آمازون به بنیاد ویکی‌ مدیا یک میلیون دلار کمک مالی اهدا کرد

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
آمازون به‌تازگی خبر از این داده که به بنیاد ویکی‌مدیا، سازمان مادر دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا یک میلیون دلار کمک مالی اهدا کرده است.
تبلیغات

چندی پیش در ماه مارس سال میلادی جاری، مجله‌ی خبری تک‌کرانچ مقاله‌ای با این عنوان منتشر کرد: «آیا شرکت‌هایی که از ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند، سهم خود را در اعطای کمک‌های مالی به این دانشنامه‌ی اینترنتی ادا می کنند؟» نویسنده‌ی این مقاله توانسته بود ردپایی از بیشتر غول‌های فناوری را در کمک به بنیاد ویکی‌مدیا پیدا کند. اپل، فیسبوک، مایکروسافت و گوگل هر یک در برنامه‌هایی جداگانه‌ در قالب هدایای انطباقی (matching gifts) دین خود را نسبت به این سازمان ناسودبر خیریه ادا کرده‌اند. آمازون اما غایب بزرگ در فهرست حامیان مالی Wikipedia بود. هدیه‌ی انطباقی، روشی است که کسب‌وکارها برای اعطای هوشمندانه‌تر کمک‌های خیریه خود به‌کار می‌گیرند. در این روش، اگر کارکنان به یک موسسه‌ی خیریه یا نهاد غیرانتفاعی کمک مالی اهدا کنند، سازمان متبوع آنها نیز به همان اندازه یا حتی چند برابر به آن موسسه کمک می‌کند.

با این حال دو روز پیش، Amazon که اکنون دومین شرکت ثروتمند جهان است، برای جبران مافات اعلام کرد که به ویکی‌مدیا اندومنت (Wikimedia Endowment)، صندوق وقف پشتیبان ویکی‌پدیا یک میلیون دلار کمک مالی اهدا می‌کند. همان‌طور که آمازون در بیانیه‌ی خود اذعان کرده، دانشنامه‌ی آنلاین ویکی‌پدیا نقش بسیار پررنگی در موفقیت Alexa داشته و بسیاری از اطلاعات و آموخته‌های این دستیار مجازی مدیون آن است.

الکسا / alexa

سهم ویکی‌پدیا در غنای دانش و اطلاعات الکسا غیرقابل‌انکار است

در بیانیه‌ی آمازون آمده است:

الکسا از صدها منبع از جمله ویکی‌پدیا برای پاسخگویی به پرسش‌های کاربران خود استفاده می‌کند. تیم الکسا همانند دست‌اندرکاران بنیاد ویکی‌مدیا و دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا هدف و چشم‌اندازی مشترکی را دنبال می‌کنند و آن تسهیل به‌اشتراک‌گذاری دانش در سراسر جهان است.

هرچند ممکن است نام بردن از ویکی‌پدیا به عنوان یکی از صدها منبع مورد استفاده‌ی الکسا به نشانه‌ی کم‌رنگ جلوه دادن نقش این وب‌سایت در توسعه‌ی الکسا تعبیر شود؛ اما نمی‌توان این کمک مالی هنگفت و تاثیر آن بر سازمان ناسودبر ویکی‌مدیا را نادیده گرفت.

Amazon هم‌چنین امیدوار است که کاربران خیرخواه الکسا، کمک‌های مالی خود را از ویکی‌پدیا دریغ نکنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات