سامسونگ، های سنس، TCL و چند شرکت دیگر، اتحادیه‌ 8K تشکیل دادند

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
تلویزیون‌های 8K که چندین سال است در مورد آن‌ها اخباری شنیده‌ایم، این‌بار در نمایشگاه CES 2019 نقشی کلیدی ایفا کردند؛ اتفاقی که از جدیت شرکت‌ها برای ورود به این حوزه حکایت دارد.
تبلیغات

حال که 4K به‌خوبی به بازار تلویزیون‌ها تزریق شده و مشتریان زیادی در سراسر دنیا دارای چنین محصولاتی هستند، صنعت تلویزیون کم‌کم به اهداف بلندپروازانه‌تری می‌اندیشد و براساس آنچه در نمایشگاه CES 2019 دیدیم، برای ورود جدی به حوزه‌ی 8K آماده می‌شود.

وضوح 8K که معادل ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل (چهار بار بیشتر از 4K) است، تصاویر را با کیفیت خارق‌العاده‌ای به‌ نمایش می‌گذارد؛ گفتنی است که تعداد پیکسل‌های 4K نیز چهاربرابر بیشتر از 1080p است. تلویزیون‌های 8K می‌توانند تجربه‌ی تماشای محتوای ویدیویی را وارد فاز جدیدی کنند، اما مشکلی که وجود دارد، قطعاً به کمبود محتوا باز می‌گردد.

به‌منظور همه‌گیر‌شدن هرچه سریع‌تر تلویزیون‌های 8K، برخی از تولیدکنندگان این محصولات اخیراً دست به ابتکار جدیدی زده‌اند و یک انجمن جدید تشکیل داده‌اند.

Z9G

این انجمن که از آن به‌عنوان 8KA (اتحادیه‌ی 8K) یاد می‌شود، در واقع یک مجمع شامل شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون و نمایشگر است که قصد دارند با همکاری هم، استانداردهای 8K را در دنیا گسترش دهند و محصولات 8K را در بین مشتریان ترویج دهند. تشکیل 8KA در جریان برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در نمایشگاه CES 2019 تأیید شد. ظاهراً موسسان این اتحادیه شامل شرکت‌های های‌سنس، پاناسونیک، AU Optronics، سامسونگ و TCL هستند.

پژوهشگر ارشد شرکت‌های‌سنس در رابطه با این اتحادیه می‌گوید: «8KA به تسریع توسعه‌ی اکوسیستم 8K و افزایش محبوبیت محصولات 8K در بین مردم کمک شایانی خواهد کرد.»

8KA به گسترش سریع‌تر 8K کمک شایانی خواهد کرد

دو هدف یاد‌شده توسط پژوهشگر ارشد های‌سنس، ظاهراً اساسی‌ترین اهداف تعیین‌شده برای اتحادیه‌ی 8K هستند. در حال حاضر شمار درخورتوجهی از تلویزیون‌های 8K رونمایی نشده‌اند و چنین محصولاتی به‌ هنگام عرضه طی سال‌های آتی، شدیدا گران‌قیمت خواهند بود. طی این بازه‌ی زمانی، تولیدکنندگان پنل‌های این تلویزیون‌ها به‌مرور فناوری‌های جدیدی را تولید خواهند کرد.

بی‌شک آن‌دسته از مشتریانی که به‌تازگی وارد دنیای تلویزیون‌های 4K شده‌اند و از کیفیت بالای آن لذت برده‌اند، به‌سختی به تهیه‌ی تلویزیون‌های گران‌قیمت‌تر - حتی اگر وضوح بالاتری داشته باشند - راضی می‌شوند. مورد مهم‌تر اینکه در حال حاضر عملا هیچ‌گونه محتوای 8K در بازار وجود ندارد و مشتریان دلیلی برای تهیه‌ی چنین محصولاتی نمی‌بینند. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا همه‌گیر شدن 8K کاری سخت و در نگاه اول نیازمند مدت‌ زمان به‌نسبت طولانی باشد.

اتحادیه‌ی 8K به‌منظور عملی کردن اهدافش، قصد دارد شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پخش محتوا و دیگر شرکت‌های مرتبط را به ورود به حوزه‌ی 8K ترغیب کند. 8KA تاکنون از برنامه‌هایش برای راه‌اندازی یک استاندارد رسانه‌ای 8K سخنی به‌میان نیاورده است، اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک این اتفاق رخ دهد. این اتحادیه برای عملی‌کردن این کار، باید با تولیدکنندگان تلویزیون و محتوای بیشتری همکاری کند تا از این طریق بتوان استاندارد جدیدی برای محصولات و محتوای 8K تعریف کرد.

تلویزیون Q900FN سامسونگ / Samsung Q900FN TV

اتحادیه‌ی 8K در حال حاضر شامل پنج کمیته‌ی مختلف است که هر کدام روی جنبه‌ی مختلفی از 8K کار می‌کنند و در تلاش‌اند تا آن را روز‌به‌روز ترویج دهند. یکی از این کمیته‌ها، کمیته‌ی اعطای گواهی 8K است که با سازندگان پنل و تلویزیون‌ها به‌منظور تعریف استانداردهای جدید برای نمایشگرهای 8K و استراتژی‌های توسعه‌ی آن، همکاری می‌کند. این کمیته همچنین همکاری نزدیکی با تولیدکنندگان محتوا نظیر استودیوها دارد تا از این طریق آن‌ها را به تولید محتوای بیشتر 8K ترغیب کند.

کمیته‌ی دیگر، کمیته‌ی توزیع نام دارد و با ارائه‌دهندگان محتوا نظیر سرویس‌های استریمینگ به‌منظور همه‌گیر‌ کردن سریع‌تر محتوای 8K همکاری می‌کند. کمیته‌ی پروموشن در زمینه‌ی کارهای بازاریابی و تبلیغاتی برای شناساندن 8K در بین مردم فعالیت دارد و کمیته‌ی فناوری روی مواردی مثل کدک‌های 8K و پیاده‌سازی HDMI 2.1 کار می‌کند.

به‌طور کلی تأسیس اتحادیه‌ی 8K می‌تواند قدم روبه‌جلوی مهمی در زمینه‌ی 8K و تسریع همه‌گیر‌شدن آن باشد. با گذر زمان، بیشتر در مورد فعالیت‌های این اتحادیه خواهیم شنید.

نظر شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات