تراشه اگزینوس 990 سامسونگ با پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز معرفی شد

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ در رویداد Tech Day 2019 در سن خوزه از تراشه پرچم‌دار جدید خود رونمایی کرد.
تبلیغات

سامسونگ با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی، تراشه اگزینوس ۹۹۰ (Exynos 990) را معرفی کرد. این پردازنده‌ی جدید با پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌هایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و افزایش چشمگیر عملکرد همراه شده است. اگزینوس ۹۹۰ به‌عنوان توانمند‌ترین تراشه‌ی ساخت سامسونگ در محصولات پرچم‌دار و رده‌بالای این شرکت به‌کار گرفته خواهد شد.

تراشه اگزینوس ۹۹۰ سامسونگ، با لیتوگرافی ۷ نانومتری EUV ساخته شده و ۲۰ درصد سریع‌تر و کارآمدتر از مدل‌های قبلی Exynos 9820 و Exynos 9825 خواهد بود. سامسونگ همچنین مودمی جدیدی را در تراشه اگزینوس ۹۹۰ تعبیه کرده است؛ مودم جدید اگزینوس ۵۱۲۳ (Exynos Modem 5123) نام دارد و از فناوری ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کند.

در تراشه جدید E990، از نسل پنجم هسته‌های اگزینوس (Exynos M5) برای نمونه‌هایی که وظیفه‌ی پردازش‌های سنگین را برعهده دارند، استفاده شده است. در بخش پردازنده گرافیکی نیز شاهد استفاده از هسته‌های گرافیکی ARM Mali- G77 در ساختار MP11 هستیم. سامسونگ معمولا فرکانس دقیق هسته‌های پردازشی را اعلام نمی‌کند؛ با این وجود احتمالا فرکانس این بخش بسته به نوع فعالیت پردازشی دارد. در این تراشه دو هسته سفارشی قدرتمند، دو واحد Cortex A76 و یک کلاستر ۴ شاخه‌ای Cortex-A55 وجود دارد. افزون بر آن یک واحد پردازش عصبی دو هسته‌ای نیز در این مدل ارائه شده و بخش پردازش سیگنال نیز بهبود قابل توحهی یافته است که به‌گفته‌ی سامسونگ، این تراشه را قادر به پردازش ۱۰ تریلیون عملیات در ثانیه می‌کند.

تراشه اگزینوس

سامسونگ برای افزایش کارآیی و امنیت، از یک NPU (واحد پردازش عصبی) دوهسته‌ای برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی استفاده می‌کند. در نتیجه این تراشه به‌جای تکیه به شبکه و سرور، داده‌ها را در دستگاه به‌طور مستقل و محلی پردازش خواهد کرد. در نهایت این امر باعث می‌شود تا تشخیص چهره و صحنه سریع‌تر انجام شود.

از سوی دیگر مودم اگزینوس ۵۱۲۳، یکی از اولین تراشه‌های مودم 5G بوده که با فرایند ۷ نانومتری EUV ساخته شده است. به‌گفته‌ی سامسونگ این مودم تقریبا از تمامی شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی خواهد کرد و می‌تواند سرعت خود را به ۳ گیگابیت‌برثانیه در شبکه‌های LTE برساند. فناوری 5G از 8CA پشتیبانی می‌کند و امکان حداکثر سرعت دانلود ۵/۱ گیگابیت‌برثانیه را فراهم می‌کند که البته در بستر شبکه mmWave، سرعت دانلود به ۷/۳۵ گیگابیت‌برثانیه نیز خواهد رسید.

سامسونگ با Exynos 990 برای اولین‌بار از حافظه‌های سریع و کم‌مصرف LPDDR5 پشتیبانی می‌کند. تا پیش از این جدیدترین تراشه‌های سامسونگ تنها از حافظه‌های LPDDR4X پشتیبانی می‌کردند. همچنین در این تراشه از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و گوشی‌های هوشمندی با وضوح دوربین حداکثر ۱۰۸ مگاپیکسل نیز پشتیبانی خواهد شد. در پردازش ویدیویی، اگزینوس ۹۹۰ توانایی کدگذاری و کدگشایی از ویدیوهای 8K با نرخ فریم حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه یا ویدیوهای 4K با نرخ فریم ۱۲۰‌ فریم‌بر‌ثانیه خواهد داشت و از کدک‌های H.264 و H.265 نیز پشتیبانی می‌کند. 

تولید انبوه تراشه اگزینوس ۹۹۰ و مودم اگزینوس ۵۱۲۳ باید تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود در نتیجه به‌احتمال زیاد در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۱، پرچم‌دار بعدی این شرکت، از این محصولات استفاده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات