معرفی کتاب: زمینی نو اثر اکهارت تله

پنج‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
کتاب زمینی نو اثر اکهارت تله یکی از کتاب‌های عمیق معنوی در عصر ما است که با آموزه‌های ساده و عمیق خود به انسان‌های بیشماری در سراسر جهان در یافتن آرامش درونی کمک کرده است.
تبلیغات

اکهارت تله رهبر و مربی معنوی است که معتقد است تحول آگاهی از مراحل تکامل انسانی به‌شمار می‌رود. او می‌گوید تحول آگاهی نه‌تنها برای خوشبختی هر فرد بلکه برای پایان دادن به خشونت‌های روی کره‌ی زمین لازم و ضروری است. نویسنده‌ی این کتاب در وب‌سایت شخصی‌اش مطلبی درباره‌ی کتاب زمینی نو قرار داده که در آن گفته است:

۱۰ سال پیش کتاب زمینی نو منتشر شد. از آن زمان این کتاب به ۴۴ زبان زنده‌ی دنیا توسط انسان‌های بیشماری خوانده شده است. در وبینار عمیقی که با اپرا وینفری داشتم، محتوای اصلی کتاب را باز کردیم که این وبینار بیش از ۳۵ میلیون بار دیده شد. سوالی که طبیعتا پیش می‌آید این است که ۱۰ سال بعد ما کجا هستیم؟ آیا زمین جدیدی در راه است؟ زمینی جدیدی که در آن ایگو کارآمدی خود را از دست می‌دهد؟ 
a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

اگرچه کتاب قدرت حال از اکهارت تله از معروف‌ترین نوشته‌های او بود، اما کتاب فعلی حدود ۲ برابر بیشتر از کتاب‌های دیگرش به فروش رسید. مطالب این کتاب منبع آموزش در کارگاه‌هایی قرار گرفت که به تعداد ۱۰ وبینار در همکاری با کلوب اپرا وینفری راه‌اندازی شد. این کتاب به برخی از مشکلات اصلی و مرکزی که بشر با آن روبه‌رو است، می‌پردازد و به افرادی مثل من و شما فرصت و مکانی برای تغییر می‌دهد.

حرف اصلی کتاب زمینی نو - A new Earth

در این کتاب اکهارت تله درباره‌ی مفهومی به‌نام «ایگو» صحبت می‌کند. ایگو (به انگلیسی: ego) به‌معنای ضمیر و نفس و خود موهومی است. اکهارت تله می‌گوید زمانی‌که ما خودآگاهی به‌دست می‌آوریم و بر ضمیر خویش مسلط می‌شویم، مفهوم زندگی در اینجا و اکنون را بیش از هر زمان دیگر درک می‌کنیم و این مسئله نه فقط ضرورتی برای شادمانی فردی و رضایت درونی شخص بلکه کلید پایان دادن به رنج‌ها و درگیری‌ها در جهان است. او در کتاب معروف خود به نام قدرت عادت که از پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های راهنمای معنوی است، الهام‌بخش میلیون‌ها انسان برای کشف آزادی و حس رضایت از زندگی می‌شود. سپس در کتاب زمینی نو این ایده‌های قدرتمند را بسط و شرح می‌دهد تا نشان دهد چطور آگاهی از ضمیر درون باعث اتمام رنج‌ها می‌شود.

تله توضیح می‌دهد که چطور چسبیدن به ایگو می‌تواند نقص در عملکرد فرد ایجاد کند که منجر به خشم و حسادت و نارضایتی از خود می‌شود. سپس به خوانندگانش نشان می‌دهد چطور نسبت به موقعیت فعلی خود بیدار و آگاه شوند و با طی کردن مسیر مشخصی به حضور تمام و کمال در زندگی برسند. 

a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

کتاب قدرت عادت به‌نوعی یک کتاب پرسش و پاسخ بود. اما در کتاب زمینی نو اکهارت تله سعی دارد فلسفه زندگی را با روایتی سنتی طوری بیان کند که برای همه مردم قابل درک و در دسترس باشد. زمینی نو یک چراغ روشن و یک اظهار بسیار عمیق معنوی برای بهتر زندگی کردن است. هدف نهایی از زندگی بهتر برای هر شخص، ایجاد دنیایی بهتر و یک زمین جدید است.

سه درس اساسی اکهارت تله

با خواندن دقیق متن کتاب به ۳ درس اصلی پی می‌بریم که به خواننده کمک می‌کند با آگاه‌تر شدن از ذهن خود زمین را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کند. این ۳ درس عبارت‌اند از:

  • تعصب نسبت به اعتقادات خود باعث نجات جهان نمی‌شود. بسیاری از عقاید هستند که درد و رنج و آزار را به‌عنوان بخش همیشگی در زندگی می‌پذیرند و مایلند تنها شکل آن تغییر کند. این باعث می‌شود نه‌تنها نتوانند راه حلی برای مشکلات پیدا کنند، بلکه خودشان مسئله و مشکل باشند.
  • زیاد فکر کردن و در گذشته سیر کردن بسیار زیان‌بار است. تنها انسان‌ها هستند که حس می‌کنند ناچار هستند احساسات بد، بیزاری، آسیب و رنج را در خود جمع کنند و سپس آن‌را به سراسر جهان اشاعه دهند. تلاش کنید گذشته را با خود حمل نکنید. آن را رها کنید و در لحظه‌ی حال حضور داشته باشید.
  • تنها زمانی می‌توانیم خرسندی و لذت را در زندگی تجربه کنیم که همه چیز را همان‌طور که هست بپذیریم. این پیشنهاد تله به‌عنوان یک راه‌حل برای خوب زندگی کردن است: تمام لحظات زندگی را آن‌گونه که هستند بپذیر. هر لحظه همان کاری را بکن که باید انجام بدهی. ولی آن‌را در صلح کامل انجام بده، بدون اینکه قضاوت کنی. ذهنت را باز بگذار.
a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

آموزه‌هایی از اکهارت تله در کتاب زمینی نو

قسمت‌هایی از صحبت‌های اکهارت تله در این کتاب را با هم می‌خوانیم:

  • اصلی‌ترین دلیل نارضایتی و احساس بدبختی موقعیت بیرونی نیست، بلکه موضع و افکار شما نسبت به آن موقعیت است.
  • اگرچه بدن انسان بسیار باهوش است، اما نمی‌تواند تفاوت بین موقعیت واقعی و فکر را تشخیص دهد.
  • شکایت و ناله کردن یکی از استراتژی‌های مورد علاقه‌ی ایگو به‌منظور تقویت خودش است.
  • زندگی متضادی ندارد. متضاد مرگ، تولد است. زندگی بی‌نهایت و ابدی است.
  • نه کاری که انجام می‌دهید، بلکه چگونگی انجام آن کار است که مشخص می‌کند چطور سرنوشت خود را رقم خواهید زد.
  • کیف و خوشی محصول چیزی بیرون از انسان است، در حالی‌که رضایت و خرسندی حاصل چیزی در درون ما است.
  • قدرت‌نمایی دربرابر دیگران ضعفی است که پشت نقاب قدرت پنهان می‌کنید.
  • گاهی اوقات اجازه دادن برای رها شدن عملی است که از دفاع کردن و سماجت‌ورزیدن موثرتر و قوی‌تر است.
  • معنا و هدف زندگی به موفقیت، به‌دست آوردن، حمایت و حس خوشنودی وابسته است.
  • دو علت برای خوشبخت نبودن وجود دارد. یک علت آن به‌دست نیاوردن چیزی است که می‌خواهی. دلیل دیگرش به‌دست آوردن چیزی است که می‌خواهی.
a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

بخش‌های کتاب

کتاب حاضر اگرچه دارای روند متصل است، به ۱۰ بخش تقسیم شده که در هر بخش موضوع خاصی مد نظر بوده و خود دارای چند زیر فصل است. این بخش‌ها به‌شکل زیر در کتاب آمده است:

  • بخش اول: شکوفایی ادراک انسانی. در این بخش درباره‌ی هدف این کتاب، ناکارآمدی‌ها، حضور یک آگاهی تازه و مقدمه‌ای درباره‌ی معنویت و ظهور زمینی نو صحبت شده است.
  • بخش دوم: وضعیت فعلی انسانیت. این بخش در مورد خود غیر واقعی، صدای درون، ساختار ایگو و کارکرد آن، حلقه‌ی گمشده و احساسات درونی است.
  • بخش سوم: هسته‌ی اصلی ایگو (خود موهومی یا من ذهنی). قسمت سوم کتاب زمینی نو به ایگو و پیچیدگی‌های آن می‌پردازد و در ۱۲ قسمت به موضوعاتی مانند ناله کردن و غر زدن، شکایت و واکنش به مسائل، توهم و دفاع از آن، فرق ایگو با خود واقعی ما، تفکر ذهنی، ساختار ذهن و ابعاد مختلف ایگو اشاره می‌کند.
  • بخش چهارم: وجوه مختلف ایگو و بازی کردن نقش‌ها. در بخش چهارم اکهارت تله درباره‌ی خوشبختی واقعی و خوشبختی نمایشی و درنهایت رهایی از نقش بازی کردن و خود بودن حرف زده است.
  • بخش پنجم: جسم دردمند. بخش جسم دردمند به صحبت درباره‌ی تولد احساسات و ارتباط آن با ایگو و جنبه‌های مختلف دردهای جسمی و چگونگی تاثیر افکار گذشته و ذهنی بر درد جسم اختصاص دارد. 
  • بخش ششم: رها شدن. در این بخش درباره‌ی چگونگی رهایی از دردمندی جسم سخن به میان آمده است. دلیل بسیاری از این دردها از دوران کودکی با انسان همراه می‌شود و تا بزرگسالی باقی می‌ماند. ذهن آگاهی می‌تواند به رها شدن از این دردها کمک کند.
  • بخش هفتم: یافتن واقعیت کیستی خود. این بخش در مورد شناخت خود، بیشتر دانستن درباره‌ی خود واقعی‌مان، ایگو و لحظه‌ی حال، آرزوها، لذت حضور و خوبی‌ّ و بدی‌های درونی است.
  • بخش هشتم: کشف فضای درونی. شناخت فضای درون، شنیدن ندای درون، عمل درست، عادت‌ها و از دست دادن منِ ذهنی به‌خاطر به‌دست آوردن منِ واقعی در این بخش بررسی شده است.
  • بخش نهم: هدف درونی. در این بخش مطالبی در مورد بیداری درونی و یک دیالوگ با هدف‌های درونی بیان شده است.
  • بخش دهم: زمینی نو. در بخش آخر این کتاب موضوعاتی چون تاریخچه‌ای از زندگی‌تان، ذهن آگاهی، عمل همراه‌با آگاهی، پذیرش، لذت و خرسندی و اشتیاق مورد بررسی و صحبت قرار گرفته است.

ترجمه‌های کتاب a new earth

این کتاب به زبان انگلیسی برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ در ۳۱۶ صفحه چاپ شد و در حال حاضر نسخه ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ از آن روی سایت آمازون با عنوان کامل A New Earth: Awakening to Your Life's Purpose در دسترس است. همچنین انتشارات جنگل در ایران نسخه‌ی انگلیسی آن را در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسانده است. بنابراین نسخه‌ی اصلی را به‌راحتی می‌توانید از انتشارات جنگل تهیه کنید.

ویرایش دیگری که از کتاب اصلی در سال‌ ۲۰۰۸ به چاپ رسیده کامل‌تر و ترجمه‌های جدیدتر از روی این نسخه انجام شده است.

a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

کتاب حاضر در سال‌های مختلف، با عناوین متفاوت توسط مترجمان و ناشران متفاوت زیادی ترجمه و منتشر شده است. اینجا به برخی از ترجمه‌های این کتاب با عنوان آن‌ها و به ترتیب سال نشر اشاره می‌کنم:

  • نخستین‌ بار تحت عنوان «زمینی نو: بیدار شدن نسبت به هدف زندگی‌تان» توسط نشر علم در سال ۱۳۸۷ به چاپ رسید. مترجم این نسخه رویا منجم است.
  • زمین نو: آگاهی از هدف خود در زندگی، ترجمه مهدی قراچه‌داغی، ارمغان جزایری، نشر پیکان، ۱۳۸۷
  • زمین تازه: چشم‌ بگشاییم و هدف از زندگی خود را ببینیم، ترجمه زهره فتوحی‬‏‫ ؛ ویراستار زهرا مردانی. نشر دانش‌بهمن‬‬‏‫، ‏‫۱۳۸۷
  • جهانی نو: آگاهی معنوی از آهنگ زندگی، مترجم هنگامه آذرمی. نشر کلک آزادگان، ‏‫۱۳۸۸
  • زمینی نو، برگردان میترا معتضد، نشر البرز، سال ۱۳۸۸. این نسخه در سال ۱۳۹۱ به چاپ سوم رسیده است.
  • سرزمین جدید: برانگیزنده‌ی ‌‌ اهداف زندگی‌تان، ترجمه‌ی ندا شاد‌ نظر، مشاور مینا بنی‌محمدی، نشر قطره، ۱۳۸۹
  • زمین تازه: آگاهی به هدف زندگی، برگردان هایده وکیلی، نشر آهنگ دیگر، ۱۳۹۰
  • یک زمین نو، مترجم زهرا امیریوسفی، ویراستار کیوان فلاح‌مشفقی، نشر گستر، ۱۳۹۰
  • سرزمین تازه : هدایتگر اهدافتان در زندگی، ترجمه‌ی چیستا یثربی، نشر پوینده، ۱۳۹۳
  • زمینی نو، ترجمه مسیحا برزگر، نشر خانه معنا، ۱۳۹۵
  • یک جهان نوین: بیدار شوید! به عزم هستی خویشتن، مترجم مسعود طباطبایی، نشر پیام امروز، ۱۳۹۵
  • یک زمین جدید: چگونه هدف زندگی‌تان را شناسایی کنید، مترجم آزیتا وجدان‌پرست، نشر ذهن زیبا، ۱۳۹۶

به‌نظر می‌رسد در میان ترجمه‌های این کتاب، ترجمه‌ی نشر البرز کیفیت بالاتری دارد. همچنین انتشارات کلک آزادگان کتاب‌های دیگری را نیز از اکهارت تله با ترجمه‌ی فرناز فرود به بازار عرضه کرده است که از ترجمه‌های بسیار خوب محسوب می‌شوند. از سوی دیگر ترجمه‌ی مسیحا برزگر باوجود عدم امانت‌داری کافی در ترجمه و اضافات مترجم طرفداران خاص خود را دارد. ترجمه‌ی اول کتاب و همچنین ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی را نیز می‌توان جزو ترجمه‌های خوب از این کتاب دانست.

درباره نویسنده اکهارت تله

اکهارت تله (به انگلیسی: eckhart tolle) مربی معنوی و نویسنده‌ی معروف آلمانی تبار در دانشگاه‌های کمبریج و لندن درس خوانده است. در سن ۲۹ سالگی دگرگونی و تحول عمیق درونی مسیر زندگی او را تغییر داد. چند سال بعدی عمرش صرف درک و دریافت و تعمق در این تحول شد و این باعث آغاز یک سفر درونی برای او شد. پس از آن او در لندن به‌عنوان یک مربی و مشاور معنوی با گروه‌های کوچکی شروع به کار کرد. اکهارت تله از سال ۱۹۹۵ تاکنون در کانادا زندگی می‌کند.

a new earth/زمینی نو/اکهارت تله

او نویسنده‌ی کتاب قدرت حال یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است که به ۳۳ زبان دنیا ترجمه شده است. این کتاب به همراه کتاب زمینی نو به‌عنوان دو تا از بهترین آثار این نویسنده و جزو کتاب‌های معنوی بسیار تأثیرگذار در زمان کنونی است.

بررسی کتاب زمینی نو از نگاه دیگران

این کتاب از کتاب‌های منتخب در کلوب اپرا وینفری است. اپرا وینفری در برنامه‌ی تلویزیونی خود با اکهارت تله درباره‌ی این کتاب و مطالب آن گفتگوی اختصاصی داشته است. اکهارت تله و اپرا وینفری بر پایه‌ی این کتاب در سال ۲۰۰۸ یک کارگاه ۱۰ هفته‌ای راه انداختند. اپرا درباره‌ی این کتاب اینطور می‌گوید:

این یک کتاب آگاهی دهنده برای کل کائنات است. زمینی نو به ما کمک می‌کند رنج و آزار خودمان را از گذشته و نگرانی از آنچه آینده باید باشد، متوقف کنیم و خود را در حال و اکنون قرار دهیم.

تاثیر کلوب اپرا و صحبت‌های اپرا وینفری درباره‌ی این کتاب بر محبوبیت و شهرت این کتاب را نمی‌توان نادیده گرفت.

طبق نظرات خوانندگان، کتاب زمینی نو توانسته است زندگی افراد زیادی را تغییر دهد. راهنمای خوبی برای شکستن دیوارهای مقاومت درونی است. راه یافتن به عمق وجود و آگاه شدن از ایگو یا من ذهنی را به ارمغان می‌آورد و برای هرکس که می‌خواهد با خود صادق‌تر از همیشه باشد، راهنما و کمک کننده است. همچنین چشم انسان را به درون خود باز می‌کند و موجب بیداری و آگاهی می‌شود.

به عقیده‌ی تعدادی از خوانندگان، این کتاب ارزش چندبار خواندن و دقیق خواندن را دارد. اگرچه برخی از آن‌ها کتاب قدرت حال را نسبت به آن برتر می‌دانند، اما در مقابل عده‌ی دیگری معتقدند اکهارت تله این کتاب را در ادامه‌ی قدرت حال نوشته و نظرات خود را در آن بسط داده است. از این روی بهتر است پیش از مطالعه‌ی این کتاب اول کتاب قدرت عادت خوانده شود. همچنین خواندن این کتاب به افرادی که دچار وسواس فکری هستند، توصیه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات