گوگل کروم چگونه نحوه وب گردی ما را تغییر داده است

چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
به‌مناسبت ۱۰ سالگی گوگل کروم، در این مطلب نگاهی به ۶ موردی خواهیم انداخت که این مرورگر با استفاده از آن‌ها، نحوه‌ی وب‌گردی ما را دست‌خوش تغییر کرده است.
تبلیغات

اگر پیگیر اخبار جدید بوده باشید، قطعاً می‌دانید که سن مرورگر گوگل کروم چند روز پیش رسما دو رقمی شد. مرورگر توانمند گوگل طی ده سال فعالیتش به‌روزرسانی‌های متعددی به‌خود دیده و به‌مرور کامل‌تر شده است؛ جدیدترین به‌روزرسانی این مرورگر نیز اخیرا منتشر شد و در آن شاهد بازطراحی رابط کاربری Google Chrome و اضافه‌شدن برخی ویژگی‌های جدید از جمله امکان ایجاد میان‌برِ وب‌سایت‌های موردعلاقه در بخش New Tab بودیم.

کروم اندکی دیرتر از سایر رقبا وارد عرصه‌ی جنگ مرورگرها شد و در زمان عرضه (سال ۲۰۰۸) تنها یک درصد از سهم بازار را دراختیار داشت؛ حال با گذر ۱۰ سال از آن موقع، گوگل کروم بیشترین سهم (حدودا ۶۰ درصد) را دراختیار دارد و به مرورگر شماره ۱ عده‌ی کثیری از کاربران وب تبدیل شده است. کروم حتی توانست در رقابت با مرورگرهای سال ۲۰۱۷، از لحاظ عملکرد، رتبه‌ی نخست را از آن خود کند.

به‌مناسبت ۱۰ سالگی این مرورگر، تصمیم گرفتیم از ۶ موردی بگوییم که کروم توانسته با بهره‌گیری از آن‌ها، نحوه‌ی وب‌گردی کاربران اینترنت را دست‌خوش تغییر کند. در ادامه زومیت را همراهی کنید.

Omnibox گوگل کروم / Google Chrome Omnibox

۱. Omnibox (باکس جست‌و‌جو)

شاید باور کردنش سخت باشد، اما باید بدانید که سال‌ها پیش، مرورگرهای وب یک باکس مخصوص برای وارد کردن آدرس وب‌سایت‌ها و باکسی دیگر برای سرچ‌کردن در گوگل داشتند. مطمئناً حال که این جمله را می‌خوانید، می‌توانید بفهمید که چنین کاری چقدر بیهوده و اضافی بوده است.

گوگل با عرضه‌ی کروم در سال ۲۰۰۸، شدیدا در تلاش بود تا نوعی رابط کاربری تمیز، ساده و کارآمد را به‌کاربر ارائه دهد و یکی از راه‌های عملی‌کردن این کار، ادغام باکس مخصوص وارد کردن آدرس سایت با باکس مخصوص سرچ در گوگل بود. به‌لطف این کار، سرچ کردن با مرورگر به‌کار ساده‌تری تبدیل شده بود و از تعداد کلیک‌هایی که کاربران باید برای سرچ کردن انجام می‌دادند، کاسته شد. در کنار این‌ها، داشتن ویژگی تکمیل‌خودکار هم باعث شده بود تا کاربران بیش از پیش با این مرورگر احساس راحتی کنند (برای مثال موقعی که در باکس جست‌و‌جو بنویسید Zoom خود مرورگر به‌صورت خودکار بقیه‌ی کلمه‌‌ای که دنبالش هستید را کامل می‌کند و Zoomit.ir را به‌شما پیشنهاد می‌دهد؛ دقیقاً همچون چیزی که در تصویر بالا به‌نمایش درآمده است).

گوگل مرورگر کروم را با یک کمیک تحت‌وب جالب منتشر کرد که در آن به‌برخی ویژگی‌های این مرورگر پرداخته شده بود. در بخشی از این کمیک، گوگل گفته بود که «Omnibox می‌تواند کارهایی فراتر از یک باکس جست‌و‌جوی ساده انجام دهد» که البته حق با گوگل بود. Omnibox می‌تواند کارهایی نظیر موارد پیشنهادی برای جست‌و‌جو، نمایش وب‌سایت‌های بیشتر بازدید‌شده، پیشنهاد صفحاتی که بازدید نکرده‌اید اما از محبوبیت بالایی برخودار هستند و... را انجام دهد. علاوه بر این‌ها، در قسمت تاریخچه (History) مرورگر اطلاعات کامل و دقیقی از هرآنچه جست‌و‌جو کرده‌اید ثبت می‌شود؛ این یعنی اگر امروز از وب‌سایت مفیدی در زمینه‌ی دوربین‌های دیجیتالی بازدید کردید، نیازی نیست حتماً آن را بوکمارک کنید؛ دفعه‌ی بعد می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به تاریخچه، آن را بیابید یا حتی می‌توانید به‌شکلی بسیار ساده‌تر و با تایپ‌کردن نام مربوط به آن سایت در باکس جست‌و‌جو، واردش بشوید. اکنون ۱۰ سال از ارائه‌ی چنین مواردی توسط کروم گذشته است و این ویژگی‌ها به‌طرز عجیبی هنوز هم محبوب و کاربردی هستند. این مرورگر به‌صورت پیش‌فرض از موتور جست‌و‌جو گوگل استفاده می‌کند؛ بااین‌حال اگر مایل باشید، می‌توانید موتور پیش‌فرض آن را به سایر موارد مثل یاهو، Ask و بینگ تغییر دهید.

حالت ناشناس گوگل کروم / Google Chrome Incognito Mode

۲. حالت Incognito

گوگل خالق مفهوم جست‌و‌جوی خصوصی نیست. در حقیقت، مرورگر سافاری اپل مدت‌ها پیش از عرضه‌ی کروم، حالت Privacy را دراختیار کاربر قرار می‌داد؛ اما این قابلیت در مرورگر یادشده چندان قدرتمند و دقیق نبود. بااین‌حال، کروم در هنگام عرضه‌اش از حالت ناشناس (Incognito) بهره می‌برد و توانست بسیار موفق‌تر و بهتر عمل کند.

۳. سرعت بالا

نکته‌ی مهمی که تقریباً کسی نمی‌تواند آن را انکار کند، این است که مرورگر گوگل کروم نه‌تنها سریع، که به‌طرز دیوانه‌‌واری سریع است! به‌لطف کدنویسی هوشمندانه‌ی کروم توسط متخصصان گوگل، این مرورگر از جهات بسیاری سریع‌تر از رقبایش است؛ گوگل ادعا کرده است که موتور V8 JavaScript این امکان را به کروم داده است تا بتواند جاوا اسکریپت را ۱۰ برابر سریع‌تر از سافاری و فایرفاکس و حدودا ۵۶ برابر سریع‌تر از اینترنت اکسپلورر ۷ مایکروسافت اجرا کند. چنین سرعتی راه را برای استفاده‌ی بهتر از اپلیکیشن‌های داخلی این مرورگر همچون ایمیل و تقویم هموار کرد.

۴. پردازش هر تب، به‌صورت مجزا

این مورد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل کروم به‌حساب می‌آید. مرورگر شرکت گوگل رویکردی انقلابی پیش گرفت که براساس آن، هر تب بازشده در آن، به‌صورت کاملاً مجزا پردازش می‌شود. این موضوع یعنی اگر وب‌سایتی مشکل داشته باشد و تب مربوط به آن کرش کند، این موضوع تأثیری روی دیگر تب‌های بازشده نخواهد گذاشت و آن‌ها به‌صورت کاملاً عادی عمل خواهند کرد.

این موضوع باعث شد تا کمتر به باز و بسته کردن مرورگر نیاز پیدا کنید و تا زمانی که کامپیوترتان میزان رم کافی دراختیار داشته باشد، تمامی تب‌ها عملکردی روان‌تر و سریع‌تر نسبت به سایر مرورگرها داشته باشند. البته باید نیمه‌ی خالی لیوان را هم دید؛ چنین قابلیتی باعث می‌شود که کروم بخش زیادی از رم سیستم‌ شما را اشغال کند؛ خصوصا اگر جزو آن‌هایی باشید که عادت دارند تب‌های زیادی را هم‌زمان باز کنند. بااین‌حال گوگل طی سال‌های اخیر و با اعمال تغییرات متعدد روی مرورگرش، تلاش‌های زیادی کرده است تا کروم میزان کمتری از رم سیستم را اشغال و میزان کمتری باتری را مصرف کند؛ با این‌همه، موضوع یادشده هنوز یکی از بزرگ‌ترین معضلات این مرورگر است.

برخی دیگر از مرورگرها، نظیر اپرا نیز مدتی است که از این ویژگی بهره‌مند شده‌اند؛ البته گفتنی است که اکثر آن‌ها از همان معماری گوگل کروم استفاده می‌کنند.

۵. کاهش میزان آزاردهنده‌بودن وب

صحبت کردن در مورد میزان آزاردهنده‌ بودن وب در این روزها، کار ساده‌ای است؛ اما هیچ‌گاه نباید این حقیقت را فراموش کنید که فضای وب، سال‌ها پیش بسیار آزاردهنده‌تر از الان بود. قبل‌تر ویدیوها به‌صورت خودکار پخش می‌شدند و نمی‌شد صدای آن‌ها را قطع کرد؛ حتی گاهی اوقات نمی‌شد فهمید که صدای پخش‌شده مربوط به کدام تب است و این موضوع باعث می‌شد اعصاب کاربران حسابی به‌هم بریزد؛ کروم اکنون این امکان را دراختیار شما قرار داده است تا بتوانید ویدیوهایی که به‌صورت خودکار پخش می‌شوند را بی‌صدا یا حتی از پخش آن‌ها جلوگیری کنید. بگذارید به مثال‌های آزاردهنده‌ی دیگری اشاره کنیم؛ تبلیغات آزاردهنده‌ی پاپ‌آپ یا گزینه‌هایی که کاربر با کلیک روی آن‌ها به وب‌سایت‌هایی که اصلا نمی‌خواهد، وارد می‌شود.

جالب است بدانید که گوگل به وب‌سایت‌ها ۳۰ روز زمان می‌دهد تا به‌ یک‌سری استانداردهای خاص پایبند شوند؛ اگر وب‌سایت‌ها چنین کاری نکنند، کروم به‌صورت خودکار، شروع به بلاک‌کردن تبلیغات این‌چنینی می‌کند.

کروم بوک

۶. نخستین مرورگری که تبدیل به سیستم‌عامل شد

مرورگر کروم ۱۰ سال پس از عرضه‌ی رسمی، دست‌به‌کار بزرگی زده و به پایه و اساس یک سیستم‌عامل مستقل تبدیل شده است. نه فایرفاکس، نه سافاری، نه اینترنت اکسپلورر و نه اپرا، هیچ‌یک توانایی انجام چنین کاری را نداشته‌اند. سیستم‌عامل کروم (Chrome OS) روی کروم‌بوک‌ها استفاده می‌شود؛ کروم‌بوک‌‌هایی که طبق آمار رسمی، تقریباً ۶۰ درصد از میزان فروش تمامی دستگاه‌های موبایلی ارسال‌شده به مدارس K-12 ایالات متحده‌ی آمریکا را تا پایان سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷ میلادی به‌خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاه شما در این باره چیست؟ آیا شما نیز جزو کاربران گوگل کروم هستید؟ نظرات خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات