آمازون منابع پردازشی به ارزش یک میلیون دلار را برای مقابله با دیپ فیک در اختیار فیسبوک و مایکروسافت می‌گذارد

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
غول‌های دنیای فناوری برای مقابله با تهدیدهای دیپ فیک با هم متحد شد‌ه‌اند. دراین‌میان آمازون با فراهم‌کردن منابع پردازشی ابری، نقشی مهم ایفا می‌کند.
تبلیغات

آمازون در بخش خدمات ابری AWS،‌ وارد «چالش تشخیص دیپ فیک» شد تا منابع پردازشی خود را در اختیار شرکت‌کننده‌ها قرار دهد. چالش مذکور از ماه سپتامبر سال جاری با حمایت مایکروسافت و فیسبوک شروع شد و جایزه‌ای به ارزش ۱۰ میلیون دلار دارد.

فیسبوک برای بهبود فناوری‌ دربرابر دیپ فیک، دیتاست عظیمی را توسعه می‌دهد. رقابتی که در بالا به آن اشاره کردیم، تلاش می‌کند تا روش‌های کاربردی برای شناسایی ویدئوهای تقلبی پیدا کند که به کمک هوش مصنوعی ساخته شده‌اند. به‌علاوه فناوری‌‌های جدید برای رتبه‌بندی و اصطلاحا بنچمارک روش‌های تشخیصی هم کاربرد خواهند داشت.

سرویس‌ ابری آمازون،‌ AWS اعلام کرد که برای کمک به چالش مذکور، اعتباری به اندازه‌ی یک میلیون دلار را در خدمات پردازش ابری در اختیار آن قرار می‌دهد؛ اعتباری که تا دو سال آینده به شرکت‌کننده‌ها و پشتیبان‌ها می‌رسد. شایان ذکر است، چالش تشخیص دیپ فیک به‌صورت رسمی از ماه دسامبر سال جاری (آذر ۱۳۹۸) شروع می‌شود و تا مارس ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. علاوه بر فیسبوک و مایکروسافت، سازمان‌های دیگر همچون Partnership on AI و دانشگاه‌هایی همچون MIT هم از چالش مذکور پشتیبانی می‌کنند.

آمریکایی‌ها در سال آینده‌ی میلادی، انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارند. با توسعه‌ی دیپ فیک و فناوری‌های مشابه، نگرانی آن‌ها از انتشار اخبار جعلی پیرامون سیاست‌مداران بسیار افزایش یافته است. کارشناسان، همین نگرانی‌های را یکی از دلایل اصلی برگزاری چالش تشخیص دیپ فیک می‌دانند. به‌علاوه از دیدگاه کلی‌تر، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از مراکز اصلی توزیع اطلاعات، موجب افزایش نگرانی می‌شوند. فیسبوک به‌عنوان غول شبکه‌های اجتماعی، در هفته‌ی جاری قابلیتی به‌نام Facebook Protect معرفی کرد که به نامزدهای انتخاباتی و افراد مشهور، امکان فعال کردن تأیید هویت دو مرحله‌ای را در انتشار اطلاعات صفحه‌ی فیسبوک می‌دهد.

غول شبکه‌های اجتماعی برای پیشگیری از رخدادی مشابه بحران کمبریج آنالیتیکا اخیرا دسترسی هزاران اپلیکیشن را به سرویس‌های خود مسدود کرده است. آمریکایی‌‌ها هنوز اعتقاد دارند که بحران مذکور، در تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ تأثیر داشت.

دیپ فیک

شرکت‌کننده‌های چالش تشخیص دیپ فیک به دیتاستی عظیم برای رقابت دسترسی خواهند داشت. این دیتاست برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین، کاربرد بالایی خواهد داشت. شرکت‌کننده‌ها برای بررسی عملکرد مدل خود نیاز به قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی و ابزارهای یادگیری ماشین حرفه‌ای دارند که AWS آن‌ها را در اختیار دارد. آمازون می‌گوید از کل دیتاست رقابت نیز پشتیبانی می‌‌کند که تا پایان سال جاری میلادی آماده خواهد شد. به‌علاوه پشتیبانی لازم نیز به متخصصان یادگیری ماشین آمازون داده می‌شود تا به تیم‌ها در ساختن مدل‌های شناسایی کمک کنند.

AWS در بیانیه‌ای پیرامون همکاری در چالش مذکور نوشت:

ما می‌خواهیم از دسترسی افراد گوناگون با اهداف و چشم‌اندازهای متفاوت به این داده مطمئن شویم. این دسترسی به شرکت‌کننده‌ها کمک می‌کند تا بهترین راهکارهای ممکن را برای مقابله با مشکل عظیم و رو به رشد دیپ فیک توسعه دهند.

دیپ فیک می‌تواند تهدیدی اساسی برای اعتماد مردم به اطلاعات باشد

دیپ فیک از جنبه‌های متعدد، فناوری خطرناکی محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی خطرناک‌بودن آن، سهولت در ساختن ویدئوهای تقلبی است. امروزه با اپلیکیشن‌های موبایل می‌توان به‌راحتی ویدئوهایی برای فریب دادن افراد گوناگون تولید کرد. دیپ فیک در کوتاه‌مدت برای فریب دادن نظر عموم جامعه استفاده شده، اما در طولانی‌مدت، حضور آن می‌تواند منجر به از بین رفتن اعتماد مردم به اطلاعات شود.

پروژه‌ی اخیر در تشخیص دیپ فیک، به‌تنهایی ریسک‌های متعددی دارد. همان‌طور که در بخش FAQ‌ چالش می‌خوانیم، کاربران با عملکردهای خراب‌کارانه می‌توانند با هدف دسترسی به دیتاست فیسبوک، در چالش شرکت کنند یا هدفی بزرگ‌تر همچون دسترسی به کد شرکت‌‌کننده‌ها داشته باشند.

دیپ فیک / deep fake

AWS می‌گوید هیئت مدیریت چالش تشخیص دیپ فیک، پنج هزار ویدئوی اول دیتاست را در اختیار محققان قرار می‌دهد. یک جلسه‌ی فنی تخصصی هم در کنفرانس بین‌المللی بینایی کامپیوتری ICCV، در تاریخ ۲۷ اکتبر در سئول برگزار می‌شود. پس از انجام تحقیق و بررسی‌های اولیه، دیتاست کامل در مهم‌ترین کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی به‌نام NeurIPS در ماه دسامبر عرضه خواهد شد.

گوگل در چالش تشخیص دیپ فیک شرکت نکرده است. البته زیرمجموعه‌ی مشترک این شرکت و آلفابت به‌نام Jigsaw، دیتاستی شامل سه هزار ویدئوی دست‌کاری شده با ۲۸ بازیگر را برای بنچمارک FaceForesics ارائه کرد. بنچمارک مذکور با هدف تبدیل شدن به بنچمارکی خودکار برای تشخیص دست‌کاری چهره‌ای دیجیتال توسعه می‌یابد. همین بنچمارک برای تهیه‌ی پنج هزار ویدئوی اول چالش تشخیص دیپ فیک استفاده خواهد شد.

اتحاد غول‌های فناوی برای توسعه‌ی فناوری با هدف مقابله با دیپ فیک، نشان‌دهنده‌ی اهمیت چالش آن برای عموم کاربران است. بازیگران بزرگ تلاش می‌کنند تا نقشی در مقابله با تهدید جدید دنیای رسانه‌ی دیجیتال داشته باشند تا در ظهور عصر جدید، متهم به بی‌تفاوتی در برابر تهدیدها نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات