تویوتا با رانندگی ناصر العطیه، قهرمان رالی داکار ۲۰۱۹ شد

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
ناصر العطیه، راننده‌ی قطری تیم گازو ریسینگ آفریقای جنوبی قهرمان مسابقات رالی داکار ۲۰۱۹ شد. نانی روما و سباستین لوب در جایگاه دوم و سوم ایستادند.
تبلیغات

رالی داکار ۲۰۱۹ با قهرمانی ناصر العطیه، راننده‌ی قطری تیم گازو ریسینگ آفریقای جنوبی با خودروی تویوتا هایلوکس به پایان رسید. العطیه با این پیروزی به سومین عنوان قهرمانی خود در رالی داکار رسید؛ درحالی‌که تیم تویوتا برای اولین به این عنوان دست می‌یابد. پس از العطیه، نزدیک‌ترین رقیب او نانی روما از تیم X-raid مینی با ۴۶ دقیقه اختلاف به مقام دوم رسید و سباستین لوب از تیم پژو هم در جایگاه سوم ایستاد. راننده قطری در موفقیت‌های قبلی با تیم‌ فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۱ و تیم X-raid در سال ۲۰۱۵ به مقام قهرمانی رالی داکار دست یافت.  

Dakar Rally / رالی داکار 2019

فعالیت‌های تویوتا در رالی داکار تحت پوشش تیم گازو ریسینگ انجام می‌شود، ولی نسبت به سایر خودروسازان دنیا که با نام خود در مسابقات موتوراسپرت شرکت می‌کنند، بروز کمتری دارد. از جمله سایر فعالیت‌های تویوتا با تیم گازو ریسینگ می‌توان به شرکت در مسابقات استقامت جهان و قهرمانی رالی جهان اشاره کرد، که البته هیچ‌گاه به‌عنوان حضور رسمی تویوتا مطرح نمی‌شود. 

Dakar Rally / رالی داکار 2019

بااین‌حال ناصر العطیه امیدوار است که تیم گازو ریسینگ آفریقای جنوبی با پیروزی امسال در رالی داکار، بتواند حمایت بیشتری از شرکت مادر خود دریافت کند. العطیه گفت:

این رویای من بود که برای سومین بار در رالی داکار برنده شوم. ما برای اولین‌بار در تاریخ با تیم تویوتا نیز به مقام قهرمانی رسیدیم. من مطمئن هستم که تویوتا نیز به این قهرمانی افتخار می‌کند. با کسب این قهرمانی برای تویوتا، مطمئن هستم که ما طی سه چهار سال آینده قوی‌تر نیز خواهیم شد. تیم ما در تأمین بودجه کمی مشکل دارد، زیرا ما تیم خودروسازی واقعی نیستیم. تیم ما کاملاً خصوصی است که حمایت کمی از گازو ریسینگ تویوتا دریافت می‌کند اما مطمئن هستم که در آینده تویوتا با تیم رسمی وارد رالی داکار خواهد شد. 
Dakar Rally / رالی داکار 2019

طی یک‌سال گذشته، تویوتا در رقابت‌های مختلف موتوراسپرت، به عناوین قهرمانی مهمی دست یافته است. پس از اولین پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز و کسب جایزه‌ی تیمی WRC، قهرمانی در رالی داکار می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ تویوتا به حساب آید. 

العطیه بعد از مرحله سوم رالی هرگز پیشتازی را از دست نداد و با وجود حضور رقبایی مانند استفان پیترهانسل و کارلوس ساینز از تیم مینی و سباستین لوب از پژو، تا پایان مسابقه در جایگاه نخست باقی ماند. 

Dakar Rally / رالی داکار 2019

گلین هال، مدیر تیم گازو ریسینگ آفریقای جنوبی در این زمینه گفت:

پس از خروج پژو به‌عنوان تیم اصلی این شرکت، رالی داکار برای ما به رویدادی تبدیل شد که باید برنده می‌شدیم. کار تیم ما برای قهرمانی در داکار بسیار عالی بود. مسابقه‌ی خوبی برگزار شد و تویوتا در همان مراحل اولیه پیروزی خود را قطعی کرد؛ بنابراین چنین عملکردی بسیار عالی است، هرچند که این پیروزی نیز به آسانی به دست نیامد. ما اعتماد کاملی به ناصر العطیه داریم و او کاملاً بدون اشتباه ظاهر شد؛ وقتی که خودروی تیم (تویوتا هایلوکس) و راننده هر دو در سطح بسیار بالایی باشند، وضعیت واقعاً مطلوب خواهد بود. ما کار بسیار بزرگی انجام دادیم و از سال ۲۰۱۷ با آخرین خودرو یعنی تویوتا هایلوکس شروع کردیم تا امسال که توانستیم پژو را شکست دهیم.

گلین هال در ادامه به مشکلات و چالش‌های این تیم برای قهرمانی در رالی داکار اشاره کرد و گفت:

البته مشکلاتی هم در این مسیر وجود داشت؛ به‌عنوان مثال خودروی ما سال‌های گذشته دیر آماده شد و اگرچه در مسابقه بسیار خوب عمل کرد، اما مشکلاتی بین تعادل تایر و شاسی وجود داشت. امسال ما به‌طور خاص روی سیستم تعلیق تمرکز کردیم و آزمایش تایر را در آفریقای جنوبی انجام دادیم و تعلیق را با BFGoodrich به خوبی توسعه‌ دادیم. همچنین زمانی‌که ما محدودکننده‌ی هوا را حدود یک میلی‌متر کاهش دادیم، تلاش خود را برای بازگرداندن قدرت پیشرانه متمرکز کردیم. 
Dakar Rally / رالی داکار 2019

العطیه همچنین به نقش لاستیک‌های BFGoodrich در موفقیتش اشاره کرد و گفت:

سال گذشته که پس از کارلوس ساینز (راننده سابق پژو) در جایگاه دوم ایستادم، اگر از تایر BFGoodrich استفاده می‌کردم می‌توانستم حتی اول نیز شوم. اما امسال که تعلیق و تایر در وضعیت خوبی قرار داشت، آن‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات