گوشی بلاک چین اکسدوس 1s اچ تی سی معرفی شد

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اچ‌تی‌سی اکسدوس وان اس را به‌عنوان نسخه‌ی ارزان‌قیمت گوشی مبتنی‌بر بلاک چین خود معرفی کرد. این گوشی توانایی اجرای نود کامل بیت‌کوین را دارد.
تبلیغات

اچ‌تی‌سی روز گذشته مدل ارزان‌قیمت گوشی مبتنی‌بر بلاک‌چین اختصاصی‌اش را رونمایی کرد تا آن دسته از کاربرانی را هدف قرار دهد که درباره‌ی خرید گوشی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین یا گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ تردید دارند.

بسیاری از کارشناسان و کاربران معتقدند اچ‌تی‌سی از دوران اوجش فاصله گرفته؛ اما درهرصورت تلاشش برای رونق‌بخشیدن دوباره به کسب‌و‌کار تحسین‌برانگیز است. این حقیقت را حتی خود مدیران اچ‌تی‌سی نیز پذیرفته‌اند و مدیرعامل این شرکت مدتی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه‌ی تک‌کرانچ به این موضوع اشاره کرده بود. با‌این‌همه، پروژه‌ی اکسدوس این شرکت تایوانی نشان می‌دهد هنوزهم به‌طور ویژه به بازار گوشی‌های هوشمند فکر می‌کند و قصد دارد در آینده دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

این شرکت گوشی‌ساز تایوانی دیروز با برگزاری کنفرانسی کوچک، گوشی اکسدوس وان اس (Exodus 1s) را رونمایی کرد تا نشان دهد تمرکز ویژه‌ای روی پروژه‌ی اکسدوس کرده است و قصد دارد به‌مرور این خانواده از گوشی‌ها را پرتعدادتر کند. درحقیقت، این گوشی نسخه‌ی کوچک‌تر و ارزان‌تر اکسدوس وان محسوب می‌شود که اچ‌تی‌سی سال گذشته آن را معرفی و روانه‌ی بازار کرده بود. این شرکت تایوانی قبلا گوشی اکسدوس وان اس را به‌صورت اولیه معرفی کرده بود تا اینکه نهایتا روز گذشته به‌صورت کامل آن را رونمایی کرد. 

اکسدوس وان اچ تی سی / HTC Exodus 1S

گوشی اچ‌تی‌سی اکسدوس وان اس برای پردازش وظایف مختلفی که به آن محول می‌شود، از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام استفاده می‌کند. افزون‌بر‌این، گوشی جدید اچ‌تی‌سی به سیستم‌عامل اندروید ۸.۱ اوریو مجهز است و برای نمایش محتوای بصری از نمایشگر ۵/۷ اینچ با وضوح HD پلاس و نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره‌ می‌ببرد. درکنار مشخصات یادشده، در این محصول چهار گیگابایت حافظه‌ی رم، ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، درگاه میکرو USB و جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون نیز دیده می‌شود. با این اوصاف، اکسدوس وان اس دستگاهی میان‌رده به‌شمار می‌آید. علاوه‌براین، گوشی جدید HTC از باتری سه‌هزار میلی‌آمپرساعتی و دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) در پنل پشتی و دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی مجهز به فلاش LED برخوردار است.

اکسدوس وان اس اچ‌تی‌سی ۲۴۴ دلار قیمت دارد و دستگاهی میان‌رده محسوب می‌شود

قیمت گوشی اکسدوس وان اچ‌تی‌سی هنگام عرضه ۰/۱۵ بیت‌کوین بود که با نرخ تبدیل امروز بیت‌کوین به دلار، بیش از ۱،۱۸۹ دلار آمریکا می‌شود. این یعنی اکسدوس وان HTC قیمتی شبیه پرچم‌داران سامسونگ و اپل و هواوی دارد. البته این قیمت فقط درصورتی اعمال می‌شود که بخواهید اکسدوس وان را ازطریق بیت‌کوین بخرید. شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی مدتی پس از عرضه‌ی اولیه‌ی گوشی ازطریق بیت‌کوین، آن را با قیمت ۶۹۹ دلار دردسترس قرار داده بود.

دستگاه جدید اچ‌تی‌سی ۲۴۴ دلار یا معادل این رقم در بیت‌کوین قیمت دارد. طبق ادعاهای فیل چن، از مدیران ارشد اچ‌تی‌سی، بزرگ‌ترین تفاوت اکسدوس وان اس این است که از همان ابتدا با برخی ویژگی‌های مرتبط به رمزارزها عرضه خواهد شد که به کاربران امکان خواهد داد به‌راحتی  ارزهای دیجیتالی را مبادله کنند و آن‌ها را قرض بگیرند یا قرض بدهند. 

اکسدوس وان اچ تی سی / HTC Exodus 1S

فیل چن می‌گوید اکسدوس وان توانسته است ازلحاظ فروش، انتظارات اچ‌تی‌سی را برآورده کند. چن در گفت‌و‌گو با وب‌سایت CNBC در‌این‌باره گفته است:

اکسدوس وان اس دستگاهی کاملا متفاوت است و همچنان برای خرید دردسترس قرار دارد و در حال رسیدن به اهداف اولیه‌ای است که برای آن تعیین کرده بودیم. ما از واکنش‌ها به اکسدوس وان خرسندیم. 

اچ‌تی‌سی می‌گوید یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی اکسدوس وان اس این است که می‌تواند نود کامل (Full Node) بیت‌کوین را اجرا کند. درواقع طبق ادعای اچ‌تی‌سی، گوشی اکسدوس وان اس نخستین گوشی هوشمند دنیا است که چنین قابلیتی دارد. این شرکت تایوانی به کاربران گوشی جدیدش پیشنهاد می‌کند برای اجرای نود کامل بیت‌کوین، دستگاه را به شبکه‌ی وای‌فای متصل کنند؛ اما درهرصورت امکان انجام این کار ازطریق شبکه‌ی سلولار هم وجود دارد. 

افزون‌بر‌این‌، خریداران محصول جدید اچ‌تی‌سی لازم است با پرداخت هزینه‌ای جداگانه کارت حافظه‌ی ۴۰۰ گیگابایتی را نیز تهیه کنند که بلاک‌چین بیت‌کوین را روی گوشی ذخیره می‌کند. این گفته اساسا به این معنی است که کاربران اکسدوس وان اس خواهند توانست به‌لطف بلاک‌چین بیت‌کوین،‌ صحت‌و‌سقم معاملات انجام‌گرفته را بررسی کنند. 

اکسدوس وان اس نخستین گوشی دنیا است که توانایی اجرای نود کامل بیت‌کوین را دارد

فراموش نکنید همواره از رمزارزها به‌عنوان دارایی‌های فرّار یاد می‌کنند؛ زیرا قیمت آن‌ها در زمانی کوتاه به‌مقدار درخورتوجهی دستخوش تغییر می‌شود. قیمت بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۷ به بیشترین حد ممکن رسید و هر بیت‌کوین با قیمتی نزدیک به ۲۰ هزار دلار مبادله می‌شد. بااین‌حال در سال بعد، قیمت این رمزارز تا ۳،۱۲۲ دلار کاهش یافت. گفتنی است ارزش بیت‌کوین در سال ۲۰۱۹ غالبا روندی صعودی داشته و آمار نشان می‌دهد قیمتش از سال گذشته تاکنون دوبرابر شده است. 

در اینجا، این سؤال پیش می‌آید: چرا اچ‌تی‌سی قصد دارد روی بلاک‌چین متمرکز شود؟ این شرکت تایوانی مدت‌ها است از روزهای اوجش فاصله گرفته و قصد دارد به هر قیمتی دوباره به کسب‌و‌کار موبایلی‌اش رونق ببخشد. ازاین‌رو، در حال تلاش برای عرضه‌ی گوشی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین است تا ازطریق آن‌ها بتواند در بازار پرتب‌و‌تاب گوشی‌های هوشمند باقی بماند که رقبای قدرتمندی در حال فعالیت در آن هستند.

سال‌ها است گوشی‌های اچ‌تی‌سی نوآوری گذشته را ندارند و همین موضوع باعث شده است از محصولاتش چندان استقبال نشود و کاربران این شرکت به‌سمت گوشی‌های بهتری متمایل شوند که امروزه اپل و سامسونگ و شرکت‌های مشابه تولید می‌کنند. از زمانی‌که گوگل در سال ۲۰۱۷ تیم اچ‌تی‌سی را تصاحب و از آن‌ها برای ساخت گوشی‌های پیکسل بهره گرفت، اچ‌تی‌سی چندان در حوزه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند فعال نبوده و محصولات متعددی به بازار عرضه نکرده است.

اکسدوس وان اچ تی سی / HTC Exodus 1S

اچ‌تی‌سی وقتی دید مثل گذشته در بازار گوشی‌های هوشمند حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد، تصمیم گرفت همچنان کسب‌و‌کار موبایلی‌اش را ادامه دهد؛ اما این‌بار تمرکز اصلی‌اش را روی حوزه‌ی واقعیت مجازی بگذارد. درضمن سال گذشته‌ی میلادی، این شرکت تایوانی از اخراج ۱،۵۰۰ نفر از کارکنانش برای صرفه‌جویی در منابع و بقا خبر داد. بااین‌همه، چن می‌گوید اچ‌تی‌سی معتقد است می‌تواند ازطریق گوشی‌های مبتنی‌بر فناوری بلاک‌چین رونق دوباره‌ای به کسب‌و‌کار موبایلی‌اش ببخشد. این گوشی‌ها به‌‌ویژه برای آن دسته از افرادی که دسترسی محدودی به سیستم‌های مالی دارند، می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

فیل چن حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد:

درابتدا، برخی افراد فناوری مربوط به رمزارزها را بازی تبلیغاتی در نظر می‌گرفتند؛ اما بهتر است بدانید این فناوری آینده‌ی نوآوری در گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. برای اینکه بتوانیم کسب‌و‌کار موبایلی‌مان را دوباره در مسیر رشد قرار دهیم، نیاز داریم گوشی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین بیشتری معرفی و روانه‌ی بازار کنیم. 

ناگفته نماند اچ‌تی‌سی، تنها شرکتی نیست که در حوزه‌ی ساخت گوشی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و استارتاپ سوئیسی به‌نام Sirin Labs نیز مدتی پیش محصولی مبتنی‌بر رمزارزها روانه‌ی بازار کرده است. افزون‌بر‌این‌، مدتی پیش نسخه‌ی ویژه‌ای از گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ در کره‌‌جنوبی عرضه شد که مبتنی‌بر بلاک‌چین بود. اچ‌تی‌سی اعلام کرده است گوشی اکسدوس وان اس ابتدا در اروپا، تایوان، عربستان سعودی و امارت متحده‌ی عربی عرضه خواهد شد و بعدها در مناطق دیگر نیز دردسترس قرار خواهد گرفت.

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از همین بخش استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات