از ابتدای سال تاکنون فقط دو میلیون گوشی وارد بازار شده است

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
در حالی که نیاز بازار در طول نیمه‌ی اول سال حدود ۱۰ میلیون گوشی بوده، فقط ۲ میلیون دستگاه به بازار موبایل کشور وارد شده است.
تبلیغات

طبق آمار ارائه‌شده از سامانه طرح ثبت تلفن همراه، از ابتدای سال ۹۷ تاکنون باید حدود ۱۰ میلیون دستگاه گوشی برای تنظیم بازار موبایل، وارد کشور می‌شد؛ اما آمار واردات حدود ۲ میلیون گوشی است.

کانال اطلاع‌رسانی طرح ثبت تلفن همراه (همتا)، با انتشار آمار واردات گوشی موبایل به کشور و رکود بی‌سابقه در این بازار، از مسئولان خواست تا با اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تدابیر مناسب، زمینه ورود هرچه سریع‌تر کالا به بازارهای تلفن همراه را فراهم کنند.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، نیاز تلفن همراه در کشور، بیش از ۲۰ میلیون دستگاه در سال برآورد شده که ارزشی معادل ۳ میلیارد دلار در سال خواهد داشت. بنابراین از ابتدای سال ۹۷ تاکنون جهت تنظیم بازار باید حدود ۱۰ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد بازار می‌شد. اما تعداد گوشی واردشده از مبادی قانونی به کشور از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه بوده است. همچنین از ابتدای سال جاری مجموعا ۲ میلیون دستگاه تلفن همراه (که بخشی از آن مربوط به واردات قبل از سال ۹۷ است) به فروش رفته است.

با توجه به آمار ارائه‌شده، اختلاف شدیدی بین عرضه و تقاضای بازار تلفن همراه وجود دارد و بازار رکود سنگینی را به‌دلیل کاهش بی‌سابقه موجودی تجربه می‌کند.

البته بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که با تزریق ۷۰۰ هزار دستگاه گوشی که پس از انتشار لیست واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، توقیف شده بود،‌ بازار به تعادل برسد؛ اما بر اساس آمار، ماهانه تقریبا ۲ میلیون تومان نیاز بازار کشور است. اگر با قیمت‌های قبل محاسبه شود که این رقم کفاف فقط ۱۰ روز نیاز کشور را می‌دهد. اگر هم با افزایش قیمت‌ها محاسبه شود که عرضه‌ی این تعداد گوشی هم دردی از بازار موبایل را درمان نمی‌کند؛ چراکه اولا مشخص نیست این گوشی‌ها با چه قیمتی و از چه طریقی وارد بازار می‌شوند و دوما قرار است این گوشی‌ها به دست چه کسانی برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات