AMD از چهار پردازنده جدید سری ریزن رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD ساعاتی پیش به‌صورت رسمی از پردازنده‌های 2500X ،2700E ،2600E و 2300X رونمایی کرد.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش، چهار CPU جدید سری 2000 را که مبتنی بر معماری ذن پلاس و لیتوگرافی ۱۲ نانومتری هستند، معرفی کرد. دو عدد از این پردازنده‌ها مربوط به سری X و دو پردازنده‌ی دیگر مربوط به سری E هستند؛ گفتنی است که پردازنده‌های جدید سری X دارای توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات و پردازنده‌های سری E دارای توان حرارتی ۴۵ وات هستند.

نکته‌ی عجیب اینجا است که رویداد برگزارشده توسط AMD، تنها شامل پردازنده‌های 2300X و 2500X بود و این شرکت بنا به دلایلی پردازنده‌های جدید سری E را با خود به کنفرانس نیاورده بود. گفته می‌شود که پردازنده‌های جدید سری X به‌صورت همزمان با کامپیوتر جدید Acer Nitro عرضه خواهند شد. 

پردازنده‌ 2500X دارای چهار هسته و هشت ترد و 2300X دارای چهار هسته و چهار ترد است. ای‌ام‌دی در مورد نحوه‌ی پیکربندی واحدهای CCX گفته که در هردوی این پردازنده‌ها به‌جای پیکربندی 2X2 از پیکربندی تکی استفاده شده است. این موضوع به‌ این معنا است که کش L3 پردازنده‌های جدید سری X به‌جای ۱۶ مگابایت، تنها ۸ مگابایت است. با همه‌ی این‌ها، AMD مدعی شده است که این پردازنده‌های جدید نسبت به نسل قبلی‌شان، ۸ تا ۱۰ درصد بهبود عملکرد را تجربه خواهند کرد.

مشخصات پردازنده‌های جدید AMD

نام پردازنده

معماری ذن

فرکانس پایه

فرکانس توربو

کش L3

توان حرارتی

قیمت

2700E

ذن پلاس

۲٬۸۰۰

۴٬۰۰۰

۱۶ مگابایت

۴۵ وات

نامشخص

2600E

ذن پلاس

۳٬۱۰۰

۴٬۰۰۰

۱۶ مگابایت

۴۵ وات

نامشخص

2500X

ذن پلاس

۳٬۶۰۰

۴٬۰۰۰

۸ مگابایت

۶۵ وات

نامشخص

2300X

ذن پلاس

۳٬۵۰۰

۴٬۰۰۰

۸ مگابایت

۶۵ وات

نامشخص

این شرکت همچنین گفته است که پردازنده‌های جدید از DDR4-2933 هم پشتیبانی می‌کنند؛ در ضمن، هیچ‌یک از آن‌ها دارای سیستم خنک‌کننده‌ی اختصاصی نخواهند بود.

Ryzen 5 2600E و Ryzen 7 2700E نخستین پردازنده‌های هشت و شش هسته‌ای شرکت AMD هستند که به‌صورت پیش‌فرض از توان حرارتی ۴۵ وات بهره می‌برند. این پردازنده‌ها، سازندگان کامپیوترها را قادر می‌سازند تا سیستم‌های نه‌چندان قدرتمندی را بدون نیاز به خنک‌کننده‌های رده‌بالا، تولید کنند؛ این پردازنده‌ها همچنین دارای سرعت کلاک ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز هستند. مورد مهمی که باید بدانید این است که پردازنده‌های یادشده از Precision Boost Overdrive پشتیبانی نخواهند کرد. 

نکته‌ی مهم این است که پردازنده‌های جدید قرار است تنها برای شرکای سخت‌افزاری ای‌ام‌دی عرضه شوند و مردم عادی نمی‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. گفتنی است که این پردازنده‌ها برای نخستین‌بار در کامپیوتر Nitro N50-100  ایسر با قیمت ۹۰۰ دلار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اگر به تهیه‌ی این پردازنده‌های جدید علاقه‌مندید و می‌خواهید حتما کامپیوتر جدید ایسر را تهیه کنید، بد نیست بدانید که این کامپیوتر دارای ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیک Radeon RX 580 ای‌ام‌دی، یک ترابایت حافظه‌ی داخلی به‌همراه ماوس و کیبورد مخصوص خواهد بود. AMD اعلام کرده است که به‌زودی شرکت‌های بیشتری، کامپیوترهایشان را با پردازنده‌های جدید سری X و E خواهند ساخت. تاکنون جزئیات مربوط به قیمت این CPU-ها اعلام نشده است؛ اما طبق اعلام AMD، این پردازنده‌ها در آینده‌ای نزدیک در دسترس قرار خواهند گرفت. نظر شما در این‌باره چیست؟

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت پردازنده AMD در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و CPU اینتل را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. محصولات متنوعی از سری‌‌ Core i3، Core i5، Core i7 ، محصولات اقتصادی پنتیوم و سلرون، پردازنده‌های سرور Xeon و پرچمداران قدرتمند سری Core i9 در این بخش برای خرید و مقایسه در اختیار کاربران قرار گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات