قابلیت Semantic Rendering چگونه عملکرد دوربین آیفون 11 را بهبود می‌بخشد؟

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۱ اپل، بهره‌مندی آن از قابلیتی تحت‌نام Semantic Rendering است؛ این ویژگی چیست و چه تأثیری روی عملکرد دوربین پرچم‌دار جدید اپل می‌گذارد؟
تبلیغات

اپل مدتی پیش با برگزاری رویداد خاص، جدیدترین گوشی‌هایش را شامل آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس رونمایی کرد. محصولات جدید خانواده‌ی آیفون تغییرات به‌نسبت متعددی را نسبت به قبل به خود دیده‌اند؛ اما شاید بتوان بزرگ‌ترین بهبود آیفون‌های ۲۰۱۹ را دوربین آن‌ها دانست. این دوربین‌ها نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری بهتر از نسل قبل شده‌اند، بلکه حتی نرم‌افزار مربوط به آن‌ها نیز بهبودهای درخورتوجهی به‌خود دیده است.

در واقع آیفون ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس به لنزهای فوق عریض جدیدی مجهز شده‌اند که قابلیت‌های جالبی را در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری فراهم می‌کنند، اما این موضوع تنها نکته‌ی مهم مربوط به دوربین‌ها نیست. در کنار تغییرات سخت‌افزاری، شاهد تغییرات نرم‌افزاری مهمی نیز هستیم. نرم‌افزاری که آیفون ۱۱ از آن برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند، جهشی بزرگ نسبت به قبل به‌خود دیده است تا به بالارفتن کیفیت نهایی تصاویر کمک شایانی کند. بخش درخوتوجهی از این جهش به‌دلیل اعمال بهبودهای زیادی در تکنیک‌های عکاسی محاسباتی (Computational Photography) به‌دست آمده‌اند. 

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

یکی از جالب‌ترین تغییرات نرم‌افزاری دوربین آیفون ۱۱، پشتیبانی آن از قابلیت جدیدی به‌نام سمنتیک رندرینگ (Semantic Rendering) است. براساس اطلاعات رسمی، سمنتیک رندرینگ قابلیتی است که به‌صورت هوشمندانه می‌تواند های‌لایت، سایه و میزان شارپ‌بودن بخش‌های خاصی از یک تصویر را تنظیم کند. 

در حوزه‌ی هوش مصنوعی (AI)، عبارت «سمنتیک» به توانایی یک ماشین خاص در زمینه‌ی تقسیم‌بندی اطلاعات به‌شکلی هوشمندانه اشاره دارد. منظور از هوشمندانه بودن این است که ماشین موردنظر اطلاعات یادشده را به‌صورتی دسته‌بندی می‌کند که انسان‌ها در حالت معمول انجامش می‌دهند. ممکن است در شاخه‌های مختلف یادگیری ماشینی (Machine Learning) استفاده‌های متعددی از تقسیم‌بندی سمنتیک بشود، اما این قابلیت در زمینه‌ی عکاسی به‌طور معمول به تشخیص سوژه‌ها در محیط می‌پردازد. 

در گوشی‌های جدید اپل، دوربین‌ دستگاه به‌طور ویژه در فریم تصویر به‌دنبال انسان می‌گردد؛ البته این قابلیت به همین‌جا خلاصه نمی‌شود و سمنتیک رندرینگ به‌شکل ریزیینانه‌تری به بررسی محیط و پیداکردن سوژه‌ها می‌پردازد. طبق ادعاهای مطرح‌شده از سوی اپل، آیفون ۱۱ نه‌تنها انسان‌ها را تشخیص می‌دهد بلکه توانایی تشخیص و تفاوت‌قائل‌شدن بین انواع پوست، موی سر و حتی ابرو را نیز دارد.

آیفون 11 / iPhone 11

سمنتیک رندرینگ به‌صورت هوشمندانه های‌لایت، سایه و میزان شارپ‌بودن بخش‌هایی از تصویر را تنظیم می‌کند

دوربین گوشی پس از تشخیص موارد یادشده، می‌تواند هر یک از آن‌ها را به‌صورت جداگانه و به‌شکلی متفاوت رندر کند، اتفاقی که باعث می‌شود بهترین نتیجه‌ی ممکن به‌دست آید. با اتکا به همین قابلیت، آیفون ۱۱ پرتره‌ای تولید می‌کند که به‌شکل جذابی دیده می‌شود. انجام این کارها به‌هیچ‌وجه نیازمند زمان طولانی نیست؛ در واقع تنها کاری که باید انجام دهید، عکس گرفتن است؛ دستگاه خودش در کسری از ثانیه تمامی کارها را انجام می‌دهد و تصویری زیبا تولید می‌‌کند.

برای فهمیدن اینکه چرا چنین قابلیتی اهمیت زیادی دارد، بهتر است ابتدا بررسی کنیم که یک دوربین استاندارد، به‌ چه‌ نحوی عمل می‌کند. فرقی ندارد که از یک آیفون قدیمی‌تر استفاده می‌کنید یا یک دوربین ‌DSLR؛ در هر صورت دوربین شما به‌طور معمول نمی‌تواند تشخیص دهد که از چه چیزی تصویربرداری می‌کند. دوربین می‌تواند رنگ و میزان روشنایی تک‌تک پیکسل‌ها را تشخیص دهد، اما نمی‌تواند بفهمد که چه چیزی در فریم تصویر جای گرفته است. برای مثال وقتی که در دوربین‌های ساخت نیکون یا کانن، پروفایل رنگی Portrait را انتخاب می‌کنید، دوربین صرفا تنظیمات ویژه‌ای را در گستره‌های رنگی خاصِ موجود در پیکسل‌هایی که به‌طور معمول در سوژه‌های انسانی دیده می‌شوند اعمال می‌کند تا نهایتا پرتره به بهترین شکل ممکن به‌نظر برسد. در واقع این تنظیمات براساس آنچه سازندگان در این دوربین‌ها قرار داده‌اند اعمال می‌شود و خود دوربین نمی‌تواند تشخیص دهد که سوژه‌ی موردنظر،‌ انسان است یا غیر انسان.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

دوربین آیفون ۱۱ می‌تواند حضور انسان را در فریم تصویر تشخیص دهد

از چنین جلوه‌‌هایی با نام «تنظیم جهانی» (Global Adjustment) یاد می‌شود؛ بدین معنی که تنظیمات مختلف به‌صورت برابر در تمام نقاط یک تصویر خاص اعمال شده‌اند. HDR نیز دقیقا به‌همین شیوه عمل می‌کند؛ در تصاویر دارای HDR، های‌لایت کاهش می‌یابد، سایه‌ها افزایش می‌یابد و امکان اعمال بهبودهایی در کنتراست هم وجود دارد. تمامی این تغییرات بدون توجه به آن‌چیزی که در فریم تصویر وجود دارد، اعمال می‌شود. چنین رویکردی برای سوژه‌هایی نظیر مناظر طبیعی به‌خوبی کار می‌کند، اما گاهی اوقات باعث می‌شود پرتره‌ها آن‌طور که باید، به‌نظر نرسند. 

این درحالی است که آیفون به‌لطف قابلیت سمنتیک رندرینگ می‌تواند تنظیمات مختلف را نه به‌صورت جهانی در تمام تصویر، بلکه به‌صورت موضعی و محلی در بخش‌های خاصی از تصویر اعمال کند. این یعنی ممکن است در یک تصویر ثبت‌شده توسط آیفون ۱۱، از میزان روشنایی آسمان کاسته شود تا رنگ و جزئیات آن بهتر دیده شوند، اما از میزان های‌لایت موجود بر چهره‌ی انسانی که در همان تصویر قرار دارد چندان کاسته نشود. افزون بر این‌ها، دوربین دستگاه می‌تواند میزان شارپ‌بودن پوست و موی سر را در سطوح متفاوتی به‌نمایش بگذارد و مثلا پوست را شارپ‌تر نشان دهد.

عکاسان سال‌ها است که چنین تنظیماتی را به‌صورت دستی از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر ادوبی فتوشاپ انجام می‌دهند. با این اوصاف دستیابی آیفون ۱۱ به چنین قابلیتی آن هم به‌صورت خودکار، امری درخورتوجه به‌شمار می‌آید. 

شاید از خود بپرسید که چگونه می‌توان از سمنتیک رندرینگ استفاده کرد؟ تنها کاری که باید بکنید، عکس گرفتن است. همین‌که عکس را گرفتید، گوشی خودش به‌صورت خودکار تمامی کارها را در کسری از ثانیه به‌انجام می‌رساند. دانستن این نکته ضروری است که سمنتیک رندرینگ تنها در پرتره‌های انسانی کاربرد دارد؛ تصاویر دیگر نظیر مناظر طبیعی از HDR استفاده می‌کنند. البته از این جمله، به‌اشتباه برداشت نکنید؛ سمنتیک رندرینگ محدود به حالت پرتره نیست؛ بلکه دوربین آیفون ۱۱ در هر عکسی که سوژه‌ی انسانی در آن حضور داشته باشد، از سمنتیک رندرینگ استفاده می‌کند.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max
آیفون 11 / iPhone 11

عکاسی محاسباتی که موارد مختلفی را از HDR گرفته تا حالت پرتره‌ با تشخیص عمق تصویر شامل می‌شود، به دوربین گوشی‌های هوشمند امکان می‌دهد که از محدودیت‌های فیزیکی لنزها و حسگرهای کوچک‌‌شان عبور کنند. فناوری سمنتیک رندرینگ اپل یکی از اعضای جدید خانواده‌ی فناوری‌های مربوط به عکاسی محاسباتی است و در حقیقت نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی آن‌ها به‌شمار می‌آید. بد نیست بدانید که گوگل مدت‌ها است از فناوری‌های مشابهی در دوربین گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل استفاده می‌کند. 

گرچه فناوری پشت دوربین آیفون ۱۱، فناوری پیچیده‌ای به‌شمار می‌آید؛‌ اما هدفی که در پیش دارد، هدفی ساده است. این فناوری به دوربین آیفون‌های جدید امکان می‌دهد که تشخیص دهند در چه زمانی یک انسان در فریم تصویر جای گرفته است. در واقع دوربین آیفون‌های جدید می‌تواند دنیا را اندکی بیشتر از دوربین دیگر گوشی‌ها، شبیه به آن چیزی ببیند که ما انسان‌ها می‌بینیم. بهره‌مندی از چنین قابلیت جذابی باعث می‌شود، آیفون‌های جدید اپل بتوانند تصاویر را به‌شکل طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تری به‌نمایش بگذارند.

شما کاربران محترم زومیت چه دیدگاهی درمورد فناوری سمنتیک رندرینگ دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون در کنار گالری تصاویر رسمی همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات