جنجال ماریجوانای ایلان ماسک برای ناسا ۵ میلیون دلار هزینه داشته است!

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش پولیتیکو فاش کرد که ناسا برای بررسی ایمنی محیط‌ کاری اسپیس ‌ایکس، ۵ میلیون دلار به این شرکت پرداخت کرده است.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل اجرایی اسپیس ‌ایکس سال گذشته در اقدامی جنجالی در یک برنامه زنده اینترنتی اقدام به مصرف ماریجوانا کرد. این جنجال‌آفرینی ماسک موجب شد تا ناسا ایمنی محیط کاری شرکای تجاری خود، اسپیس ایکس و بوئینگ را بررسی کند. حال، براساس گزارش تازه‌ای که پولیتیکو منتشر کرده، هزینه‌ی این اقدام جنجالی ایلان ماسک از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شده است.

منابع مطلع به پولیتیکو گفته‌اند که ناسا خرداد ماه موافقت خود را برای پرداخت ۵ میلیون دلار به اسپیس ایکس اعلام کرده است. ناسا این ۵ میلیون دلار را برای انجام تحقیقات گسترده‌ای در خصوص ایمنی محیط کاری شرکت پرداخته است؛ تحقیقات گسترده‌ای که مستلزم صدها مصاحبه با کارکنان شرکت بوده است.

ایلان ماسک شهریور ماه سال گذشته در اقدامی جنجالی در بخشی از برنامه «پادکست ویدئویی جو روگان» ماریجوانا مصرف کرد. این پادکست در ایالات کالیفرنیا ضبط می‌شد که در آن، مصرف تفریحی ماریجوانا قانونی است. با وجودی که مصرف تفریحی ماریجوانا در ۱۰ ایالت آمریکا، از جمله کالیفرنیا، قانونی است، هنوز هم از نظر دولت فدرال منع‌هایی شامل آن می‌شود. اسپیس ایکس یکی از پیمانکاران ناسا و همچنین ارتش ایالات متحده است و هر دوی این نهادهای دولتی، مصرف تفریحی مواد مخدر را «ممنوع» یا «به‌هیچ‌وجه» توصیه نمی‌کنند.

براساس آنچه در آن زمان اعلام شد، ناسا تصمیم گرفت در تحقیقات خود بررسی‌های فرهنگی را با هماهنگی شرکای تجاری خود انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که این شرکت‌ها الزامات ناسا برای ایمنی محیط کار، از جمله «اصل محیط کاری عاری از مواد مخدر» را کاملا رعایت می‌کنند. ناسا در سال ۲۰۱۴، دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ را به‌عنوان پیمانکاران «برنامه خدمه تجاری» خود برگزید، برنامه‌ای که وظیفه نقل و انتقال فضانوردان به وسیله فضاپیماهای خصوصی را برعهده دارد. از زمان پایان برنامه شاتل فضایی، ناسا مجبور به استفاده از فضاپیمای روسی سایوز برای انتقال فضانوردان به فضا بوده؛ مأموریت‌های پرهزینه‌ای که هر صندلی آن برای آژانس فضایی بیش از ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است. حال، با وجودی که اسپیس ایکس نسبتا در برآورده‌کردن انتظارات ناسا موفق بوده، اما هر دو شرکت از زمان‌بندی اصلی برنامه خدمه تجاری ناسا عقب هستند.

اکنون گزارش پلیتیکو نشان می‌دهد که ناسا، ۵ میلیون دلار اضافی برای انجام تحقیقات خود به اسپیس ایکس پرداخت کرده است. در همین حال، گزارش جدید تصریح می‌کند که به بوئینگ در ازای این تحقیقات هزینه‌ی اضافی پرداخت نشده است. پیت گارتسون، استراتژیست در حوزه هوافضا در گفت‌وگو با پلیتیکو، این اقدام ناسا را بحث‌برانگیز خواند.

در همین حال، اسپیس ایکس در زمان این تصمیم ناسا اعلام کرد که پول یادشده را صرف هزینه تحقیقات ناسا می‌کند که شامل مصاحبه‌هایی با کارکنان این شرکت در تمامی سطوح می‌شود؛ اقداماتی که در قرارداد اصلی این شرکت با ناسا لحاظ نشده است. بوئینگ نیز اعلام کرد که تحقیقات ناسا را با هزینه‌های قرارداد اصلی خود انجام می‌دهد. جیمز گلیسون، سخنگوی اسپیس ایکس نیز گفت که این شرکت همکاری نزدیکی را با ناسا خواهد داشت تا اقدامات مقتضی را فراتر از مفاد قرارداد (اصلی) صورت دهد.

یک سخنگوی ناسا در گفت‌وگو با پلیتیکو گفت که دریافت پول از سوی یکی از پیمانکارن ناسا برای اقداماتی که در قرارداد اصلی درج نشدند، روال عادی کار آژانس فضایی است. جاشوا فینچ، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای به پلیتیکو گفت که (ناسا) پس از مذاکره با بوئینگ به این نتیجه رسیده که برای بررسی ایمنی محیط کاری این شرکت نیازی به اصلاح قرارداد خود ندارد. اما چندین کارشناس حوزه‌ی هوافضا، پرداخت هزینه‌های اضافی به یک پیمانکار برای انجام چنین تحقیقاتی را بی‌سابقه دانستند. جیم برایدنستاین، مدیر ناسا در زمان اعلام این تصمیم ناسا گفته بود که این تحقیقات به ناسا کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کند، فضانوردان تا حد امکان ایمن خواهند بود.

 برایدنستاین گفته بود:

اگر مسئله نامناسبی ببینم، نگرانی اصلی‌ام این خواهد بود که چه فرهنگی منجر به این رفتارهای نامناسب شده است. به‌عنوان یک سازمان، ما (ناسا) نه‌تنها وظیفه رهنمود خود را برعهده داریم، بلکه چنین وظیفه‌ای را در قبال پیمانکاران خود نیز برعهده داریم.

با این حال، ناسا قبلا سابقه انجام چنین تحقیقاتی را نداشته است. یک فرد مطلع به پلیتیکو گفت که همین مسئله نیز باعث شده بود شرکت‌ها در ابتدا نسبت به اقداماتی که ملزم به انجام آن بودند تردید داشته باشند. یکی از صاحب‌منصبان صنعت فضایی که نخواست نامش فاش شود نیز به پلیتیکو گفت که پرداخت چنین هزینه‌ای برای رعایت اصول اولیه‌ از سوی ناسا غیرعادی است.

این مقام مطلع در ادامه افزود:

بسیار عجیب است که ناسا میلیون‌ها دلار به شرکتی بدهد تا اعلام کند، کارکنانش مواد مخدر مصرف نمی‌کنند!

با این وجود، صاحب‌نظران حوزه‌ی هوافضا، بحث اینکه در جریان اقدامات ناسا، لطف آژانس فضایی شامل حال اسپیس ایکس شده را کاملا بی‌اساس دانستند. گِرِگ اُتری، پژوهشگر و صاحب‌نظر صنعت فضایی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این خصوص گفت که بوئینگ در برنامه خدمه تجاری ناسا، ۱٫۷ میلیارد دلار بیشتر از اسپیس ایکس دریافت کرده است. رقم قراردادهای این دو پیمانکار تجاری آژانس فضایی برای اسپیس‌ ایکس ۴٫۸۲ میلیارد دلار و برای بوئینگ ۳٫۱۴ میلیارد دلار بوده است. اُتری به همین دلیل، بحث لطف ناسا به اسپیس‌ایکس را مضحک خواند.

او در ادامه گفت:

بوئینگ در هر حالتی پول بسیار بیشتری (برای برنامه خدمه تجاری) دریافت کرده است. پولی که خیلی خیلی بیشتر از ۵ میلیون دلار است. به این جهت، حتی صحبت از ۵ میلیون دلار احمقانه است.

گارتسون بحث بر سر نحوه‌ی رسیدگی به رعایت اصل محیط کاری عاری از مواد مخدر را نمایانگر برخورد بین فرهنگ‌های (کاری) پیمانکاران قدیمی و رقبای جدید و اغلب مبتکرتر ناسا دانست.

گارتسون در ادامه افزود:

در اینجا شاهد تفاوت فرهنگی مهمی بین آنچه در بین‌ سنتی‌های صنعت فضایی قابل‌پذیرش است و آنچه در بین فناورهای سیلیکون‌ولی عادی است هستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات