توانایی ادراک مینی‌مغزهای آزمایشگاهی دانشمندان را نگران کرده است

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان برای محققانی که روی مینی‌مغزهای آزمایشگاهی کار می‌کنند، خطوط قرمزی تعیین کرده‌اند و از احتمال توانایی ادراک و احساس این مغزها که شباهت زیادی به مغز انسان دارند خبر می‌دهند.
تبلیغات

برخی از دانشمندان علوم اعصاب که روی مغزهای کوچک مشابه مغز انسان که در آزمایشگاه پرورش داده شده‌اند کار می‌کنند، در خصوص اینکه ممکن است این مینی‌مغزها دارای احساس و ادراک باشند ابراز نگرانی کردند و گفتند ممکن است احساس وحشت بی‌پایانی را در این مغزها ایجاد کرده باشند؛ مغزی که احساس می‌کند، درک می‌کند و هیچ بدنی هم در اختیار ندارد.

براساس گاردین، محققان آزمایشگاه علوم اعصاب سبز  تصمیم گرفتند تا در جلسه‌ی بین‌المللی جامعه‌ی متخصصان علوم اعصاب در این‌باره هشدار بدهند. اگرچه هیچ‌گونه علایم یا مدارک و شواهدی مبنی براینکه مغزهای کوچک تولید شده در آزمایشگاه، هوشیار بوده یا دارای احساس و ادراک هستند دیده نشده است، اما محققان بر این باورند که استفاده از این مغزهای کوچک می‌تواند خطرآفرین باشد.

mini brain

عبور از خط قرمز!

مغزهای کوچک تولیدشده در آزمایشگاه، موجودات زنده هستند

استفاده از این روش، فرصتی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا بتوانند رشد و توسعه و اختلالات موجود در اعصاب را در مغزهایی که نسبت به مغز حیوانات شباهت بیشتری به مغز انسان دارند مطالعه کنند. اگرچه دانشمندان هنوز قادر به ساختن مغزهایی به پیچیدگی مغز انسان نشده‌اند، اما پیشرفت چشمگیری در تولید مینی‌مغزها داشته و همواره به پیچیدگی این مینی‌مغزها می‌افزایند.

الان اوایون، مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب سبز در مصاحبه با گاردین گفت:

ما در حال حاضر، فعالیت‌های زیستی را در ارگانوئیدها (اندام‌واره‌ها) می‌بینیم که یادآور فعالیت‌های بیولوژیکی در مراحل رشد حیوانات است.

درواقع، این موضوعی است که باعث شده متخصصان علوم اعصاب ابراز نگرانی کنند.

اوایون در ادامه افزود:

حتی اگر احتمال بسیار کمی وجود داشته باشد که این مغزهای کوچک تولیدشده در آزمایشگاه دارای احساس و ادراک باشند، هرگونه استفاده از آن‌ها عبور از خط قرمز است. ما از محققین تقاضا داریم که دست از تحقیقات روی موجودی که احتمال دارد زجر بکشد بردارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات