تصویب پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
رییس سازمان فضایی ایران اعلام کرد که پروانه‌ی فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی به تصویب رسیده و این موضوع سبب حذف تصدی‌گری دولت در حوزه اپراتوری ماهواره می‌شود.
تبلیغات

به‌گفته‌ی مرتضی براری، بعد از جلسات مختلف کارشناسی و تخصصی و رایزنی با متولیان و بازیگران اصلی صنعت مخابرات فضایی کشور و بررسی ابعاد مختلف تشکیل اپراتور ماهواره‌ی مخابراتی به‌عنوان مهمترین حلقه‌‌ی زنجیره‌ی ارزشی ماهواره، اصول حاکم بر فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای مخابراتی در جلسه‌ی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید. با توجه به تجربه موفق واگذاری ۹۰ درصد فعالیت‌ها به بخش خصوصی در حوزه ICT، افزایش ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور نیز با تصویب این پروانه کلید خورد و نخستین گام اجرایی در راستای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی برداشته شد.

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که شرکت‌های فعال در حوزه فضایی کشور به‌صورت جدی پیگیر تصویب این پروانه بودند که این موضوع سبب شد تا سازمان فضایی ایران نیز تمام توان و تلاش خود را برای تصویب آن به‌کار گیرد.

بر اساس گزارش براری، بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی، توسعه و انسجام فعالیت‌‌های بخش خصوصی در استفاده و سرمایه‌گذاری در صنعت ماهواره مخابراتی، حذف تصدی‌گری دولت در حوزه‌ی اپراتوری ماهواره، حفظ و توسعه‌ی دارایی‌های مدار- فرکانس کشور، تسریع در توسعه بازار خدمات ماهواره‌ای در سراسر کشور از طریق اپراتورهای بومی ماهواره‌ای و حرکت برای حذف وابستگی کشور در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای و رشد و اعتلای بیشتر صنعت فضایی کشور از اهداف اصلی این پروانه به‌شمار می‌رود. بر این اساس متقاضیان می‌توانند با دریافت پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی، خدمات موضوع این پروانه شامل: توزیع و فروش پهنای باند ماهواره های در اختیار، ایجاد شبکه‌های اختصاصی و ارائه‌ی هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده از قبیل خدمات ثابت و سیار ماهواره‌ای، ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت، ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، ارائه‌ی خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده و ارائه‌ی خدمات پخش همگانی ماهواره‌ای را در چارچوب ضوابط قانونی و مقرراتی کشور، روی شبکه‌ی موضوع پروانه به مشتریان حقیقی و حقوقی ارائه کند و دارندگان پروانه در صورت عملیاتی کردن دارایی مدار-فرکانس متعلق به جمهوری اسلامی ایران می‌توانند ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در این موقعیت مداری را به‌صورت خرده‌فروشی و در قالب خدمات فوق به مشتریان ارائه کند.

به‌گفته‌ی رییس سازمان فضایی ایران، با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، دارندگان پروانه می‌توانند با رعایت ملاحظات سازمان فضایی ایران در طول مدت اعتبار پروانه، شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد مخابراتی در مدار زمین آهنگ یا غیر زمین آهنگ شامل منظومه‌های مخابراتی مدار پایین را نیز مورد بهره‌برداری قرار دهند. متقاضی اخذ پروانه باید شخص حقوقی غیر دولتی ثبت‌شده در ایران باشد که حداقل ۵۱ درصد سهام آن ایرانی باشد. بخش دولتی نیز می تواند طبق قانون تا ۲۰ درصد در سهام آن مشارکت داشته باشد. اعطای این پروانه بدون انحصار و بر اساس درخواست متقاضیان برای ارائه‌ی سرویس‌های متنوع مخابراتی و دسترسی به منابع مدار-فرکانس انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، پروانه مذکور به متقاضیانی که از لحاظ مالی و فنی توانمند تشخیص داده شوند و عملکرد موفقی در زمان موافقت اصولی (مدت زمان ۱۸ تا ۳۶ ماهه پیش از صدور پروانه) برای تأمین حداقل‌های مورد نیاز شبکه داشته باشند، ‌اعطا می‌شود و مدت اعتبار آن ۱۵ سال با قابلیت تمدید است.

طبق آمار رسمی، بیش از ۴۵۰ ماهواره مخابراتی زمین آهنگ توسط حدود ۶۰ اپراتور ماهواره ای در بیش از ۴۱ کشور دنیا فعال هستند که از این مجموعه بیش از ۵۰ درصد روی بازار داخلی و بومی ارائه‌ی خدمات در کشور متبوع خود تمرکز کرده‌اند. در منطقه خاور میانه و آفریقا نیز ۲۴ اپراتور ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند که ۹ کشور همسایه ایران (بدون درنظر گرفتن روسیه) در مجموع با ۱۰ اپراتور ماهواره مخابراتی در قالب مدل‌های مختلف فروش و به صورت ترکیبی با بخش زمینی، فعالیت بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و اقدام به ارائه خدمات متنوع ماهواره‌ای می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات