جنگ تجاری آمریکا و چین؛ فروش فورد فوکوس در آمریکا متوقف شد

شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌دلیل تعرفه‌ی واردات ۲۵ درصدی دونالد ترامپ، فروش نسل جدید فورد فوکوس در آمریکا متوقف شد. خط تولید فوکوس که یکی از محبوب‌‌ترین خودروهای هاچبک بازار امریکا است، در چین قرار دارد.
تبلیغات

اولین ضربه‌ی مستقیم جنگ تجاری آمریکا و چین در خودروسازی و تعرفه‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا، به شرکت آمریکایی فورد وارد شد. مقامات فورد رسماً اعلام کردند که فوکوس جدید تیپ اکتیو (Active) که در خط تولید چین این شرکت تولید می‌شود، باوجود برنامه‌ی قبلی فروش در آمریکا، به بازار خانه نخواهد رسید.

Ford Focus Active

فوکوس اکتیو جزو دو مدلی بود که پیش از تعرفه‌های واردات دولت ترامپ، مقامات فورد فروش آن را در بازار آمریکادر نظر گرفته بودند. درواقع باتوجه به تمرکز ویژه بر فروش شاسی‌بلند و وانت پیکاپ در آمریکا، فوکوس اکتیو از معدود مدل‌های جدید این شرکت برای بازار ایالات متحده بود. با حذف نسل جدید فورد فوکوس از فهرست محصولات بازار آمریکای فورد، این برند تنها یک مدل سواری یعنی موستانگ را، علاوه بر وانت و شاسی‌بلند، را در خانه خواهد فروخت.

کومارگالهوترا، مدیر بخش آمریکای شمالی فورد گفت:

 تعرفه‌ی واردات ۲۵ درصدی برای خودروهایی که در چین مونتاژ شده، شرایط مالی سختی برای فورد به‌وجود آورده است؛ بنابراین تصمیم بر آن شد که ظرفیت فروش این مدل‌ها در بازار کشورهای دیگر توزیع شود.

در حال حاضر شرکت آمریکایی فورد در میانه‌ی برنامه‌ی بزرگ بازسازی زیرساخت‌ها با هزینه‌ی سرسام‌آور ۱۱ میلیارد دلار قرار گرفته است. مقامات فورد همچنین اعلام کردند، حتی در صورتی که جنگ تجاری آمریکا و چین به‌پایان برسد، فوکوس اکتیو در خانه فروخته نخواهد شد، چرا که فروش سالانه بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این مدل در آمریکا پیش‌بینی نمی‌شود. البته محصولات متنوع فورد که در کشورهای دیگر مونتاژ می‌شوند، مانند اکواسپرت در خط تولید هندوستان، همچنان به آمریکا وارد خواهند شد. در سال ۲۰۱۷ بود که پس از منحل شدن برنامه‌ی انتقال خط تولید از میشیگان به مکزیک، چین مقصد بعدی فوکوس انتخاب شد. در واقع در آن زمان ترامپ هنوز به کاخ سفید وارد نشده بود، اما منتقد سرسخت انتقال خط تولید فورد از میشیگان به مکزیک بود. با این وجود، مقامات فورد با ترامپ و تولید فوکوس در خاک آمریکا موافقت نکردند و سرانجام چین به‌عنوان خط تولید جدید این مدل انتخاب شد. تصمیمی که تا امروز، یک میلیارد دلار صرفه‌جویی مخارج برای این شرکت داشته است.

donald trump / دونالد ترامپ

خط و نشان کشیدن‌های ترامپ برای چینی‌ها در کنار افزایش تنش با اتحادیه‌ی اروپا، خودروسازان را در شرایط سختی قرار داده است. بیشتر شرکت‌های خودروسازی بزرگ، در سطح جهانی محصولات خود را تولید و مونتاژ می‌کنند و تعداد خط تولید‌های هر برند در کشورهایی که هزینه‌ی ساخت کم‌هزینه‌تر بوده، هر روز در حال افزایش است. در کنار فورد، مقامات جنرال موتورز هم هشدار داده‌اند که در صورت وضع نشدن استثنا در قوانین تعرفه‌ی واردات ۲۵ درصدی، فروش مدل بیوک انویژن (در چین تولید می‌شود) در آمریکا متوقف خواهد شد. تعرفه‌ی ۲۵ درصدی ترامپ، فقط شامل خودروها نمی‌شود بلکه واردات چند کالای اقتصادی که در خودروسازی ضروری هستند، مانند فولاد و آلومینیوم هم تحت تأثیر قرار گرفته است. در حالی که خودروسازان در برابر تصمیم‌های ترامپ سکوت کرده‌اند، اما برنامه‌های آینده هر شرکت برای سازگاری با شرایط تغییر داده شده و البته اثرات منفی تعرفه‌ی واردات جدید به سهام‌داران هشدار داده شده است. تا سال ۲۰۲۰، حدود ۹۰ درصد فروش محصولات جدید فورد در آمریکا متوجه وانت پبکاپ، شاسی‌بلند و خودروهای تجاری خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات