نگرانی اسکانیا از تاثیر تحریم آمریکا بر بازار کامیون و حمل و نقل ایران

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل اسکانیا از بازگشت تحریم‌های آمریکا و تأثیر آن بر فروش محصولات و لوازم یدکی این برند، شامل انواع کامیون و اتوبوس در بازار ایران، ابراز نگرانی کرد.
تبلیغات

مقامات شرکت سوئدی اسکانیا اعلام کردند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تمام فروش این برند در کشورمان در معرض خطر قرار می‌گیرد. هنریک هنریکسون، مدیرعامل اسکانیا اشاره کرد که این شرکت پس از لغو تحریم‌های اروپا علیه ایران در سال ۲۰۱۶، یکی از پیشتازان شرکت‌های خارجی خودروسازی بود که به بازار این کشور بازگشته است. هنریکسون اعلام کرد که تمام سفارش‌های ثبت شده اخیر با موعد تحویل یک ماه پیش‌رو، به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها لغو شده‌اند.

Henrik Henriksson

هنریکسون در مورد شرایط به‌وجود آمده به خبرگزاری رویتزر گفت:

بر اساس اطلاعاتی که امروز در اختیار داریم، مشخص است که شرایط بهبود نیافته؛ تمام ظرفیت فروش ما (در ایران) در معرض خطر قرار می‌گیرد.

در بین شرکت‌های کامیون‌ و اتوبوس‌سازی، اسکانیا که به‌عنوان زیر مجموعه‌ی گروه خودروسازی فولکس واگن فعالیت می‌کند، با فروش سالانه حدود ۵ هزار تا ۶ هزار کامیون و اتوبوس در ایران، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با کشورمان است. بر اساس گفته‌های هنریکسون، فروش اسکانیا در سال گذشته ۱۰۹ هزار و ۴۲۵ دستگاه بوده است که با این حساب، بازار ایران نزدیک به ۵ درصد فروش کلی این برند سوئدی را تشکیل می‌دهد.

Scania / اسکانیا

خروج کامل اسکانیا از بازار ایران، ضربه‌ی بزرگی به صنعت خودروسازی و حمل و نقل کشور خواهد بود. برخلاف صنعت انرژی و قراردادهای بانکی، از سال ۲۰۱۶ و لغو تحریم‌ها، قراردادهای قابل توجهی در صنایع دیگر مانند خودروسازی بین ایران و شرکت‌های اروپایی بسته شده است؛ این قراردادها در هر صورت سرمایه‌ی خارجی را به بازار ایران تزریق کرده‌ است. مدتی پیش بود که پژو سیتروئن یا PSA نیز خروج خود از بازار ایران را تأیید کرد. از طرفی مقامات دایملر به‌صورت رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند و در حال بررسی شرایط هستند. برخلاف تلاش‌ دولت‌های کشورهای اروپایی در متعهد باقی ماندن به برجام و تضمین موقعیت شرکت‌های اروپایی در برابر بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیاری از این شرکت‌ها به‌منظور جلوگیری از اختلاف با آمریکا و جریمه‌های سنگین در حال ترک بازار کشورمان هستند.

Scania / اسکانیا

باید توجه کرد که ایالات متحده آمریکا، ۱۳ درصد بازار فروش محصولات اسکانیا در سال ۲۰۱۷ را تشکیل داده است . مقامات اسکانیا در مورد شدت تأثیرات لغو سفارش‌های بازار ایران، که بدون شک یکی از بازارهای در حال رشد این شرکت است، اظهار نظر نکرده‌اند. سفارش‌های ایران در کارخانه‌های آمریکای لاتین و اروپای اسکانیا تولید می‌شد و سپس از طریق شرکت‌های همکار داخل کشور توزیع می‌شد. هنریکسون همچنین اشاره کرد که به‌منظور ممنوعیت کامل تجارت تا اواسط پائیز سال جاری، تقاضای پرداخت سریع‌تر مبالغ سفارش هم انجام شده است.

او مشخصاً گفت:

شرایط حاضر به‌گونه‌ای است که باید تحویل سفارش‌های ثبت شده قبل از ایجاد تحریم‌ها، تحویل داده شود تا هرچه سریع‌تر تا جای ممکن مبالغ لازم به شرکت برسد.

هنریسکون در پایان اضافه کرد که اسکانیا به‌دنبال پیدا کردن راهی برای فروش قطعات جانبی و یدکی مورد نیاز محصولات فروخته شده به ایران بوده، اما هنوز این مهم به نتیجه نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات