پیشرفت دبی در ساخت نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی حرارتی

پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
دبی گزارشی از پیشرفت مراحل ساخت یک نیروگاه برج خورشیدی ۱۰۰مگاواتی در پارک انرژی ۱۳.۶میلیارد دلاری خود منتشر کرده که ظرفیت تأمین برق در تمام طول شب را داراست.
تبلیغات

اداره‌‌ی برق و آب دبی (DEWA) گزارشی از پیشرفت ساخت اولین برج‌‌های خورشیدی خود را به نمایش گذاشته ‌است. این پروژه‌‌ی ۱۰۰مگاواتی از انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) برای حرارت دادن نمک مذاب در بالای برج نوری ۲۶۰متری خود استفاده خواهد کرد. گرمای نمک می‌تواند حتی برای مدت ۱۵ساعت پس از غروب خورشید نیز برای تولید برق به‌‌کار گرفته شود.

این نیروگاه بخشی از فاز چهارم پروژه‌‌ای است که در آن قرار است چندین فاز از  نیروگاه‌‌های فتوولتائیک معمولی (PV) و دو تکنولوژی حرارتی خورشیدی مختلف ترکیب شوند. یک نیروگاه ۶۰۰مگاواتی از نوع متمرکزکننده‌‌های سهموی خطی پیش‌‌تر به این پروژه اضافه شده بود؛ در این تکنولوژی از آینه‌‌های سهموی برای متمرکز کردن تابش خورشیدی روی یک لوله‌‌ی جاذب حامل سیال استفاده می‌‌شود. ظرفیت نیروگاه فتوولتائیک نصب‌‌شده در این پروژه نیز ۲۵۰مگاوات است.

خورشیدی دبی / Dubai solar plant

طرح نیروگاه برج خورشیدی ۱۰۰مگاواتی دبی

هزینه‌‌ی تولید برق این نیروگاه ترکیبی حرارتی خورشیدی با مجموع ظرفیت ۷۰۰مگاوات معادل ۷.۳سنت در ازای هر کیلووات‌ساعت است که به‌‌نوبه‌‌ی خود پایین‌ترین هزینه‌‌ در جهان برای این کلاس از تکنولوژی محسوب می‌‌شود. بخش فتوولتائیک نیز با رسیدن به هزینه‌‌ی ۲.۴سنت در ازای هر کیلووات ساعت، به رکورد مشابهی در عرصه‌‌ی تکنولوژی خود دست یافته است.

فاز چهارم این پروژه‌‌ با نام «انرژی نور ۱» توسط کنسرسیومی از اداره‌‌ی برق و آب دبی، شرکت انرژی ACWA از عربستان سعودی و صندوق سرمایه‌گذاری جاده‌‌ی ابریشم چین احداث شده است.

مراحل پیشرفت ساخت برج خورشیدی شامل فونداسیون و ساخت برج نوری توسط سعید محمد التایر، مدیرعامل اداره‌‌ی برق و آب دبی و طی بازدید از این سایت در صحرا به‌‌صورت خلاصه ارائه شده ‌است. در مجموع ۱۲۸ برج در محل سایت احداث شده است. ظرفیت نهایی تولید انرژی خورشیدی در این پارک به ۵گیگاوات خواهد رسید که پیش‌‌بینی می‌‌شود تا سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری برسد.

دمای هوا در طول شب‌‌های تابستان دبی به‌‌میزان ۲۹درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد بالای صفر می‌‌رسد؛ این بدان معنی است که در این مدت همواره بار الکتریکی ناشی از استفاده از دستگاه‌‌های تهویه‌‌ی مطبوع روی شبکه سراسری وجود دارد. این قضیه باعث می‌شود که قابلیت ذخیره‌سازی ۱۵ساعته در نیروگاه حرارتی یادشده بسیار ارزشمند تلقی شود. این ارزش زمانی مشخص می‌‌شود که بدانیم در پروژه‌‌ی برج خورشیدی مشابهی که در مراکش و در سال ۲۰۱۶ به بهره‌‌برداری رسید، تنها ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی برای مدت ۳ساعت وجود داشت. فازهای دوم و سوم از این پروژه، تنها تولید برق در هفت‌ساعت از شبانه‌‌روز را مدیریت می‌کنند. در مناطقی با عرض جغرافیایی مشابه دبی، مدت‌زمان بهره‌‌برداری بیشتری از انرژی خورشیدی برای پوشش بار شبکه در طول شب‌‌های طولانی مورد نیاز است. حتی در طولانی‌ترین روز دبی در سال ۲۰۱۸ نیز بیش از ده ساعت زمان تاریکی وجود دارد.

خورشیدی دبی / Dubai solar plant

نمایی از طرح نیروگاه سهموی خطی خورشیدی

روش‌‌های ذخیره‌سازی انرژی تلاش می‌‌کنند خروجی توان نیروگاه را برای این مدت طولانی شب نیز حفظ ‌کنند. باتری‌های لیتیوم‌یونی در مقیاس ظرفیت‌‌های مگاواتی تنها می‌توانند حدود ۳۰دقیقه تا سه‌ساعت عملکرد مفید داشته باشند. باتری‌های جریانی (نوعی باتری الکتروشیمیایی) می‌توانند بیش از چهارساعت به تأمین انرژی ادامه دهند. استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی نیز با محدودیت‌‌هایی مواجه است؛ هرچند به‌‌تازگی یک پروژه‌‌ی ۲۵۰مگاواتی در مرز عمان و امارات‌ متحده‌‌ی ‌عربی در شرف تکمیل است که اولین پروژه از این نوع در خلیج‌ فارس محسوب می‌‌شود.

نقطه‌هدف بعدی برای این پارک خورشیدی با ارزش ۱۳.۶میلیارد دلار، تکمیل فاز سوم ۸۰۰مگاواتی از نوع فتوولتائیک است که تا سال ۲۰۲۰ کاملاً تکمیل خواهد شد. اولین بخش از این فاز با ظرفیت ۲۰۰مگاوات پیش‌‌تر راه‌‌اندازی شده و هم‌‌اکنون به شبکه متصل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات