اپل رکورد کمترین فروش کامپیوترهای مک را از سال 2010 تاکنون ثبت کرد

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس آخرین خبرها، اپل از سال ۲۰۱۰ تاکنون، کمترین آمار فروش کامپیوترهای مک‌ را به‌نام خود به ثبت رسانده است.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته اپل اعلام کرد که  ۳.۷۲ میلیون کامپیوتر مک‌ در سه ماهه‌ی سوم سال مالی خود به‌فروش رسانده است. کوپرتینونشین‌ها از روز اول ماه آوریل تا روز ۳۰ ماه ژوئن، کمترین رکورد فروش را از سال ۲۰۱۰ تاکنون داشته‌اند. سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۰، اپل ۳.۴۷ میلیون مک‌ به فروش رساند و از آن زمان تاکنون در هیچ فصلی آمار فروش این شرکت تا این اندازه افت نکرده بود.

از فصل سوم سال ۲۰۱۳ تاکنون، این اولین باری است که اپل در فصلی کمتر از ۴ میلیون مک‌ می‌فروشد. سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی، اپل موفق به‌فروش ۴.۲۹ میلیون مک شد که خبر از افت فروش قابل‌ملاحظه‌ی ۱۳ درصدی هر سال نسبت به سال قبل می‌دهد. درآمد مک نسبت به سال قبل حدود ۵ درصد کاهش یافته است. این افت فروش، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از دلایل کاهش فروش دستگاه‌های مک، تغییر رویکرد کاربران از کامپیوتر مک به‌سمت آیفون و آیپد است. خریداران بیشتر تمایل به خرید آیفون و آیپد دارند تا مک‌بوک. حدود ۶۵ درصد درآمد کوپرتینونشین‌ها در فصل قبل، مربوطط به فروش آیفون و آیپد و تنها ۱۰ درصد درآمد اپل در این بازه‌ی زمانی مربوط به مک بود؛ تا جایی که اپل، آیپد را به‌نوعی جانشین کامپیوتر معرفی کرد.

باید اشاره کنیم که افت فروش مک، دلایل دیگری هم دارد. بیشتر محصولات مک به‌روزرسانی نمی‌شوند. حتی برخی مدل‌ها، دیگر تولید هم نمی‌شوند. البته چهار ماه قبل آی‌مک‌پرو (iMac Pro) قبل از شروع بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی آخر، به بازار عرضه شد؛ ولی از سال ۲۰۱۷ تا آن تاریخ، هیچ مدل دیگری از مک به‌روزرسانی نشده است.

Apple از ماه ژوئن ۲۰۱۷ تاکنون، آی‌مک و مک‌بوک‌پرو ۱۲ اینچی خود را به‌روزرسانی نکرده است؛ این در حالی است که از ماه مارس ۲۰۱۵ تاکنون، MacBook Air نیز جز افزایش جزئی سرعت کلاک در مدل اصلی‌ که سال قبل‌تر از آن عرضه شد، دستخوش هیچ‌گونه تغییری نشده است و اصلا به‌رورسانی را دریافت نکرده است. باید اضافه کنیم که Mac Mini نیز از اکتبر ۲۰۱۴ به‌روزرسانی نشده و Mac Pro از دسامبر ۲۰۱۳ بدون تغییر مانده است؛ هرچند اپل در حال توسعه‌ی نسخه‌ی مدولار برای سال ۲۰۱۹ است.

اپل مک

درآمد مالی سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ اپل

البته نباید فراموش کرد که مک‌بوک‌پرو جدید به‌تازگی رونمایی شده ولی تاریخ رونمایی مدل‌های جدید، ۱۲ روز بعد از پایان بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ای است که درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم. سال گذشته، مدل‌های جدید مک‌بوک اوایل ماه ژوئن در نمایشگاه WWDC و در بازه‌ی زمانی سه ماهه‌ی سوم به بازار عرضه شدند. لوکا ماستری، مدیر مالی اپل در مورد مقایسه‌ی مالی سه‌ماهه‌ی اخیر با زمان مشابه آن در سال قبل گفت:

آمار فروش و عملکرد ما طی سال‌های اخیر به‌شدت به زمان رونمایی و عرضه‌ی مک‌بوک‌پرو وابسته است. امسال نتوانستیم مثل سال‌های قبل، پیش از شروع فصل چهارم مالی، مک‌بوک‌پرو جدید را به بازار عرضه کنیم؛ در حالیکه سال قبل این اتفاق زودتر از امسال و در ماه ژوئن رخ داد.

هرچند تاخیر در زمان عرضه‌ی MacBook Pro به بازار، نمی‌تواند تنها عامل کاهش فروش اپل باشد؛ تا جایی که کمترین آمار فروش را از سال ۲۰۱۰ تاکنون رقم بزند. اپل هر سال، به‌روزرسانی‌هایی را در برنامه‌ی کار خودش دارد. مدل‌های سال ۲۰۱۶ در ماه اکتبر همان سال عرضه شدند و مدل‌های سال ۲۰۱۳ در ماه فوریه همان سال به بازار عرضه شدند. مارک گورمن می‌؛وید:

به‌دلیل تاخیر در عرضه‌ی مک‌بوک‌پرو در بعد از ماه ژوئن، اپل کمترین فروش کامپیوترهای مک را از سال ۲۰۱۰ تا فصل سوم مالی ۲۰۱۸ تجربه کرد.

بااین وجود کوپرتینونشین‌ها اعلام کرده‌اند که رشد فروش دو رقمی را هر سال نسبت به سال قبل به‌ثبت رسانده‌اند. اپل مدعی است که ۶۰ درصد خریداران کامپیوترهای مک، کاربران جدید هستند و از این لحاظ اپل رکورد زده است که توانسته این آمار را برای کاربران جدید مک به ثبت برساند. خوشبختانه، به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد برخی محصولات خود را به‌روزرسانی کند؛ مینگ‌چی‌کو، تحلیل‌گر معروف اپل اعلام کرده است که برخی محصولات اپل از جمله مک‌بوک ۱۲ اینچی، مینی‌مک و آی‌مک امسال به‌روزرسانی دریافت خواهند کرد. هم‌چنین انتظار می‌رود که نوت‌بوک جدید اپل جایگزین مک‌بوک‌ایر (MacBook Air)‌ شود. همانطور که گفته شد، اپل اعلام کرده است که مک‌پرو جدید سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات