نگاهی به ۱۰ مورد از زیباترین هواپیماهای تاریخ هوانوردی

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
در گزارشی به معرفی ۱۰ مورد از زیباترین هواپیماهای تاریخ صنعت هواپیمایی و نکات جالب پیرامون آنها می‌پردازیم.
تبلیغات

هواپیماها برای محیط‌زیست خطرناک‌اند و می‌توانند هم با تصادفات و هم با طراحی خاص خودشان کشنده و مرگبار هم باشند. آنها چهره‌ی دنیای ما را با تغییر دادن همه‌ی موارد (از جنگ و وسایل جنگی گرفته تا کمک‌ به صنعت گردشگری و تجارت) دگرگون کرده‌اند. سفرهایی که قبلا هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها طول می‌کشیدند، اکنون تنها چند ساعت زمان می‌برند.اما هواپیماها علاوه‌بر اینکه شاهکاری در زمینه‌ی مهندسی محسوب می‌شوند، از نظر زیبایی هم فوق‌العاده هستند. ما در این مقاله قصد داریم به ۱۰ نمونه از بهترین مدل‌های هنرمندانه‌ی هواپیما در تاریخ ۱۱۶ ساله‌ی صنعت هواپیمایی بپرداریم.

لاکهید کونستلیشن Lockheed Constellation

لاکهید کونستلیشن Lockheed Constellation

شرکت کونستلیشن با نام مخفف کانی در سال ۱۹۳۹ توسط لاکهید کورپوریشن و تنها برای نیازهای یک شخص پایه‌گذاری شد: شخصیت برجسته کسب‌وکار، هاوارد هیوز. هدف شرکت به‌گفته‌ی مهندس و محقق اصلی، کلی جانسون، ساختن هواپیمایی بود که بتواند افراد بیشتری را تا فاصله‌ی دورتری حمل کند و از نظر اقتصادی هم در مقایسه با قطار، کشتی و اتومبیل مقرون به‌صرفه باشد. هواپیمای لاکهید کونستلیشن بین سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۵۸ ساخته شد؛ ولی استفاده‌ی اصلی آن در دهه‌ی ۱۹۹۰ بود. این هواپیما اولین هواپیمایی بود که نشان ایر فورس وان (هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا که حامل رئیس‌جمهور این کشور باشد) را از رئیس‌جمهور آیزنهاور دریافت کرد. تصویر بالا که مربوط‌به نسخه‌ی نظامی C 69 نیروی هوایی ارتش آمریکاست، دم سه قسمتی خاص شرکت کونستلیشن را نشان می‌دهد.

کنکورد

کنکورد

شاید Concorde به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن از لحاظ اقتصادی از رده خارج شد؛ ولی نیم‌رخ صیقلی و زیبای آن هنوز جزو بهترین‌های نوع خود در صنعت هواپیمایی است. کنکورد، نتیجه‌ی کار مشترک بریتانیا و فرانسه بود. هر دو کشور درحال توسعه هواپیمای ما فوق صوت بودند. هواپیمای کنکورد با سرعتی دو برابر سرعت صوت پرواز می‌کند و می‌تواند مسیر نیویورک تا لندن را در ۳ ساعت طی کند. یک حادثه فاجعه‌بار در سال ۲۰۰۰ و اتفاقات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ باعث شد تا این هواپیما از رده خارج شود؛ زیرا برطرف کردن مشکلات آن هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نبود. آخرین هواپیمای کنکورد اکنون در موزه‌ی هوافضای بریستول قرار دارد.

گرومن F7F Tigercat

گرومن F7F Tigercat

تصویر هواپیما مربوط‌ به نیروی دریایی آمریکاست. هواپیمای گرومن F7F تایگرکت یک هواپیمای جنگنده‌ی سنگین در بین سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۵۴ بود. علی‌رغم وظیفه‌ی سنگین جنگنده بودن، شرکت گرومن هواپیمای زیبایی را طراحی کرده بود که علاوه‌بر توانمندی بالا، زیبا هم بود. این هواپیما تنها در جنگ کره دیده شد و بعد از خدمات جنگی، تنها تعداد کمی از آنها برای آتش‌سوزی‌های جنگلی در بین سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ و دهه‌ی ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفتند.

Macchi M.C.72

Macchi M.C.72

M.C.72 اگرچه یک هواپیمای دریایی و آب‌نشین است؛ ولی طراحی آن برای سرعت است. این هواپیمای ایتالیایی تنها در بین سال‌های ۱۹۳۱ و ۱۹۳۴ به پرواز درآمد و هدف اصلی آن، تنها تبدیل شدن به سریع‌ترین هواپیمای زمان خود بود. سرعت هواپیما در سه دور به حدود ۷۰۹.۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و رکورد آن تا ۵ سال دست‌نخورده باقی ماند. این هواپیما همچنین سریع‌ترین هواپیمای تک‌موتوره ملخی آب‌نشین در دنیاست.

P-51 ماستنگ

P-51 ماستنگ

P-51 ماستنگ نورث امریکن یکی از جنگنده‌های بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود و الگوی کورتیس تاماهاوک آمریکایی برای جایگزینی اسپیت‌فایتر و هاریکن قدیمی قرار گرفت (آمریکایی‌ها با استفاده از P-51 ماستنگ به‌عنوان الگو، هواپیمای کورتیس تاماهاوک را ساختند). شهرت ماستنگ به‌دلیل اسکورت و پشتیبانی آن برای مسافت‌های طولانی بود. همچنین این هواپیما در حمله‌ به تأسیسات دشمن بسیار مناسب بود. هواپیمای P-51 ماستنگ به‌عنوان بهترین هواپیمای آیرودینامیکی کمیته‌ی بررسی جنگ ترومن در سال ۱۹۴۴ شناخته شد. کلایو جیمز در گفتگو با بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۹ درمورد هواپیما گفت:

آن (هواپیما) زیبا بود؛ به‌طور تصادفی زیبا بود و در جنگ هم یک برنده بود... وقتی این هواپیما اولین بار درسال ۱۹۴۴ در آسمان برلین دیده شد (قرار نبود که در آنجا باشد چون تا آن زمان هیچ هواپیمایی نتوانسته بود تا این فاصله پرواز کند)، هرمان گورینگ (فرمانده وقت نیروی هوایی آلمان نازی) آن را دید و فهمید که جنگ را خواهند باخت.

نورثروپ گرومن B-2 Spirit 

نورثروپ گرومن B-2 Spirit 

این بمب‌افکن پنهان‌کار، عجیب و ترسناک است؛ حتی اگر در یک قلمرو غیرخصمانه و دور از جنگ حضور داشته باشد. شما با صدا یا حتی عدم وجود آن، گیج و مبهوت می‌شوید. سپس نوبت‌ به بال ۵۲ متری آن می‌رسد. وقتی این هواپیما در بالای سر ما پرواز می‌کند، دیدن سطح مسطحش بسیار سخت است. Northrop Grumman B-2 Spirit ارزش هزینه‌ی بالای خود را داشت. چنین هواپیمایی قاعدتا نیازی نیست زیبا باشد؛ ولی زیباست!

Supermarine Spitfire

ویکرز VC10

سوپرمرین اسپیت‌فایر برای سرعت، قدرت مانور بالا و راحتی پرواز ساخته شده است و همچنین فوق‌العاده سازگار است. بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸، ۲۴ فروند از هواپیما ساخته شد و پس از آن تولیدش قطع شد. در این بازه‌ی زمانی، هواپیما از یک ماشین ضعیف به یک برنده‌ی نبردهای هوایی تبدیل شد و نقش پررنگی در جنگ بریتانیا و حمله به نرماندی در روز دی ایفا کرد. این هواپیما به‌دلیل بال‌های بیضوی خود به یکی از آثار نمادین جنگ جهانی دوم تبدیل شد و همیشه هواپیمای محبوب خلبان‌ها بود.

ویکرز VC10

ویکرز VC10

شکل هندسی ویکر VC10 بسیار خاص است؛ این موضوع شاید به‌دلیل بال‌های بزرگ آن باشد که برای بلند شدن از زمین در فواصل کم و همچنین ارتفاع بالا طراحی شده‌اند. هواپیما علی‌رغم شهرتی که در بین مسافران و خدمه دارد؛ ولی باند فرود خاص آن، مزیت رقابتی آن را به‌عنوان یک هواپیمای مسافربری خنثی می‌کند. همچنین طراحی چنین هواپیمایی برای فناوری موتورهای جدیدتر مناسب نیست. با اینکه تولید این هواپیما در سال ۱۹۷۰ متوقف شد؛ ولی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا تا سال ۲۰۱۳ از آن استفاده کرد.

Avro Avian

Avro Avian

Avro Avian که در سال ۱۹۲۶ اولین پرواز خودش را انجام داد، شاید بیشتر به‌خاطر محبوب بودن نزد آملیا ارهارت مشهور شده باشد. آملیا با یک 594 Avian III در سال ۱۹۲۸ از بالای اقیانوس اطلس پروازی تاریخی انجام داد. آورو اویان بار دیگر در آن سال با رساندن دارو به چمنزارهای کانادا به‌دلیل شیوع دیفتری تاریخ‌ساز شد. پرواز هواپیما در آن زمان را مسابقه‌ای علیه مرگ نامیدند. تصویر، برت هینکلر و نمونه‌ی اولیه اویان او در سال ۱۹۲۸ را نشان می‌دهد.

Blériot XI

Blériot XI

بلریو ۱۱ توسط لوئیس بلریو در سال ۱۹۰۹ ساخته شد و به پرواز درآمد. این هواپیما شاید به‌دلیل پروازش بر فراز کانال مانش به شهرت رسید؛ چرا که تا پیش از آن زمان هیچ هواپیمایی چنین کاری را انجام نداده بود. بلریو هواپیمایش را در تمامی نقاط دنیا به‌فروش رساند و تولیدش را تا شروع جنگ جهانی اول ادامه داد. نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی هواپیما حتی هم‌اکنون هم به پرواز درمی‌آیند. مایکل کارلسون (تصویر) در سال ۱۹۹۹ بار دیگر و بعد از ۹۰ سال از  کانال مانش عبور کرد و آن صحنه را بازسازی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات