ال جی باید استراتژی خود را در قبال فناوری OLED مشخص کند

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
ال‌جی سال‌ها در فناوری OLED سابقه دارد و از پیش‌گامان این صنعت محسوب می‌شود، اما هنوز استراتژی مشخصی درباره‌ی آینده‌ی محصولات آن ندارد.
تبلیغات

بسیاری از مدیران و نماینده‌های ال‌جی اعتقاد دارند، تلویزیون‌های OLED این شرکت مانند ماشین‌های حرفه‌ای یا ساعت‌های قدیمی، کالایی گران‌قیمت و خاص محسوب می‌شوند. برخی کارشناسان هم باتوجه به کیفیت بالای تصویر در محصولات ال‌جی، آن‌ها را در دسته‌ی تلویزیون‌های حرفه‌ای و لاکچری می‌دانند.

قرار دادن یک کالا یا محصول در دسته‌‌ی لاکچری، نیاز به برخی خصوصیات ویژه دارد. درواقع علاوه بر خاصیت‌های کیفیت بالا، باید نوعی عدم وابستگی به زمان هم در کالا دیده شود. به‌عنوان مثال یک کادیلاک مدل ۱۹۷۲ یا رولکس مدل ۱۹۴۰، هنوز به‌عنوان کالاهای گران‌قیمت محسوب می‌شوند و در حراجی‌ها، قیمتی بیشتر از محصولات به‌روز دارند. ازطرفی در دسته‌بندی محصولات تلویزیونی، به‌نظر نمی‌رسد هیج محصولی آن‌چنان قابلیت قرار گرفتن در گروه کالاهای لاکچری را داشته باشد.

در مجموع نمی‌توان هیچ دستگاه الکترونیکی را لاکچری دانست. کالاهایی همچون خودرو یا ساعت‌های قدیمی، با وجود خرابی و نیاز به تعمیر، قابلیت قرارگیری در دسته‌ی لاکچری را دارند. حتی تعمیر آن‌ها با وجود خسته‌کننده‌ بودن برای برخی افراد، برای برخی دیگر حکم عشق و علاقه را دارد. یکی از دلایل اصلی لاکچری شدن آن‌ها این است که ارزش کالاهای مذکور، مانند محصولات الکترونیکی وابسته با کارایی یا قدرت پردازشی نیست. طراحی خاص، تاریخچه‌ی باارزش و عدم محدودیت به زمان، یک کالا را لاکچری می‌کند. درمقابل، اکثر کالاهای الکترونیکی چنین خاصیت‌هایی ندارند و از طرف مصرف‌کننده‌ها نیز چنین بهره‌وری از آن‌ها انتظار نمی‌رود.

شاید در نگاه اول بتوان تلویزیون‌های OLED ا‌ل‌جی را به‌خاطر رزولوشن بالا در دسته‌بندی لاکچری قرار داد. به‌هرحال شاید برخی مشتریان و خصوصا عاشقان محصولات تلویزیونی، به‌خاطر عمق بالای رنگ مشکی و کیفیت بالای تصویر در تلویزیون‌ها، آن‌ها را در دسته‌ی حرفه‌ای و لاکچری قرار دهند. به‌هرحال لاکچری بودن در بسیاری از تعاریف وابسته به درک کاربر است و برخی از افراد، تلویزیون را کالایی بسیار باارزش می‌دانند. البته هیچ محصولی خصوصا در دنیای الکترونیک، کامل نیست و تلویزیون‌های ال‌جی هم چالش‌هایی همچون اثر سوختگی (burn-in) دارند. چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که پیکسل‌های نمایشگر به‌خاطر استفاد‌ه‌ی زیاد می‌سوزند و تصویر آن‌ها ثابت می‌ماند.

مشکل سوختگی پیکسل‌‌ها را می‌توان در برخی موارد بحرانی و در برخی دیگر عادی دانست. شاید دسته‌ای از مشتریان تلویزیون‌های ال‌جی هیچ‌گاه با این مشکل روبه‌رو نشوند. ازطرفی برخی دیگر که سوختگی پیکسل را تجربه می‌کنند، واقعا کاربرد اصلی تلویزیون برای‌شان از بین می‌رود. چرا که با سوختگی پیکسل‌ها، بخشی از تصویر همیشه ثابت می‌ماند و به‌ بیان دیگر لذتی از تماشای محتوای بصری نخواهید برد.

LG OLED

آیا سوختگی پیکسل در تلویزیون‌های ال‌جی به‌دفعات رخ می‌دهد؟ نمی‌توان پاسخ روشنی به این سؤال داد، اما درنهایت می‌دانیم که سوختگی از سال‌های گذشته در محصولات این شرکت رخ داده است و باز هم رخ می‌دهد. از سال ۲۰۱۳ که فروش جهانی تلویزیون‌های OLED ال‌جی شروع شد،‌ گزارش‌های متعددی را در رسانه‌های فناوری پیرامون چالش سوختگی پیکسل‌ها مشاهده کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۹ نیز هنوز شاهد گزارش‌هایی از کاربران هستیم که در انجمن‌های پشتیبانی ال‌جی، مشکل سوختگی را مطرح می‌کنند. به‌علاوه، بررسی‌های متعدد شرکت‌های متفرقه نشان می‌دهد که سوختگی پیکسل در محصولات ال‌جی، بسیار زودتر از زمان ادعاشده از سوی آن‌ها رخ می‌دهد.

سیاست‌های گوناگون در وارانتی

قطعا هیچ محصولی بدون عیب و ایراد و بی‌نیاز به تعمیر نیست؛ به‌همین دلیل مفهومی به‌نام وارانتی در کالاهای تجاری دیده می‌شود. خودروها و ساعت‌های لاکچری، بسته به مدل و سال ساخت،‌ خدمات متنوع وارانتی دارند. وارانتی در انواع دوره‌های زمانی از پنج تا ۱۰ ساله تا مادام‌العمر دیده می‌شود. حتی در صورت عدم ارائه‌ی وارانتی، اکثر مشتریان، محصولات مذکور را با دانش کامل نسبت به نیاز به نگه‌داری خریداری می‌کنند.

مشتریان آمریکایی، بهترین خدمات را برای تلویزیون‌های OLED ال‌جی دریافت می‌کنند

ال‌جی برای تلویزیون‌های OLED خود در آمریکا و بریتانیا، وارانتی یک ساله ارائه می‌کند. در اروپا، دوره‌ی وارانتی به دو سال می‌رسد. مشکل اصلی، عدم خدمت‌رسانی برای رفع سوختگی پیکسل‌ها در دوره‌ی وارانتی تلویزیون است. شرکت، برخی اوقات خدمات تعویض، تعمیر و جابه‌جایی قطعات را بسته به شرایط محصول ارائه می‌کند، اما در هر کشور، سیاست متفاوتی اعمال می‌شود. به‌عنوان مثال به سیاست‌های زیر در وارانتی تلویزیون‌های ال‌جی در کشورهای گوناگون دقت کنید.

در آمریکا که بیشترین تقاضا برای تلویزیون‌های ال‌جی وجود دارد، بهترین خدمات وارانتی ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال با خرید تلویزیون از بست‌بای و پرداخت هزینه‌ی وارانتی اضافه، مشکل سوختگی پیکسل هم در وارانتی پوشش داده می‌شود. به‌علاوه انجمن‌های پشتیبانی کاربران نیز در این کشور فعال هستند و همچنین مشتریان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نظر و انتقاد خود را از تلویزیون مطرح کنند. در برخی موارد هم با ارائه‌ی تصویر صحیح و کامل از مشکل سوختگی، شرکت با اشاره به عدم وظیفه در تعمیر و تعویض، فرایند را برای مشتری انجام می‌دهد.

LG OLED

در استرالیا هم شرایط برای مشتریان بد نیست. به‌خاطر سیاست‌های حمایت از مصرف‌کننده، پس از اتمام دوره‌ی وارانتی یا عدم پوشش مسائل خاص هم مشتری امکان تعمیر، تعویض یا دریافت هزینه را برای محصول دارد. مشتریان می‌توانند شکایت خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده ارسال و درصورت صحت ادعاها، خدمات تعمیری از شرکت سازنده دریافت کنند. به‌علاوه امکان تماس مستقیم با ال‌جی و دریافت خدمات هم وجود دارد.

در کشورهایی همچون هلند، آلمان، بریتانیا و بسیاری نقاط دیگر جهان، خدمات وارانتی و پشتیبانی مانند آمریکا و استرالیا نیست. حتی پس از تشخیص سوختگی پیکسل از سوی کارشناسان حرفه‌ای نیز نمی‌توان انتظار وارانتی کامل یا تعمیر بدون دریافت هزینه را داشت.

ال‌ج‌دی در پاسخ به رسانه‌ی ZDNet وشرح شرایط گارانتی می‌گوید:

سوختن پیکسل و ثابت‌ماندن تصویر از رخدادهای واقعی و پرتکرار درتلویزیون‌ها است. درنهایت تجربه‌ی این اتفاق، وابستگی زیادی به شرایط بسیار متعدد استفاده‌ی کاربر دارد که نمی‌‌توان به‌راحتی در سند جزئیات وارانتی آن‌ها را شرح داد.ما همه‌ی جزئیات را بررسی می‌کنیم و اگر وضعیتی با قابلیت پشتیبانی وارانتی مشاهده کنیم، خدمات را به مصرف‌کننده عرضه خواهیم کرد. فراموش نکنید که بسیاری از مالکان تلویزیون‌های OLED ال‌جی، از محصول خود راضی هستند.

اهمیت قیمت‌گذاری رقابتی

LG OLED

شرایط وارانتی ال‌جی، مفهوم و پیام ثابتی را ارائه نمی‌کند. شرکت کره‌ای ادعا دارد که تلویزیو‌ن‌های OLED در شرایط عادی با مشکل سوختگی پیکسل روبه‌رو نمی‌شوند، اما به‌هرحال شرایط وارانتی، رویکردی محافظه‌کارانه و به‌نفع شرکت دارد. آن‌ها از طرفی کالای خود را لاکچری می‌دانند که نیاز به محافظت بالا دارد، اما کیفیت آن را مانند یک لباسشویی ساده تضمین می‌کنند.

ال‌جی با افزایش ظرفیت تولید، احتمالا سعی در کاهش قیمت تلویزیون‌ها دارد

ال‌جی الکترونیکس در سال ۲۰۱۸ درآمد ۵۴/۴ میلیارد دلاری را ثبت کرد. ال‌جی دیسپلی، تولیدکننده‌ی پنل‌های OLED، در سال ۲۰۱۸، درآمد ۲۱/۸ میلیارد دلاری داشت. مدل ۵۵ اینچی تلویزیون OLED شرکت، ۲،۵۰۰ دلار و مدل ۷۷ اینچی، ۱۳ هزار دلار قیمت‌‌گذاری شد. آمار Statista ادعا می‌کند که پنل ۵۵ اینچی OLED، قیمت میانگین ۴۳۲ دلاری دارد؛ درنتیجه حتی با درنظرگرفتن هزینه‌های بازاریابی و مدیریت و فروش هم، قیمت تلویزیون‌های ال‌جی منطقی به نظر نمی‌رسد. حتی اگر قیمت پنل‌های OLED را برای تعویض و تعمیر رایگان، بالا در نظر بگیریم؛ باتوجه به ادعای شرکت مبنی بر عدم سوختگی پیکسل در شرایط عادی، نباید خدمت‌رسانی به مشتریان در شرایط خاص، این‌قدر دشوار به‌نظر برسد.

بخش تلویزیون‌های ال‌جی در آمار فصل دوم سال جاری میلادی، با کاهش سود عملیاتی به میزان نصف (نسبت به سال گذشته) روبه‌رو شد. البته گزارش نگران‌کننده‌تر، کاهش فروش به‌ میزان ۴/۵ درصد بود. اوضاع ال‌جی زمانی بدتر شد که سامسونگ و تولیدکننده‌های چینی از فناوری کوانتوم دات به LCD تغییر مسیر دادند. امروز یک تلویزیون LCD با ابعاد ۶۵ اینچ، قیمتی کمتر از رقیب ۵۵ اینچی OLED خواهد داشت.

ال‌جی در توجیه قیمت بالای تلویزیون‌های OLED، انحصاری بودن تولید آن‌ها را در نظر دارد. شرکت کره‌ای، تنها تولیدکننده‌ی تلویزیون‌های OLED است و از این امتیاز به نفع خود استفاده می‌کند. غول کره‌ای صنعت فناوری، در ابتدای فصل چهارم سال جاری میلادی خبر از شروع به کار مرکز تولیدی جدید در گوانگژو چین داد که ظرفیت تولید OLED را افزایش می‌‌دهد. کارخانه‌ی جدید، یعنی ال‌جی تصمیم دارد در تولید پنل‌های OLED، مقیاس‌دهی ایجاد کند؛ درنتیجه می‌توان کاهش قیمت تلویزیون‌های OLED را پیش‌بینی کرد. در چنین وضعیتی، آیا باز هم تلویزیون‌ها کالایی لاکچری هستند یا تنها یک دارایی حرفه‌ای الکترونیکی برای مصرف‌کننده محسوب می‌شوند؟

LG 4K Quantum Dot

سامسونگ، رقیب اصلی ال‌جی در صنعت تلویزیون، ابتدای ماه جاری از سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری برای تولید نمایشگرهای QD خبر داد. آن‌ها تولید نمونه‌های ۶۵ اینچی را از سال ۲۰۲۱ شروع می‌کنند. هزینه‌ی مذکور نشان می‌دهد که محصولات رقیب ال‌جی، قیمتی پایین‌تر خواهند داشت. درنهایت شاید ال‌جی چاره‌ای جز کاهش قیمت تلویزیون‌های OLED نداشته باشد.

تلویزیون، بخشی مهم از زندگی مدرن امروزی محسوب می‌شود. فعالان بزرگی همچون ال‌جی، قطعا برای آینده‌ی این صنعت برنامه‌های جدی دارند. کارشناسان و بسیاری از کاربران انتظار دارند که در برنامه‌های آتی، کاهش قیمت محصولات نیز در نظر گرفته شود. شاید تلویزیون‌های ال‌جی در سال‌های اولیه‌ی عرضه، محصولاتی لاکچری محسوب می‌شدند، اما امروز کره‌ای‌ها باید سیاستی بهینه‌تر را برای رقابت قیمتی در بازار پررونق کنونی در نظر داشته باشد.

به نظر می‌رسد ال‌جی برنامه‌ای مشخص برای هدف‌گیری بازار نداشته باشد. آن‌ها نمی‌توانند بین مشتریان رده‌بالا و بازار گسترده، یکی را انتخاب کنند، اما شاید به‌مرور به تصمیم‌گیری نهایی برسند. اخیرا در ساختار رهبری شرکت ال‌جی دیسپلی هم تغییر ساختاری رخ داد که شاید نشان‌دهنده‌ی تغییر مورد نظر آن‌ها برای هدف‌گیری بازار باشد. آن‌ها در فصل سوم سال جاری، برای سومین فصل متوالی، زیان مالی گزارش کردند. مجموع زیان مالی آن‌ها در سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از رکورد قبلی زیان‌دهی یعنی سال ۲۰۱۱ بوده است. به‌علاوه پیش‌بینی تولید هم ابتدا ۴ میلیون پنل بود که به ۳/۶ و سپس ۳/۵ میلیون عدد کاهش یافت. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد ال‌جی باید هرچه زودتر و پیش از کاهش سهم بازار در تلویزیون‌ها، استراتژی‌ خود را برای بازار تلویزیون‌های OLED منسجم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات