کانن EOS R معرفی شد؛ سنسور فول‌فریم ۳۰ مگاپیکسلی، حذف آینه و مانت جدید RF

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
مطالعه 5 دقیقه
پس از انتشار شایعات و اخبار متعدد، بالاخره دقایقی پیش کانن اولین دوربین فول‌فریم و بدون آینه خود را با سیستم جدید RF معرفی کرد.
تبلیغات

با استقبال کاربران از دوربین‌های بدون آینه و فروش قابل توجه محصولات سونی، بزرگان دنیای دوربین‌های عکاسی نیز به فکر ورود به این حوزه افتادند. تنها دو هفته پس از ورود جدی نیکون به دنیای دوربین‌های بدون آینه و معرفی محصولات فول‌فریم جدید نیکون Z7 و نیکون Z6، حال دقایقی پیش کانن با معرفی دوربین EOS R، به جمع برند‌های مطرح حاضر در این بخش از بازار پیوست. مدیران کانن دوربین خود را اولین محصول سیستم کاملا جدید RF معرفی کردند و البته وعده‌ی عرضه‌ی محصولات متنوعی با این سیستم و در آینده‌ی نزدیک را دادند.

کانن EOS R به سنسور ۳۰.۳ مگاپیکسلی فول‌فریم مجهز شده است که اکنون و برای اولین بار در خانواده‌ی محصولات کانن، آینه‌ای در مقابل خود نمی‌بیند. به گفته‌ی مدیران کانن، فاصله‌ی کمتر سنسور تا لبه‌ی مانت، منجر به دریافت بهتر نور در حاشیه‌های قاب می‌شود. پردازنده‌ی توانمند و جدید Digic 8 نیز وظیفه‌ی پردازش داده‌های دریافت شده از سنسور را بر عهده دارد. اما نکته‌ی قابل توجه در خصوص این سنسور جدید، بهره‌مندی آن از ۵۶۵۵ نقطه‌ی فوکوس (پوشش ۱۰۰ درصد افقی و ۸۸ درصد عمودی قاب تصویر) در کنار فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel‌ و قابلیت تشخیص سوژه و فوکوس روی آن تا 6EV- است تا EOS R به هیولایی در بخش فوکوس خودکار تبدیل شود. 

کانن eos r

جدیدترین محصول کانن از بازه‌ی ایزو ۱۰۰ تا ۴۰٬۰۰۰ پشتیبانی می‌کند که البته قابلیت افزایش از ۵۰ تا ۱۰۲٬۴۰۰ را دارد. کانن EOS R همانند برادران حاوی آینه‌ی خود توانایی ثبت تصاویر خام ۱۴ بیت را دارد. این دوربین هم‌چنین از حالت جدید C-Raw نیز پشتیبانی می‌کند تا تصاویر خام را با حجم کمتری ذخیره شوند. حداکثر سرعت شاتر دوربین نیز با توجه به گفته‌ی مدیران کانن، ۱/۸۰۰۰ است. به لطف تجهیز به شاتر الکترونیکی، امکان عکاسی بی‌صدا نیز در دسترس عکاسان خواهد بود.

کانن eos r

دوربین عکاسی EOS R با بدنه‌ای از جنس منیزیوم و مقاومت در برابر شرایط آب‌و هوایی مختلف، از زبان طراحی مشابه DSLRهای کانن بهره می‌برد. عکاسان می‌توانند از طریق منظره‌یاب با ۳.۶۹ میلیون نقطه و بزرگ‌نمایی ۰.۷۶ برابر یا نمایشگر ۳.۲ اینچی لمسی و چرخان با رزولوشن ۲.۱ میلیون نقطه، به عکاسی بپردازند. 

کانن eos r

کانن برای اولین بار از بخش لمسی جدیدی در سمت راست منظره‌یاب بهره برده است که امکان تغییر سریع تنظیمات اعم از سرعت شاتر، حسایت و تراز سفیدی را به ارمغان خواهد آورد. نکته‌ی عجیب در رابطه با کانن EOS R، تجهیز آن به یک درگاه کارت حافظه‌ی SD (با پشتیبانی از کارن‌های UHS-II) است و خبری از درگاه کارت‌های حافظه‌ی CF نیست. درگاه HDMI، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفن، ریموت کنترل، بلوتوث و وای‌فای دیگر امکانات دوربین عکاسی جدید کانن در بخش اتصالات است.

کانن eos r

همانطور که پیش از این و در اخبار مختلف نیز منتشر شده بود، کانن EOS R قابلیت عکاسی پیاپی با نرخ ۸ فریم بر ثانیه را با فوکوس ثابت و ۵ فریم بر ثانیه با فوکوس پیاپی را دارد. در صورتی که از قابلیت تعقیب سوژه بهره ببرید، نرخ عکاسی پیاپی با این دوربین به ۳ فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. حافظه‌ی بافر دستگاه نیز امکان ثبت ۴۷ تصویر خام، ۷۸ تصویر C-Raw یا ۱۰۰ عکس JPEG را در حالت عکاسی پیاپی، را به همراه دارد. باتری آشنای LP-E6N نیز در EOS R به کار گرفته شده است که امکان ثبت ۳۷۰ عکس را فراهم می‌کند که البته در صورت قرار دادن دوربین در حالت کاهش مصرف انرژی، این عدد به ۴۵۰ افزایش می‌یابد.

کانن eos r

در بخش فیلمبرداری، جدیدترین فول‌فریم کانن قابلیت ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را در دو حالت فشرده‌سازی ALL-I و IPB و حداکثر نرخ بیت‌ریت ۱۲۰ تا ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه را دارد. در صورت ضبط کلیپ‌های Full HD، نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیز در دسترس خواهد بود. امکان ضبط کلیپ‌های ۱۰‌بیت و ۴:۲:۲ از طریق خروجی HDMI و با استفاده از ضبط‌کننده‌های خارجی فراهم است. این در حالی است که EOS R تنها قابلیت ضبط داخلی ۸بیت و ۴:۲:۰ را دارد. 

کانن eos r

به گفته‌ی مدیران کانن، موارد انقلابی محصول جدید این شرکت، دوربین یا سنسور آن نیس؛ بلکه مانت کاملا جدید RF است که امکانات بسیار بیشتری در دسترس عکاسان قرار می‌دهد. قطر دهانه‌ی این مانت برابر با ۵۴ میلی‌متر است که اکنون از ۱۲ اتصال الکتریکی با لنز برخرودار است. به گفته‌ی کانن این رابط سریع‌ترین نمونه‌ی موجود در دنیای عکاسی است که امکان بهره بردن از لنز‌های پرایم و زوم با دریچه‌های دیافراگم ثابت و باز‌تر را فراهم می‌کند. هم‌چنین به لطف فاصله‌ی کمتر سنسور تا لنز، امکان تولید لنز‌هایی با المان و عدسی‌های کمتر که منجر به کاهش هزینه‌ی تولید می‌شود نیز در دسترس خواهد بود. کانن در کنار معرفی دوربین جدید خود، از چهار لنز جدید ۷۰-۲۸، ۱۰۵-۲۴، ۳۵ و ۵۰ میلی‌متری مخصوص مانت RF در کنار سه آداپتور برای استفاده از لنز‌های EF در دوربین جدید این شرکت، نیز رونمای کرده است.

کانن EOS R با قیمت ۲۲۹۹ دلار برای بدنه یا ۳۳۹۹ دلار برای بدنه و لنز ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری F4، از ماه‌ آینده به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات