اولین نمونه از تاکسی پرنده ورتیکال ایرواسپیس رونمایی شد

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکت ورتیکال ایرواسپیس انگلستان توانست نمونه آزمایشی تاکسی پرنده برقی و عمودپرواز خود را با موفقیت آزمایش کند.
تبلیغات

استارتاپ ورتیکال ایرواسپیس (Vertical Aerospace) که در بریستول انگلستان فعالیت خود را آغاز کرده است، قصد دارد خدمات بین‌ شهری تاکسی هوایی (تاکسی پرنده) را طی چهار سال آینده در شهرهای بریتانیا ارائه دهد. این شرکت اولین گام برای طرح جسورانه خود را با ساخت و پرواز آزمایشی هواپیمای تمام الکتریکی و عمودپرواز برداشت.

Vertical Aerospace Electric air taxi / تاکسی پرنده برقی ورتیکال ایرواسپیس

استارتاپ ورتیکال ایرواسپیس در سال ۲۰۱۶ توسط استفن فیتزپاتریک از شرکت اوو انرژی (OVO Energy) تأسیس شد و اکنون موفق شده است که هسته اصلی کارشناسان و تکنسین‌های خود را با استخدام مهندسانی از شرکت‌های ایرباس، بوئینگ، رولزرویس و مارتین جت پک، دارک‌تریس (DarkTrace) و جنرال الکتریک تکمیل کند. طی ۱۲ ماه اخیر، ورتیکال ایرواسپیس توانست با ساخت خودروی پرنده برقی عمودپرواز (eVTOL) و کسب مجوز از اداره ملی هوانوردی انگلستان، مدل آزمایشی آن را در فرودگاه کاتس‌ولدز شهر کیمبل در ایالت گلوسسترشایر به آسمان بفرستد.

Vertical Aerospace Electric air taxi / تاکسی پرنده برقی ورتیکال ایرواسپیس

فیتزپاتریک گفت:

ما تجارب زیادی از مسابقات فرمول یک، هم از لحاظ فناوری و هم سرعت توسعه آموخته‌ایم. مواد سبک‌وزن، آیرودینامیک و سیستم‌های برقی که از در مسابقات فرمول یک توسعه یافته‌اند، برای هواپیما بسیار مناسب‌تر از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای هستند. با قرار دادن این فناوری‌ها در دست مهندسان باتجربه هواپیما، ما می‌توانیم ماشین پرنده عمودپرواز مدرنی برای قرن بیست و یکم بسازیم.
Vertical Aerospace Electric air taxi / تاکسی پرنده برقی ورتیکال ایرواسپیس

خودروی پرنده سه‌چرخ ورتیکال ایرواسپیس مجهز به باتری، چهار روتور ۳ تیغه‌ای (دارای پیکربندی دو به دو) و با وزن ۷۵۰ کیلوگرم است. مدل آزمایشی تاکسی پرنده ورتیکال ایرواسپیس در حال حاضر تنها قادر است ۵ دقیقه در بالاترین نقطه پرواز کند، اما سرعت حرکت آن در آسمان با ۸۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. اگرچه تمرکز مدل آزمایشی ورتیکال ایرواسپیس روی شعاع پرواز و سرعت نیست، اما استارتاپ بریتانیایی امیدوار است که این مشخصات را در آینده ارتقا دهد.

Vertical Aerospace Electric air taxi / تاکسی پرنده برقی ورتیکال ایرواسپیس

پس از پرواز موفقیت‌آمیز خودروی پرنده ورتیکال ایرواسپیس به صورت آزمایشی، این شرکت قصد دارد با آژانس هوانوردی و ایمنی پرواز اروپا برای بهبود مدل بعدی و کسب گواهینامه کیفیت همکاری کند؛ این برنامه به عنوان بخشی از طرح گسترده این شرکت برای توسعه خدمات تاکسی هوایی و هواپیمای عمودپرواز برقی تا سال ۲۰۲۲ عمل خواهد کرد.

Vertical Aerospace Electric air taxi / تاکسی پرنده برقی ورتیکال ایرواسپیس

در همین حال ورتیکال ایرواسپیس همچنان به بهبود فناوری برای گسترش محدوده خودروی پرنده الکتریکی عمودپرواز ادامه می‌دهد و قصد دارد جنبه‌های رانندگی خودران را برای طراحی آن در نظر بگیرد. این شرکت همچنین به دنبال افزایش مسیرهای خدمات تاکسی پرنده در سراسر انگلستان است. انتظار می‌رود که بیشینه سرعت مدل عملیاتی خودروی پرنده به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و شعاع پرواز آن به محدوده‌ای بین ۱۶۰ تا ۲۲۵ کیلومتر برسد؛ با توجه به این مشخصات، پیش‌بینی می‌شود که شعاع پرواز این ماشین پرنده در نهایت به میزان ۸۰۰ کیلومتر به ازای هر بار شارژ برسد.

البته ورتیکال ایرواسپیس تنها شرکتی نیست که به دنبال توسعه تاکسی پرنده است؛ بلکه خودروسازانی مثل رولزرویس، استون مارتین همراه با ترنسند ایر کورپوریشن (Transcend Air Corporation) از جمله شرکت‌های متعددی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات