مدیرعامل انویدیا در صدر فهرست برترین مدیران عامل جهان از نگاه HBR

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد فهرستی از ۱۰۰ مدیرعامل برتر جهان منتشر کرد که جنسن هوانگ از انویدیا در صدر آن قرار گرفت.
تبلیغات

مجله‌ی Harvar Business Review از انتشارات معتبر بین‌المللی در حوزه‌ی کسب‌وکار و مدیریت محسوب می‌شود که تحت مالکیت دانشگاه هاروارد قرار داد. این رسانه، سالانه فهرست برترین مدیرعامل‌های جهان را منتشر می‌کند. در فهرست ۱۰۰ مدیرعامل برتر سال ۲۰۱۹، نام جنسن هوانگ از انویدیا دیده می‌شود. هوانگ در سال ۲۰۱۸ رتبه‌ی دوم و در سال ۲۰۱۷، رتبه‌ی سوم را تصاحب کرده بود. لیزا سو از AMD هم در فهرست HBR قرار داشت و امسال رتبه‌ی ۲۶ را به خود اختصاص داد. طبق خبر منتشرشده در ضمیمه‌ی فهرست HBR،‌ نقش جنسن در ۱۴ برابرکردن ارزش سهام شرکتش در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، به‌عنوان فاکتوری مهم در انتخاب او ذکر شد.

برخلاف مدیرعامل انویدیا که از چند سال پیش در فهرست برترین مدیران عامل قرار داشت، لیزا سو از AMD امسال برای اولین‌بار به این فهرست وارد شده است. جنسن توانست ارزش سهام یک شرکت سودده را ۱۴ برابر کند، درحالی‌که لیزا سو شرکتی درحال سقوط را به مسیر سودآوری بازگرداند. با ورود او به فهرست ۱۰۰ مدیرعامل برتر، تعداد زنان حاضر به چهار نفر رسید. این آمار در سال گذشته‌ی میلادی، سه نفر بود.

HBR در ضمیمه‌ی انتشار فهرست ۱۰۰ مدیرعامل، پیرامون دلیل انتخاب هوانگ نوشت:

«وقتی جنسن هوانگ در سال ۱۹۹۳ انویدیا را تأسیس کرد، یک هدف اصلی را برای شرکتش مشخص کرده بود: ساختن تراشه‌های کامپیوتری قدرتمند با هدف ارائه‌ی گرافیک قوی به بازی‌های ویدئویی. با عرضه‌ی عمومی سهام شرکت در سال ۱۹۹۹ و رشد در دهه‌ی ۲۰۰۰، بازی‌های ویدئویی باز هم در موتور رشد شرکت قرار گرفتند، اما در همان زمان هم هوانگ، مسیر دیگری را برای پیشرفت و رشد شرکتش متصور می‌شد.

جنسن هوانگ، مهاجر تاویانی بوده که در رشته‌ی مهندس برق دانشگاه ایالتی اورگان و دانشگاه استنفورد تحصیل کرده است. او پس از رشد اولیه‌ی شرکتش متوجه تقاضای بالای دانشمندان علوم داده شد که نیاز به پردازش سریع‌تر محاسبات داشتند. درنتیجه انویدیا میلیاردها دلار در برنامه‌های تحقیق و توسعه هزینه کرد تا تراشه‌هایی با هدف پشتیبانی از کاربردهای هوش مصنوعی طراحی کند.

تا میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۱۰، تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا به‌نوعی بازار را به تصاحب خود درآورده بودند؛ تراشه‌هایی که در خودروهای خودران، ربات‌ها، پهپادهای پرنده و بسیاری ابزارهای حرفه‌ای دنیای فناوری به‌کار گرفته می‌شدند. با نگاهی کلی به نمودار ارزش سهام انویدیا، متوجه بازدهی بالای برنامه‌های شرکت می‌شویم. از پایان سال ۲۰۱۵ تا پایان ۲۰۱۸، ارزش سهام شرکت ۱۴ برابر شده است. بهره‌وری مذکور، هوانگ ۵۶ ساله را در فهرست برترین مدیران عامل از لحاظ بهره‌وری، در رتبه‌ی اول قرار می‌دهد.»

کارت گرافیک انویدیا Nvidia GeForce MX250

با طلوع دوران یادگیری ماشین، انویدیا با طوفانی جهان را تحت سلطه‌ی خود گرفت. پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها که قبلا تنها برای بازی‌های ویدئویی مناسب بودند، به یک‌باره کاربردهایی جدی در دنیای واقعی پیدا کردند که قطعا در آینده‌ی نزدیک پایانی برای عمر آن تصور نمی‌شود. درواقع بازار جدیدی پیش‌روی انویدیا و جنسن پدیدار شده بود که مدیرعامل تایوانی، به‌خوبی در آن سرمایه‌گذاری کرد. ازطرفی آن‌ها رقابت شدید با برند رادئون AMD داشتند و گروه تحقیق و توسعه در طراحی و تدوین فناوری‌های جدید، سال‌ها جلوتر از رقیب بود.

آیا هوانگ موفق به حفظ جایگاه خود در سال آینده خواهد شد؟

کارشناسان پیش‌بینی فهرست سال آینده و توانایی حفظ موقعیت اول در آن را جذاب می‌دانند. آن‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا با وجود عملکرد نه‌چندان قوی انویدیا در فصل‌های اخیر، مدیرعامل آن‌ها می‌تواند باز هم در فهرست برترین مدیران جهان قرار بگیرد؟

وضعیت کنونی AMD‌ و مدیرعامل آن، لیزا سو، نشان می‌دهد که او به‌احتمال زیاد با سرعت مناسبی در فهرست برترین مدیران پیشرفت خواهد کرد. محصول جدید آن‌ها یعنی پردازنده‌ی EPYC مبتنی بر معماری Zen 2، عملکرد بسیار خوبی داشت و اینتل را پشت سر گذاشت؛ رقیبی که هنوز در توسعه‌ی محصولات ۱۰ نانومتری موفقیت چندانی نداشته است. کارشناسان اعتقاد دارند AMD با عرضه‌ی پردازنده‌ی حرفه‌ای‌تر با قیمت پایین‌تر، در سال ۲۰۲۰ با احتمال بسیار بالا سهم اینتل را تصاحب خواهد کرد. رقیب آن‌ها تنها با عرضه‌ی روش تولید جدید هفت نانومتری می‌تواند به بازگشت به رقابت امیدوار باشد.

لیزا سو Lisa Sue

لیزا سو، مدیرعامل AMD

AMD سال‌ها پیش بخش تولید تراشه‌ی خود را به شرکتی مستقل تبدیل کرد که امروز به‌نام گلوبال فاندریز می‌شناسیم. این رویکرد هم برای توسعه‌ی فناوری ساخت تراشه مفید واقع شد. آن‌ها امروز از مهارت و تجربه‌ی TSMC برای حفظ رتبه‌ی برتر در فناوری‌های تولید تراشه استفاده می‌کنند و ازطرفی، همکاری با گلوبال فاندریز هم مزایای متعددی برایشان دارد.

رتبه‌بندی برترین مدیران عامل جهان از سوی رسانه‌ی HBR اگرچه تنها نظر متخصصان آن‌ها را نشان می‌دهد، به‌نوعی نمایانگر وضعیت کنونی مدیریت کسب‌وکارها هم هست. قطعا مدیرعاملی که در مدت سه سال توانسته است ارزش سهام شرکت خود را ۱۴ برابر کند، در نگاه بسیاری از متخصصان دیگر هم به‌عنوان مدیر برتر شناخته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات