درخواست اپل از برنامه‌سازان Apple TV Plus: از دولت چین انتقاد نکنید

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
مطالعه 4 دقیقه
در پی حذف اپلیکیشن مربوط به معترضان هنگ‌کنگ از اپ‌استور، این‌بار اپل از سازندگان برنامه‌های اپل تی‌وی پلاس خواسته از دولت چین انتقاد نکنند.
تبلیغات

گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل از برخی از سازندگان ویدئوهای سرویس اشتراک تلویزیونی خودش، اپل تی‌وی پلاس، خواسته است در برنامه‌هایشان تصویر منفی از چین نمایش ندهند. این گزارش هنگامی منتشر شد که اپل اپلیکیشنی را از اپ‌استور حذف کرد که معترضان هنگ‌کنگ استفاده می‌کردند. این خبر در حالی منتشر شده‌ است که بسیاری از مردم از تلاش شرکت‌های آمریکایی برای همراهی با دولت چین به‌منظور حفظ بازار بزرگ چین خشمگین و معترض هستند.

HKmap.live

جمعه‌ی گذشته، BuzzFeed News گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد اوایل سال گذشته، مورگان واندل، سرپرست بخش توسعه‌ی محتوای بین‌الملل اپل و ادی کیو، معاون رئیس بخش سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنتی اپل، به برخی از تولیدکنندگان برنامه‌های اینترنتی توصیه‌هایی درباره‌ی محتواهای مرتبط با چین کرددند. BuzzFeed گفته است پس از آنکه فروشگاه‌های iTunes Moveis و iBook تنها ۶ ماه پس از راه‌اندازی (در سال ۲۰۱۶) در این کشور تعطیل شدند، اپل برای حفظ ارتباط با دولت چین این تصمیم‌ها را گرفته‌ است تا اتفاق مشابهی برای اپل تی‌وی پلاس رخ ندهد. تاکنون، کوپرتینویی‌ها پاسخی به گزارش BuzzFeed نداده‌اند.

از دیدگاه تولیدکنندگان هالیوودی، قوانین اپل برای جلب حمایت دولت چین چندان عجیب نیست. درواقع، این قوانین در هالیوود پذیرفته‌شده هستند و اگر آن‌ها بخواهند در بازار چین جایی داشته باشند، باید این قوانین را رعایت کنند. نمونه‌ی چنین تصمیماتی درباره‌ی اپلیکیشن‌های دیگر هم وجود داشته‌ است. یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن گفته‌ است:

ما تماسی تلفنی از اپل دریافت کردیم که در آن به ما گفت ازدولت چین تماس تلفنی دریافت‌ کرده‌ است و پس از حدود پنج دقیقه، اپلیکیشن ما از اپ‌استور حذف شد.

یکی از مسئولان اجرایی بخش تکنولوژی آمریکا گفته‌ است نمی‌توان درباره‌ی چنین اتفاقات و تصمیماتی بحث و مذاکره کرد.

apple_china

اوایل این هفته، روزنامه‌ی People’s Daily، روزنامه‌ی متعلق به حزب کمونیست چین، از اپل انتقاد کرد. این روزنامه در انتقاد از اپل گفته بود این شرکت به آشوبگران هنگ‌کنگ کمک می‌کند و اجازه داده‌ است اپلیکیشن‌های مخرب به فعالیت خود ادامه دهند. یک روز پس از این انتقاد، اپل اپلیکیشن HKmap.live را از اپ‌استور حذف کرد. این اپلیکیشن اطلاعات به‌دست‌آمده از اخبار اینترنتی و فیسبوک و تلگرام را جمع می‌کرد تا بتواند موقعیت قرارگیری مأموران پلیس و معترضان و گاز اشک‌آور را در هنگ‌کنگ نشان دهد.

در پی حذف این اپلیکیشن، عده‌ی زیادی به این تصمیم اعتراض کردند و درنتیجه، تیم کوک، مدیر‌عامل اپل، در ایمیلی خطاب به کارکنانش، از این تصمیم حمایت کرد. او گفت اپل اطلاعاتی از کاربران هنگ‌کنگی و دفتر جرایم سایبری هنگ‌کنگ و دفتر جرایم فناورانه‌ی این کشور دریافت کرده که نشان می‌دهد اطلاعات موجود در این اپلیکیشن برای به‌دام‌انداختن مأموران پلیس یا قربانی‌کردن برخی افراد یا سرقت دارایی‌های آن‌ها در مناطقی استفاده می‌شد که مأمور پلیس حضور نداشت. توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن می‌گویند مدرکی ندارند که بتواند این ادعا را ثابت کند. برخی دیگر ازجمله جان گرابر، بلاگر معروف اپل، به صحبت‌های تیم کوک واکنش نشان داده و آن‌ها را نقد کرده‌ است. 

باید کرد که چین سومین بازار بزرگ محصولات اپل است و بیشتر محصولات اپل نیز در این کشور مونتاژ می‌شود. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برخی دیگر از شرکت‌های آمریکایی نیز در همکاری با دولت چین با مشکلات مشابهی مواجه شده‌اند. در هفته‌ی جاری، شرکت گیمینگ بلیزارد، پس از اینکه یکی از گیمرهای حرفه‌ای‌اش در مصاحبه‌ای از معترضان هنگ‌کنگی حمایت کرد، او را از بازی محروم و همه‌ی جوایز نقدی او را حذف کرد. در میان همه‌ی مخالفت‌ها با این تصمیم بلیزارد، اورگان سن‌رون وایدن در توییتر گفته‌ است: «هیچ‌یک از شرکت‌های آمریکایی نباید برای درآمد بیشتر، صدای آزادی را سانسور کند». بااین‌حال، بلیزارد گفته‌ است تصمیمش ربطی به چین ندارد.

pro gamer

علاوه‌براین، NBA (اتحادیه‌ی ملی بسکتبال آمریکا) هم مشکلاتی با چین دارد. اوایل ماه جاری، داریل موری، مدیر تیم بسکتبال هوستون، در توییتی از معترضان هنگ‌کنگی حمایت کرد. برخی از مسئولان چین این توییت را محکوم کردند و بنابر گزارش‌ها، برخی از حامیان مالی تیم مذکور ارتباطشان را با تیم یا حتی کل NBA قطع کردند. موری توییتش را حذف و به‌خاطرش عذرخواهی کرد و حالا NBA سعی می‌کند مسائل پیش‌آمده را حل‌و‌فصل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات