مزدا به تقلب در انتشار آمار آلودگی محصولات، متهم شد

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از اعتراف نیسان و سوبارو به دست‌کاری اطلاعات مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، این بار مزدا در مظان اتهام به تقلب قرار گرفته است.
تبلیغات

به دنبال رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵، انگشت اتهام به سمت سایر خودروسازان بزرگ جهانی نیز قرار گرفت؛ اما در آن دوران هیچ کسی فکر نمی‌کرد که خودروسازان ژاپنی با سابقه درخشان در صداقت، در این زمینه پایشان بلغزد. اما از سال ۲۰۱۶ تاکنون، شاهد اخباری نگران‌کننده در مورد تقلب برندهای خودروساز ژاپنی هستیم. این بار نیز گزارش‌ها نشان می‌دهد که یکی دیگر از خودروسازان این کشور، مظنون به تقلب در اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی شده است. طبق گزارش جدید Nikkei Asian Review، مزدا در حال حاضر مشکوک به انجام نامناسب آزمایش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده است. 

طبق گزارش منتشر شده، این آزمایش‌های مشکوک روی نمونه‌هایی از خودروهای تولیدی که در طول فرایند کنترل و تضمین کیفیت مزدا انتخاب شده‌اند، انجام شده است. در همین راستا، مزدا گزارش‌های خود را به وزارت کشور، زیرساخت و حمل‌ونقل ژاپن ارائه کرد. دولت ژاپن تا روز پنج‌شنبه و پس از بررسی کامل گزارش‌ها، نظر نهایی خود را در مورد تقلب احتمالی مزدا اعلام خواهد کرد. سوزوکی نیز مشکوک به دور زدن قوانین در این زمینه است.

Mazda / مزدا

 روند رسوایی شرکت‌های ژاپنی طی چند سال گذشته، با انتشار اخباری مبنی بر دستکاری اطلاعات مصرف سوخت و انتشار آلایندگی میتسوبیشی و سوزوکی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. پس از آن‌، خودروسازان این کشور به بررسی اجباری استانداردهای مربوط به مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای ملزم شدند؛ در این راستا، مزدا نیز بررسی داخلی را در ارتباط با تقلب و دستکاری آغاز کرد.

سوبارو

در سال جاری نیز خودروسازان بزرگ ژاپنی با مسئله تقلب در ارائه اطلاعات مصرف سوخت و آلایندگی روبه‌رو شدند. اردیبهشت ماه امسال، سوبارو به دست‌کاری اطلاعات آلایندگی خودروهایش اعتراف کرد؛ این مسئله منجر به استعفای یاسویوکی یوشیناگا، مدیر عامل سوبارو شد. ماه گذشته نیز، نیسان به جعلی بودن اطلاعات مصرف سوخت و آلایندگی محصولات خود اعتراف کرد. هر دو شرکت سوبارو و نیسان در زمینه بازرسی نهایی محصولات، از افراد فاقد صلاحیت استفاده کرده بودند، که منجر به دست‌کاری و تقلب در داده‌های مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده شد. آن‌طور که گفته می‌شود، تقلب نیسان در ارائه اطلاعات به ۳۰ سال پیش بازمی‌گردد.

از زمان انتشار رسمی تقلب فولکس‌واگن و پرونده موسوم به دیزل‌گیت، دولت‌های دنیا بازرسی از شرکت‌های خودروسازی در زمینه اطلاعات مصرف سوخت و آلایندگی را با جدیت بیش‌تری دنبال می‌کنند. این بازرسی‌ها منجر به تاخیر در ارائه خودروهای دیزلی یا ارائه این محصولات برای بازارهای خاص شد. با این حال، اضافه شدن مزدا به لیست روبه‌رشد خودروسازان متقلب بسیار ناامیدکننده است. طبق گزارش Nikkei Asian Review، حتی یاماها موتور نیز مشکوک به تقلب در ارائه اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده است. به هر حال، باید تا روزهای آینده منتظر ارائه گزارش دولت ژاپن در این زمینه باشیم؛ صحت داشتن این خبر، تاثیر بسیار ناملوبی بر فروش محصولات ژاپنی در بازارهای ایالت متحده و اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات