برگزاری اولین دوره مسابقات هوایی جت پک‌‌ های شخصی

پنج‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
پس از آزمایش موفقیت‌‌آمیز تست مجاورت در جت‌‌پک‌‌های شخصی، شرکت Jetpack Aviation درخواست خود را برای برگزاری اولین دور مسابقات هوایی در سال ۲۰۱۹ تسلیم کرد.
تبلیغات

شرکت Jetpack Aviation یا به‌اختصار JPA، توانسته است پروازهای آزمایشی خود را با جت‌‌پک‌ با موفقیت پشت سر بگذارد که طی آن، دو خلبان این شرکت موفق شده‌اند برای مدتی در فاصله‌‌ای بسیار نزدیک به یکدیگر پرواز کنند. فاز بعدی این پروژه برگزاری اولین سری مسابقات جت‌‌پک در جهان است که در سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد و قرار است تمامی ورزشکاران در رشته‌‌ی جت‌‌بورد و جت‌‌سوئیت نیز در این رویداد شرکت کنند.

جت پک / jet pack

دیوید مایمن یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت Jetpack Aviation و  سرپرست خلبانان آزمایشی

این شرکت می‌گوید اولین مسابقه‌‌ی موتورسواری نیز درست پس از ساخت دومین موتورسیکلت در جهان برگزار شده که البته باور کردنش چندان سخت نیست؛ اما نکته کلیدی اینجا است که بازیکنان اصلی در این مسابقات هوایی باید بسیار قانونمندتر عمل کنند. تنها در صورت تصادف یکی از این جت‌‌پک‌‌های سری JB از شرکت JPA یا فلای‌‌بوردهای شرکت فرانکی زاپاتا نه‌‌تنها شاهد از‌دست‌رفتن یکی از چهره‌‌های شاخص صنعت هوانوردی شخصی جهان خواهیم بود؛ بلکه احتمالاً با ورود قانون‌‌گذاران به این عرصه ممکن است شاهد پایانی تلخ برای جنبه‌‌های تفریحی این ورزش نوپا باشیم.

بنابراین به‌‌عنوان اولویت اول، همه‌‌ی دست‌‌اندرکاران در این عرصه در تلاش هستند تا این مسابقات را به‌‌شیوه‌‌ای ایمن برگزار کنند (یا حداقل کاری کنند که این‌‌گونه به نظر برسد). دیوید مایمن، مدیرعامل شرکت JPA تا آنجا پیش‌ رفته‌ که خود شخصاً مجوزی را از اداره‌‌ی هوانوردی فدرال آمریکا به‌‌عنوان اولین مربی تأییدشده‌ی جت‌‌پک اخذ کرده است و بدین ترتیب شرکت او اجازه خواهد داشت یک سری دوره‌‌های آموزشی را برای عموم مردم برگزار کند. با راه‌‌اندازی این سیستم، صاحبان این جت‌‌پک‌‌ها خواهند توانست پیش از شروع به پرواز با این تجهیزات پر سروصدا، یک سری آموزش‌‌های قانونی را پشت سر بگذرانند.

جت پک / jet pack

شرکت JPA برای اولین‌بار درخواست خود را برای برگزاری اولین سری مسابقات قهرمانی جهان در رشته‌ی جت‌‌پک مطرح کرده ‌است

پس از این مقدمات، اجازه دهید اندکی به تجهیزات این توربین‌‌های جت بپردازیم؛ این توربین‌‌ها می‌‌توانند امکان پرواز تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را بر فراز زمین فراهم کنند و از لحاظ نظری به ارتفاعی حدود ۵.۵۰۰ متری زمین برسند؛ هرچند که هنوز کسی جرأت نکرده است این تجهیزات را در چنین ارتفاعی آزمایش کند.

اما باتوجه‌به اظهارات مایمن، زمان آن فرا رسیده است بشر توانایی‌‌های خود را با برگزاری چنین مسابقاتی به چالش بکشد و برای بررسی امکان چنین قابلیتی، شرکت او ۱۲ماه از زمان خود را صرف آزمایش نحوه‌‌ی عملکرد جت‌‌پک‌‌ها در مجاورت یکدیگر کرده است. این شرکت به‌‌تازگی ویدئویی را منتشر کرده که برخی از این آزمون‌ها را در آن نشان می‌دهد؛ نتایج این آزمایش‌‌ها حاکی از آن هستند زمانی‌که خلبانان در مجاورت یکدیگر پرواز می‌کنند، هیچ‌‌گونه تداخلی در عملکرد دستگاه‌‌ها به‌‌وجود نمی‌‌آید (البته با این فرض که شما در آسمان درست بالای سر فرد دیگری ننشینید و او را با گرمای خروجی اگزوز جت‌‌پک خود نسوزانید). شما می‌توانید ویدئوی مربوط‌به این آزمایش را در انتهای این نوشتار ببینید.

جت پک / jet pack

جت‌‌پک‌‌های سری JB این شرکت هم‌‌اکنون به‌خوبی آزمایش شده و ثابت کرده است که برای پرواز در فواصل نزدیک به یکدیگر ایمن هستند

بنابراین به نظر می‌رسد که به‌زودی می‌توانیم شاهد برگزاری اولین سری از مسابقات با جت‌‌پک‌‌های شخصی باشیم. مایمن می‌‌گوید که به‌‌خاطر مسائل امنیتی ممکن است این سری از مسابقات در ابتدا روی آب برگزار شوند و برنامه این است که طی چند سال آینده بتوان مسابقات روی خشکی را نیز آغاز کرد.

این شکل از مسابقات تاحدودی شبیه به سری مسابقات هوایی رِدبول خواهد بود که در آن بیشترین تاکید بر قدرت مانور و همچنین سرعت پرواز است؛ خلبانان باید بتوانند وسیله‌‌ی پرواز خود را در اطراف برج‌‌ها و نیز برخی موانع افقی عریض هدایت کنند؛ بدین ترتیب که شرکت‌‌کنندگان باید طی یک مسیر رفت‌وبرگشتی بتوانند از بالای این موانع، عبور کنند.

قطعاً مسابقات رقابتی نیز جزو اهداف این رویداد است؛ اما شرکت JPA فعلاً در تلاش است تا تأییدیه‌ی قانونی لازم را برای این نوع رقابت‌‌ها ازسوی مقامات ذی‌‌صلاح به‌‌دست آورد. مایمن می‌‌گوید که احتمالاً در فاز اول نیاز باشد که مسابقات به‌‌صورت تایم‌‌ لپس برگزار شوند تا ایمنی این طرح و تجهیزات هوانوردی مورداستفاده اثبات شود.

تیم‌ها برای شرکت در این مسابقات، حداقل نیاز به سه دستگاه جت‌‌پک (یا تجهیزات هوانوردی مشابه) خواهند داشت. آن‌ها باید با بودجه‌‌ی خود یا ازطریق حمایت اسپانسر برای خرید یا اجاره‌‌ی تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کنند. در صورت استفاده از محصولات شرکت JPA، خدماتی نظیر آموزش خلبانی و تعمیر‌‌و‌‌نگه‌داری نیز از سوی این شرکت به مشتریان ارائه خواهد شد.

جت پک / jet pack

دیوید مایمن به‌‌همراه همکارش بوریس جری در حال پرواز آزمایشی بر فراز دریاچه

مایمن در این مدت با سایر سازندگان تجهیزات جت شخصی نیز در تماس بوده و می‌گوید امیدوار است که این سری مسابقات تبدیل به نمایشگاهی برای عرضه‌‌ی محصولات آینده‌‌ی صنعت هوانوردی شخصی از سوی تمامی شرکت‌‌ها شود. اما برای کسانی که می‌‌خواهند در جایگاه تماشاچیان بنشینند، شاید بهترین پیشنهاد ممکن، استفاده از گوشی‌‌های عایق صوتی باشد؛ چراکه غرش سهمگین این توربین‌‌ها وقتی که دل آسمان را می‌‌شکافند، بی‌‌شباهت به صدای پرواز جت‌های جنگنده نخواهد بود.

مایمن می‌‌گوید که این تیم تجربه‌‌ی بازی‌‌هایی با توپ‌‌های شناور را نیز داشته است که البته چندان شباهتی به بازی کوییدیچ (بازی محبوب جادوگران در سری کتاب‌‌های هری پاتر) ندارد. او اضافه می‌‌کند پایداری پروازها در مجاورت یکدیگر به‌‌قدری بالاست که احتمالاً باید به فکر وضع قوانینی برای تماس و برخورد فیزیکی باشیم؛ زیرا بازیکنان با این تجهیزات عملاً می‌توانند در آسمان کنار هم بایستند و به یکدیگر ضربه بزنند.

در پایان از شما همراهان زومیت دعوت می‌کنیم که با تماشای این ویدئوی دیدنی، نگاهی به گوشه‌‌ای از روند پیشرفت این تجهیزات جدید هوانوردی شخصی بیندازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات