰ درصد از گوشی‌های هوشمند جهان از اندروید استفاده می‌کنند و به iMessage دسترسی ندارند، قابلیت‌های مذکور اهمیت و کاربرد بسیاری پیدا می‌‌کنند.

اپل تقریبا هیچ برنامه‌ای برای ارائه‌ی iMeesage در اندروید ندارد. به‌علاوه، گوگل هم بارها تلاش کرده سرویس مشابهی برای اندروید عرضه کند که با شکست مواجه شده است. وقتی RCS به‌خوبی در میان اپراتورها و شرکت‌ها پیاده‌سازی شود، گوگل جایگزینی عالی دربرابر iMessage خواهد داشت که ارتباط آسان را بین دستگاه‌های متفاوت ممکن می‌کند و قدرتی برابر با سرویس اپل خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات