فیسبوک از حریم خصوصی نوجوانان با پرداخت ۲۰ دلار سوءاستفاده می‌کند

پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک با عرضه‌ی اپلیکیشنی به کاربران، ارائه‌ی خدماتی محدود و پرداخت هزینه‌ای حدود ۲۰ دلار، اجازه‌ی ورود به حریم خصوصی را از آن‌ها کسب می‌کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد در قرن ۲۱، شاهد عجیب‌ترین رفتارها از غول‌های فناوری و البته، کاربران افراطی آن‌ها هستیم. افسانه‌ای آلمانی وجود دارد که در آن، فردی به‌نام فاوست، با شیطان وارد معامله می‌شود. امروز نیز داستان‌های مشابهی (و البته واقعی) از گوشه و کنار دنیای فناوری می‌شنویم. در یکی از جدیدترین رخدادهای از این دست، فیسبوک نقش شیطان را پیدا کرده است با کاربران معامله می‌کند.

جاش کانستین نویسنده‌ی سرویس رسانه‌ای تک‌کرانچ فاش کرد که فیسبوک با پرداخت مبلغی به کاربران (که شامل کاربران نوجوان نیز می‌شود)، یک اپلیکیشن تغییر IP ارائه می‌دهد که از همه‌ی فعالیت‌های آن‌ها جاسوسی می‌کند.

اپلیکیشنی که فیسبوک ارائه می‌دهد، با نام Facebook Research شناخته می‌شود، اما در اسناد داخلی شرکت، Project Atlas نام دارد. این اپلیکیشن، دسترسی کامل به اطلاعات شبکه‌ی گوشی هوشمند را به شرکت می‌دهد. هر پکت اطلاعاتی که ارسال یا دریافت می‌شود، توسط اپلیکیشن فیسبوک ذخیره شده و برای مطالعه‌های آتی استفاده می‌شود؛ مطالعه‌هایی که اطلاعاتی قابل قبول از عادت‌های کاربران و همچنین، روند فعالیت رقبا به غول شبکه‌های اجتماعی می‌دهد.

کانستین در توییتی ادعا می‌کند که از کاربران اپلیکیشن فوق درخواست می‌شود تا عکسی از صفحه‌ی تاریخچه‌ی خرید آمازون خود ارائه کنند. او این بخش از خرید حریم خصوصی نوجوانان توسط فیسبوک را عجیب‌ترین بخش یافته‌های خود می‌داند.

facebook

هزینه‌ای که فیسبوک برای حریم خصوصی هر کاربر (۱۳ تا ۳۵ ساله) پرداخت می‌کند، ماهانه ۲۰ دلار است که با معرفی اپلیکیشن به دوستان، پرداخت‌هایی دیگری نیز به آن‌ها انجام می‌شود. شرکت تحت مالکیت زاکربرگ، برای افزایش ظرفیت اپلیکیشن خود و رساندن آن به دست کاربران مورد نظر، تبلیغات بسیار سنگینی برای آن در شبکه‌های اجتماعی مخصوص نوجوانان همچون اینستاگرام و اسنپ‌چت منتشر کرد. به‌علاوه، سرویس‌های متنوع تست آزمایشی اپلیکیشن همچون Applause، BetaBound و uTest نیز با آن‌ها همکاری کردند. این همکاری‌ها، به کم‌رنگ‌تر شدن ظاهری نقش فیسبوک در این پروژه نیز کمک کرد.

آیا ۲۰ دلار، قیمت مناسبی برای خصوصی‌ترین اطلاعات کاربران است؟

غول شبکه‌های اجتماعی برای ثبت اپلیکیشن خود در اپ استور اپل و دور زدن مراحل بررسی آن، اپلیکیشن فوق را با کد اعتباری تجاری خود ثبت کرد. این کد اعتباری، تنها برای استفاده‌های داخلی صادر می‌شود و به توسعه‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد تا نسخه‌های آتی نرم‌افزار خود را تست کنند. به‌علاوه، اعتبارسنجی مذکور برای عرضه‌ی اپلیکیشن‌های مخصوص کارمندان یک سازمان هم استفاده می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا اپل پس از انتشار این خبر و گزارش‌های پیرامون آن، کد اعتبارسنجی فیسبوک را لغو خواهد کرد یا خیر.

کانستین در توییتی دیگر می‌گوید که اپل، سال گذشته اپلیکیشن نظارتی فیسبوک با نام Onavo را حذف کرد اما فیسبوک امسال با استفاده از برنامه‌ی اعتبارسنجی (مخصوص اپلیکیشن‌های محدود به کارمندان) جدید، برای عرضه‌ی اپلیکیشن Research استفاده کرد. کارشناسان امنیت، در بررسی اپلیکیشن جدید فیسبوک، نقاط مشترک زیادی با سرویس سال گذشته یعنی Onavo پیدا کردند.

فیسبوک و نقض حریم خصوصی

فیسبوک در سال ۲۰۱۴، سرویس Onavo را خریداری کرد. این سرویس، ابتدا با ادعای کمک به کاربران در ردگیری مصرف داده‌ی همراه عرضه شد، اما پس از مدتی با ارائه‌ی اطلاعات دقیق از رقبا به فیسبوک، قدم مهمی در پیشرفت‌های رقابتی آن‌ها داشت. برخی اعتقاد دارند فیسبوک با استفاده از داده‌های این سرویس توانست رشد سریع واتساپ را پیش‌بینی کرده و درنهایت آن را با قیمت سرسام‌آور ۱۹ میلیارد دلار بخرد.

پس از انتشار اخبار فوق در تک‌کرانچ، فیسبوک اپلیکیشن iOS سرویس فوق را غیرفعال کرد. البته، برنامه در سیستم‌عامل اندروید به کار خود ادامه می‌دهد؛ چرا که سیستم‌عامل گوگل به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون مانع خاص، اپلیکیشن‌هایی را از منابعی به‌جز پلی استور نصب کنند.

رابطه‌ی فیسبوک با نوجوانان

اغلب کودکان و نوجوانان، از اهمیت داده‌های شخصی خود آگاه نیستند

اخبار و گزارش‌های فوق نشان می‌دهد که چرا نمی‌توان به فیسبوک در حوزه‌های مرتبط با نوجوانان اعتماد کرد. به‌بیان دیگر، می‌توان ادعا کرد که درصد بالایی از نوجوانان، به اهمیت داده‌های شخصی خود واقف نیستند. درواقع، آن‌ها عواقب عمده‌فروشی اطلاعات خود به یک غول دنیای فناوری را متوجه نیستند. به‌همین دلیل، چنین عدم اطلاعی از سوی بخش عظیمی از کاربران، اپلیکیشن Research فیسبوک را به مشکلی آزاردهنده در جهان تبدیل می‌کند.

چند روز پیش نیز خبری درباره‌ی فیسبوک منتشر شد که مرتبط با قوانین حریم خصوصی آن شرکت بود. طبق اخبار، کودکان و نوجوانان بدون اجازه و نظارت والدین می‌توانند هزینه‌های بالایی را برای سرویس‌های غول شبکه‌های اجتماعی پرداخت کنند.

ارتباط ما با گوشی‌های هوشمندمان، امروزه به صمیمی‌ترین ارتباط زندگی‌مان بدل شده است که حتی شاید با فرزند و همسر خود نیز نداشته باشیم. این گجت‌های جذاب، همیشه و همه‌جا همراه ما هستند، رازهای ما را نگه‌داری می‌کنند و حتی درباره‌ی اهداف و آرزوهای آتی نیز اطلاعات دارند. برای بسیاری از ما، گوشی هوشمند، وسیله‌ای برای زندگی اجتماعی بهتر محسوب می‌شود. با تمام این حقایق، برخی مردم قصد دارند تمام آن اطلاعات را به قیمت تنها ۲۰ دلار در ماه بفروشند.

نظر شما چیست؟ آیا حاضر هستید اطلاعات خود را به چنین قیمتی به یک شرکت فناوری بفروشید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات