کشف ارتباط معنادار میان آلودگی هوا و ارتکاب جرایم خشونت‌‌آمیز

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پژوهشگران آمریکایی از وجود ارتباط معنادار میان شدت آلودگی هوای روزانه و آمار ارتکاب جرایم خشن خانوادگی سخن می‌گویند.
تبلیغات

پیش‌‌تر ثابت شده بود که تنفس هوای آلوده سلامت جسمانی فرد را تهدید می‌کند. اما نتایج پژوهشی تازه نشان می‌‌دهد که آلودگی هوا حتی ممکن است در افزایش پرخاشگری فرد نیز مؤثر باشد. این نتیجه‌‌ی مجموعه‌‌ای از مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایالتی کلورادوی آمریکا فعال در حوزه‌‌های علوم جوی، آمار و اقتصاد است. این گروه پژوهشی توانسته نشانه‌‌هایی از ارتباط قوی میان تماس افراد با هوای آلوده در کوتاه‌‌مدت و افزایش رفتارهای پرخاشگرانه در آن‌‌ها کشف کند؛ رفتارهایی که شامل تشدید حملات فیزیکی و انواع دیگر جرایم خشونت‌‌آمیز در سرتاسر ایالات متحده می‌‌شود.

نتایج تازه از آمار روزانه‌‌ی تحقیقات جرایم دفتر فدرال و نیز نقشه‌‌ی هشت‌‌ساله‌‌ی آلودگی هوای ایالات متحده‌‌ی آمریکا استخراج شده و قرار است گزارش آن در نسخه‌‌ی بعدی از ژورنال مدیریت و اقتصاد زیست‌‌محیطی به‌ چاپ برسد. نویسنده‌‌‌‌ی اصلی این مطالعه، جسی بورکارت، استادیار دپارتمان اقتصاد کشاورزی و منابع است که به‌‌همراهی تنی چند از همکارانش شامل جود بایهام از دپارتمان اقتصاد، آندر ویلسون از دپارتمان آمار و چندین متخصص آلودگی هوا از مهندسی عمران و علوم جوی، پژوهش اخیر را به‌‌انجام رساندند.

پژوهشگران یادشده اقدام به تجزیه‌‌وتحلیل میان‌‌رشته‌‌ای برای سه مجموعه‌‌ی داده‌‌ی بسیار دقیق کردند. این مجموعه‌‌داده‌‌ها شامل فعالیت‌‌های مجرمانه‌‌ی روزانه از سامانه‌‌ی گزارش‌‌دهی وقایع FBI، داده‌‌های آلودگی هوای شهری روزانه طی سال‌‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ از آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و نهایتا داده‌‌های آتش‌‌سوزی روزانه از تصاویر ماهواره‌‌ای سازمان ملی اقیانوسی و جوی کشور می‌‌شد.

دانشمندان علم آلودگی هوا معمولا برای سنجش شدت آلودگی از معیار غلظت اوزن با عیار PM2.5 (ذرات معلق قابل‌‌تنفس با ابعاد ۲/۵ میکرومتر یا کمتر) بهره می‌‌گیرند. پیش‌‌تر ثابت شده بود که این دسته از ذرات با بروز مشکلات سلامتی در افراد ارتباط دارند.

خشونت / Violation

تعریف جرایم خشونت‌‌آمیز

براساس دسته‌‌بندی جرایم FBI، حدود ۸۳ درصد از کل جرایم به‌‌اصطلاح خشونت‌‌آمیز آمریکا جزو دسته‌ی حملات فیزیکی قرار می‌‌گیرند. در این مطالعه، پژوهشگران محل وقوع جرایم را از لحاظ ارتکاب در داخل منازل یا در محیط خارج از آن بررسی کردند و دریافتند که ۵۶ درصد از کل جرایم خشونت‌‌آمیز و ۶۰ درصد از حملات فیزیکی در داخل محیط منازل روی داده‌‌اند که نشان از آمار بالای جرایم خانوادگی در سطح این کشور داشت.

۵۶ درصد از کل جرایم خشونت‌‌آمیز و ۶۰ درصد از حملات فیزیکی در داخل محیط منازل روی داده‌‌اند

نتایج پژوهش نشان داد که چنانچه غلظت ذرات معلق کلاس PM2.5 در یک روز به‌‌اندازه‌‌ی ۱۰ میکروگرم در مترمکعب افزایش یابد، میزان جرایم خشونت‌‌آمیز در آن روز نیز ۱/۴ درصد رشد پیدا می‌‌کند که بیش‌‌تر این جرایم شامل گروه حملات فیزیکی بوده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که افزایشی به‌‌اندازه‌‌ی ۰/۰۱ واحد در میلیون از غلظت اوزن می‌‌تواند با افزایش ۰/۹۷ درصدی جرایم خشونت‌‌آمیز یا افزایش ۱/۱۵ درصدی حملات فیزیکی مرتبط باشد. جالب اینکه، تغییرات در میزان آلودگی هوا تأثیر آماری قابل‌‌توجهی در افزایش آمار سایر انواع جرایم نداشته است. بایهام، از نویسندگان مقاله‌‌ی اخیر می‌‌گوید:

ما درمورد جرایمی سخن می‌‌گوییم که ممکن است حتی فیزیکی هم نباشند. واقعیت این است که وقتی شما در معرض آلودگی بیش‌‌تری قرار می‌‌گیرید، رفتار شما اندکی پرخاشگرانه‌‌تر می‌‌شود. بنابراین، مجادلات شما ممکن است شدت بیشتری به‌‌خود بگیرند.

البته پژوهشگران هیچ‌‌گونه ادعایی درمورد سازوکار ارتباط روان‌‌شناسی و مکانیکی میان تماس با آلودگی و رفتار پرخاشگرانه‌‌ی افراد مطرح نکرده‌‌اند. نتایج فعلی تنها می‌‌گوید که یک ارتباط قوی میان ارتکاب چنین جرایمی و سطح آلودگی هوا دیده می‌‌شود.

پژوهشگران به‌دقت توضیحات احتمالی دیگر نظیر تأثیر آب‌‌وهوا، موج گرما، رطوبت و دیگر عوامل محیطی و محلی را در نظر گرفته‌‌اند. همچنین این تیم یک مقاله‌‌ی جانبی دیگر در ژورنال اقتصاد و سیاست زیست‌‌محیطی منتشر کرده که نتایج مشابهی را براساس آمار جرایم ماهیانه ارائه کرده است. مقاله‌‌ی دیگری نیز در ژورنال اپیدمیولوژی ازسوی جسی برمن، پژوهشگر دانشگاه مینه‌‌سوتا (و از همکاران پژوهشگران دانشگاه کلورادو) براساس بانک داده‌‌ی آلودگی هوا EPA و تکنیک‌‌های آماری دیگر منتشر شده که آن هم نتایج مشابهی را به‌‌نمایش گذاشته است.

آلودگی هوا / air pollution

ارتباط آلودگی هوا و جرم

در ازای تنها ۱۰ درصد کاهش در میزان غلظت ذرات معلق کلاس PM2.5 می‌‌توان از ۱/۱ میلیون دلار هزینه‌‌ی سالیانه در بخش جرایم پیشگیری کرد

جف پیرس، یکی دیگر از نویسندگان مطالعه‌‌ی اخیر می‌‌گوید، برای انطباق داده‌‌های جرایم با داده‌‌های مربوط به آلودگی، از یکی از ابزارهای ابداعی شریل مگزمن، اپیدمیولوژیست دانشگاه کلورادو بهره گرفته شده است. پیش‌‌تر مگزمن به‌‌همراه تنی چند از همکارانش برای مطالعه‌‌ی ارتباط دود و ذرات معلق با نرخ بستری‌‌شدن بیماران بر اثر آسم از این ابزار استفاده کرده بودند. بورکارت می‌‌گوید:

چند سال پیش، فرت کالین (یکی از شهرهای شمالی کلورادو) یک دوره‌‌ی آتش‌‌سوزی فصلی نسبتا شدید را پشت سر گذاشت. دود به‌‌اندازه‌‌ای غلیظ بود که بعد از چند روز من کلافه شدم و از خود پرسیدم که آیا ناامیدی و پرخاشگری در داده‌‌های تجمیعی جرایم دیده می‌‌شود؟

اندکی بعد، پیرس متوجه شد که ابزار ابداعی مگزمن و همکارانش می‌‌تواند برای مطالعات تازه‌‌ی بورکارت مفید واقع شود. پیرس می‌‌گوید:

نتایج بسیار هیجان‌‌انگیز و البته هولناک هستند. وقتی با آلودگی هوا مواجه باشیم، برخی انواع جرایم، به‌‌ویژه جرایم خشونت‌‌آمیز خانوادگی به‌‌شکل قابل‌‌توجهی افزایش می‌‌یابند.

اقتصاددانان برآورد کردند که در ازای تنها ۱۰ درصد کاهش در میزان غلظت ذرات معلق کلاس PM2.5 می‌‌توان از ۱/۱ میلیون دلار هزینه‌‌ی سالیانه در بخش جرایم پیش‌‌گیری کرد. آن‌‌ها می‌‌گویند پیش‌‌تر، از این بخش از هزینه‌‌های مرتبط با بحث آلودگی هوا غفلت شده بود. بورکارت در انتها می‌‌گوید، او و همکارانش قصد دارند به تحقیق خود درمورد ارتباط آلودگی هوا و مشکلات شناختی ادامه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات