امپراتوری ویندوز در مایکروسافت رو به ضعف می‌گذارد

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
گسترش محاسبات ابری و اپلیکیشن‌های محبوب مبتنی بر سیستم‌های عاملی مانند اندروید، مایکروسافت را بر آن داشته‌ است که امپراتوری ویندوز را تضعیف کند.
تبلیغات

مایکروسافت در جریان رویداد سرفیس، سخت‌افزارهای جدیدی را معرفی کرد که قرار است برای تعطیلات سال نو وارد بازار شوند. همچنین در این رویداد محصولاتی مانند سرفیس دوئو (Surface Duo و سرفیس نئو (Surface Neoمعرفی شدند که دارای دو نمایشگر هستند و قرار است سال آینده به معرض فروش گذاشته شوند. اما در میان همه‌ی این‌ها، مصاحبه‌ی ساتیا نادلا، نکاتی درخورتوجه به‌همراه داشت. پیام ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در رویداد سرفیس این شرکت بدین قرار بود: «سیستم‌عامل دیگر برای ما مهم‌ترین لایه‌ی نرم‌افزاری نیست.»

نادلا پس از اشاره به اینکه اهمیت سیستم‌عامل ویندوز برای مایکروسافت کمتر شده‌ است، گفت:

آنچه برای ما اهمیت دارد، اپلیکیشن‌‌ها و تجربه‌ی کاربران از کار کردن با آن‌ها است. اینکه مردم چگونه برای سرفیس نئو و سرفیس دوئو اپلیکیشن طراحی می‌کنند، نسبت به طراحی یک اپلیکیشن ویژه‌ی ویندوز یا اندروید مهم‌تر است؛ چون اپلیکیشن‌های سرفیس نئو و سرفیس دوئو باید به هم ارتباط داشته‌ باشند و راه زیادی پیش رو دارند. این به گراف مایکروسافت (Microsoft Graph) مربوط می‌شود.
Nadella

این خبر از طرف مایکروسافت تعجبی ندارد و سیگنال‌های اولیه‌ی آن از پنج سال پیش که نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت مشغول به کار شد، قابل دریافت بود. نادلا سال گذشته یک سری تغییرات سازمانی در بخش مربوط به ویندوز در مایکروسافت ایجاد کرد؛ تغییراتی که باعث جدایی تری مایرسون (Terry Myerson)، مدیر بخش ویندوز از مایکروسافت و توسعه‌ی هسته‌ی ویندوز به فضای ابری و تیم هوش مصنوعی منتقل شد. در آن زمان گفته شد که ویندوز آماده‌ی جهانی فراتر از ویندوز است؛ عبارتی که امروز بسیار ملموس‌تر است.

البته هنوز هم ویندوز بخش بزرگی از مایکروسافت است، اما آینده‌ساز مایکروسافت محسوب نمی‌شود. نادلا در این مصاحبه به نوعی اعلام می‌کند که قرار است بر «گراف مایکروسافت» تمرکز کنند. گراف مایکروسافت مجموعه‌ای از APIها است که دستگاه‌ها را به سرویس ابری مایکروسافت متصل می‌کند و مانند دروازه‌ای عمل می‌‌کند که دستگا‌ه‌ها را به ویندوز، آفیس ۳۶۵ (Office 365) و آژور (Azure) رهنمون می‌کند. به نظر می‌رسد مایکروسافت در تلاش است با گوگل همکاری بیشتری داشته‌باشد تا بتواند اندروید را هم در این گراف قرار دهد.

مایکروسافت در مورد همکاری با گوگل اطلاعات دقیقی اعلام نکرده‌ است؛ اما در رویداد سرفیس، گوشی هوشمند سرفیس دوئو را معرفی کرده‌ که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کند. این اتفاق برای مایکروسافت حرکتی بزرگ است و برای این شرکت بازگشت به سمت بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود؛ بازگشتی بدون ویندوز.

حالا مایکروسافت سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. پانوس پانای (Panos Panay)، مدیر ارشد محصولات مایکروسافت، در پادکست‌‌ The Vergecast با خوشحالی دلیل این اتفاق را توضیح داد. او گفت:

دلیل این کار این است که صدها هزار اپلیکیشن وجود دارند که شما می‌خواهید آن‌ها را داشته باشید. در واقع خیلی ساده‌ است؛ شما به این اپلیکیشن‌ها نیاز دارید.

نکته این است که گوشی هوشمند جدید با سیستم‌عامل ویندوز، اما بدون دسترسی به این اپلیکیشن‌ها با شکست مواجه می‌شد. حالا مایکروسافت با گوگل همکاری می‌کند تا بتواند به پلی استور و شاید جزئیات بیشتری از اندروید دسترسی داشته‌ باشد. مایکروسافت گفته‌ است که برای ساخت دستگا‌ه‌های دارای دو نمایشگر با سیستم‌عامل اندروید و همچنین در برخی فعالیت‌های مربوط به APIها با هدف بهبود تجربه‌ی کاربران از کار با اپلیکیشن‌ها، مستقیما با گوگل همکاری می‌کند.

ممکن است این عبارات به این معنا باشند که مایکروسافت قصد دارد اندروید را به گونه‌ای بپذیرد که بتواند در پروژه‌ی متن باز اندروید (AOSP) مشارکت داشته‌ باشد؛ یعنی مشابه شیوه‌ای که مایکروسافت کرومیوم (Chromium) را پذیرفت و اقدام به بهبود آن کرد. اگر این حدس صحیح باشد، به نظر می‌رسد مایکروسافت آینده‌ی خود را برمبنای کدهای گوگل خواهد ساخت، اما باز هم گویا به نظر پانای، ویندوز اهمیت خود را از دست نداده‌ است.

Ponas panay

او در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد اندروید آینده‌ساز مایکروسافت باشد، گفته‌ است:

نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه! تولیدکننده می‌خواهد تقاضای مشتریان را در قالبی که آن‌ها می‌پسندند و از آن استفاده می‌کنند، ارائه دهد. ما این موضوع را یاد گرفته‌ایم. بیایید فرض کنیم یک سیستم‌عامل صحیح را در محصولی استفاده کنیم که مناسب آن نیست، آن وقت نتیجه را خواهیم دید. اما سؤال این است که سیستم‌عامل صحیح برای چارچوب مورد نظر ما چیست؟ در مورد گوشی‌های موبایل قطعا بهترین انتخاب اندروید است، اما برای هر محصولی بزرگتر از آن، ویندوز همه‌چیز است.

در حال حاضر ویندوز برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند، بسیار مهم است اما نادلا می‌داند که در آینده این‌چنین نخواهد بود. شرکت‌های بزرگی که مشتری مایکروسافت هستند، به دلیل اپلیکیشن‌های خاص دسکتاپ، مایکروسافت آفیس و بسیاری موارد دیگر، هنوز متکی بر ویندوز هستند؛ اما در دیگر موارد، بخش بزرگی از محاسبات به بخش‌های قابل حمل منتقل شده‌ است. اپلیکیشن‌ها به‌طور فزاینده به‌صورت چندسکویی (Cross-platform) تولید می‌شوند و به‌جای آنکه متکی بر سیستم‌های عامل متداول باشند، بر مبنای تکنولوژی‌های مبتنی بر وب ساخته می‌شوند. مایکروسافت هم در همین راه قدم برمی‌دارد و در این راستا اپلیکیشن‌های اندروید و iOS  بسیاری ساخته و تقریبا پنج سال پیش آفیس را به آیپد وارد کرده‌ است.

در حال حاضر مایکروسافت تلاش می‌کند تا مطمئن شود که نرم‌افزارهایی مانند مایکروسافت آفیس و مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) در همه‌ی سیستم‌های عامل عملکرد درخشانی داشته باشند. این بدین معنا است که بهبود و ارتقای ویندوز برای این شرکت اهمیت کمتری دارد. در عین حال، تلاش مایکروسافت برای بهبود اندروید و کرومیوم به صورتی که اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مایکروسافت در آن‌ها عملکرد خوبی داشته باشد، بسیار واضح است. پانای این حرکت را «تولید APIهایی می‌نامد که تجربه‌ی شگفت‌انگیزی از کار با دستگاه‌های دارای دو نمایشگر را برای کاربر ایجاد می‌کند» و اگر مایکروسافت در این زمینه موفق باشد، در آینده شاهد یکپارچگی بیشتر ویندوز و اندروید نسبت به امروز خواهیم بود.

باید منتظر بود و دید که مایکروسافت چگونه با همکاری گوگل به هدف خود می‌رسد، اما نادلا این روند را بدین صورت توصیف می‌کند:

یک مدل اپلیکیشن که می‌تواند در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مایکروسافت در رویداد سرفیس اطلاعات بسیار کمی در این مورد بیان کرده‌ و ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد نرم‌افزارها را به ماه‌های آینده و کنفرانس بیلد (Build developer conference) موکول کرده‌ است. اگر گوگل اجازه دهد تا اندروید یکپارچگی بیشتری با ویندوز داشته باشد، می‌توان مطمئن بود که به‌عنوان بخشی از قرارداد، گوگل هم بخواهد دسترسی بیشتری به ویندوز داشته‌ باشد.

در حال حاضر مایکروسافت، اندروید را به‌عنوان معادل موبایلی ویندوز پذیرفته‌ است، بنابراین اگر همکاری مایکروسافت و گوگل به‌درستی صورت گیرد، ممکن است در آینده بتوانیم اپلیکیشن‌های بهتری از گوگل را در ویندوز ببینیم یا مایکروسافت به کاربران ویندوز ۱۰ اجازه دهد که در محیط جستجوی ویندوز، جستجوی گوگل انجام دهند. مایکروسافت سال‌ها تلاش کرده‌ است تا نرم‌افزارهای پیش‌فرض ویندوز را حفظ کند و از طرف دیگر گوگل هم تلاش کرده‌ تا ویندوزفون و مرورگر مایکروسافت اج را شکست دهد. اما این موضوعات مربوط به زمانی است که مایکروسافت و گوگل سعی می‌کردند برای مشتریان مشترک‌شان بهترین راه‌حل را ارائه دهند.

اشارات نه چندان ظریف نادلا در مورد آینده‌ی ویندوز در حال حاضر معنای چندانی ندارد، اما واضح است که مایکروسافت در آینده به همکاری با دیگر شرکت‌ها خواهد افزود تا مطمئن شود اپلیکیشن‌ها، سرویس‌‌ها و حتی سخت‌افزارهای این شرکت بدون توجه به سیستم‌عاملی که در دستگاه استفاده می‌شود، عملکرد خوبی داشته‌ باشند. بنابراین ویندوز به هیچ عنوان از بین نمی‌رود اما بالاخره در حال خارج‌شدن از فهرست اولویت‌های مایکروسافت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات