جهرمی: رفع موانع قانونی ترخیص ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که موانع قانونی ترخیص ۶۰۰ هزار گوشی موبایل موجود در گمرک رفع شده است.
تبلیغات

از زمان چند نرخی شدن قیمت ارز تا کنون یعنی از اواخر فروردین ماه سال‌جاری، بازار موبایل کشور به شدت نابسامان شد. برخی از واردکنندگان اقدام به واردات گوشی با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده اما این گوشی‌ها را به نرخ آزاد به بازار عرضه کردند. این موضوع باعث شد تا سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف‌کننده اقدام به بررسی و توقیف فعالیت شرکت‌ها کند. از سوی دیگر بسیاری از گوشی‌ها توقیف و ترخیص این کالا از گمرک با موانع قانونی روبه‌رو شد. همین موضوع باعث افزایش بیش از حد قیمت‌ها و کمبود جنس در بازار شد.

حالا پس از گذشت مدت زمان زیادی که از یک سو واردکنندگان موبایل دستگیر شده و بازار خالی از جنس است، محمدجواد آذری جهرمی با انتشار توییتی در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر اعلام کرد:

در جلسه قبلی هیأت دولت دستورالعمل نحوه ترخیص کالاهای وارد شده بدون ارز تخصیصی از گمرک به تصویب رسید. بنابراین موانع قانونی ترخیص ۶۰۰ هزار گوشی تلفن همراه موجود در گمرک، رفع شد.

البته آزاد شدن این گوشی‌ها و ورودشان به بازار نیز با اما و اگرهایی همراه است؛ چرا که این گوشی‌ها در زمان تخصیص ارز دولتی، ثبت سفارش و به کشور وارد شده‌اند، اما هنوز اعلام نشده که با چه قیمتی و چه نرخی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت؛ اگر با نرخ آزاد و قیمت روز ارز به بازار عرضه شود که قطعا شاهد کاهش قیمت‌ها نخواهیم بود و اگر نرخ خاصی برای این گوشی‌ها در نظر گرفته شود، احتمالا شاهد نابسامانی‌های تازه‌ای خواهیم بود چرا که مردم برای خرید این گوشی‌ها به بازار هجوم می‌آورند و این موضوع باعث به‌هم ریختن اوضاع می‌شود و معلوم نیست که این گوشی‌ها به دست چه کسانی خواهد رسید. با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این گوشی‌ها به چه شکل وارد بازار می‌شود و چگونه قیمت‌ گذاری خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات