موتورسیکلت خودران بی ام و با موفقیت آزمایش شد

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و موتورراد، آزمایش موفق سیستم خودران روی موتورسیکلت  R1200GS را اعلام کرده است. این محصول، با حفظ تعادل، به راحتی در مسیر حرکت می‌کند.
تبلیغات

هر روز خبرهای زیادی از فناوری مربوط به خودروهای خودران توسط شرکت‌های معتبر جهانی به گوش می‌رسد. شرکت‌های گوگل، اپل، اوبر، تویوتا و سایر برندها، بر فناوری خودروان سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما این پیشرفت در حال حاضر به دنیای دوچرخ نیز وارد شده است.

به نظر می‌رسد که موتوبات یاماها (Yamaha Motobot) یا NC750 هوندا، تنها نمونه‌ها از موتورسیکلت خودران دنیا نیستند. بی‌ام‌و نیز طی چند سال گذشته در زمینه فناوری موتورسیکلت بدون راننده (خودران) کار می‌کند. به تازگی شرکت بی‌ام‌و موتورراد (BMW Motorrad) فیلمی از موتورسیکلت خودران R1200GS منتشر کرد که بدون راننده در مسیر خود حرکت می‌کند.

BMW R1200GS self-driving Motorcycle  / موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و  R1200GS

در حال حاضر موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و نمی‌تواند خودش به تنهایی شروع به حرکت کند و به شخصی نیاز دارد که آن را متعادل کند و در مسیر قرار دهد. اما با یک بار شروع به حرکت، موتورسیکلت بدون راننده می‌تواند گاز، کلاچ، دنده و ترمزها را کنترل کند، مسیر مقابل را به راحتی تشخیص دهد و خود را به سمت مقصد هدایت کند.

بی‌ام‌و می‌گوید که دلیل اصلی علاقه این شرکت به تولید یک موتورسیکلت خودران، مربوط به عرضه‌ی تجاری این محصول نیست. تیم طراحی بی‌ام‌و با استفاده از پلت‌فرم آزمایشی به دنبال درک دینامیک سواری موتورسیکلت خودران است، بنابراین می‌تواند کشف کند که چه نوع اقدامات ایمنی فعالی ممکن است در موتورسیکلت‌های آینده مورد نیاز باشد.

BMW R1200GS self-driving Motorcycle  / موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و  R1200GS

استیفن هانس، عضو تیم طراحی بی‌ام‌و موتورراد می‌گوید:

نمونه اولیه موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و R1200GS، به ما کمک می‌کند که بتوانیم دانش خود را در مورد دینامیک خودرو توسعه دهیم؛ به طوری که می‌توانیم رفتار موتورسوار را طبقه‌بندی کرده و مشخص کنیم که آیا وضعیت آینده خطرناک خواهد بود یا خیر. اگر چنین باشد، می‌توانیم به موتورسوار اطلاع‌رسانی کرده و هشدار دهیم یا به طور مستقیم مداخله کنیم. در این پروژه، هدف ما تولید یک موتورسیکلت کاملا اتوماتیک بود؛ ما می‌خواهیم ایمنی موتورسیکلت را بهبود ببخشیم. این مدرکی است که ثابت می‌کند مدل دینامیکی پایه موتورسیکلت بی‌ام‌و به اندازه کافی برای مقابله با شرایط دینامیکی رانندگی دقیق است؛ بنابراین می‌توانیم از آن دانش استفاده کنیم و سیستم‌های راحتی و ایمنی بیش‌تری توسعه دهیم.

بدیهی است که دنیای خودرو از سیستم‌هایی مانند ترمز خودکار اضطراری، سیستم نگهداری خودرو در مسیر حرکت، تمام انواع سیستم‌های پایش هوشمند نقطه کور دید راننده و سیستم‌های هشدار ترافیک استفاده کرده است. اما بسیاری از موتورسواران رفتار متفاوتی در جاده دارند که منجر به ایجاد حادثه برای آنان می‌شود؛ به همین دلیل، بررسی دینامیک سواری موتورسیکلت می‌تواند کمک شایانی به کاهش حوادث جاده‌ای و حفظ زندگی آنان کند.

پیشرفت این شاخه با تولید موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و به پایان نخواهد رسید؛ شرکت‌های KTM و دوکاتی (Ducati) در حال حاضر نشان داده‌اند که از تکنولوژی کروز سازگار با رادار برای محصولات خود در جهت افزایش ایمنی استفاده می‌کنند. KTM در حال حاضر شروع به تست سیستم ترمز خودکار روی موتورسیکلت‌های خود کرده است.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات